Start > Körkortsforum > Stora bilar på uppkörningen, ä…

Stora bilar på uppkörningen, är det svårt att vänja sig?

Gäst 2024-03-16 13:03 ! Citera #
Hej
Kör på körskola, där har vi endast mercedes benz bilar som är rätt små jämfört med de bilar jag sett finns där jag ska köra upp framöver. När jag kör privat kör jag bara en liten skoda fabia som är ännu mindre än bilarna på körskolan.
Där jag ska köra upp har dom volvo xc60 och xc40 om jag minns rätt, dessa är ju ganska mycket högre än bilarna jag är van vid, och xc60 är dessutom längre.

Vet att man kan låna bil av körskolan men jag hade redan bokat uppkörningen innan jag började där, vill inte förlora den tid jag har bokad då stället jag kör upp på är fullbokad flera månader framöver.

Hade egentligen inte reflekterat på detta så mycket, men min kusin som körde mig till teoriprovet sa att det kommer kännas helt annorlunda att köra dessa bilar och sa mer eller mindre ”lycka till”, vilket naturligtvis gjort mig sjukt nervös för att köra dom :?
Jag vet att man ska kunna köra alla bilar, tänkte bara höra om det är något speciellt man ska tänka på.
Gäst 2024-03-16 14:43 ! Citera #
Ja, de uppkörningsbilarna på Trafikverket är stora eller mellanstora och du kommer märka det när du sitter i bilen. Du kommer att få en annan perspektiv på omgivningen. Det går att vänja sig med bilen om du har kört upp med den någon gång. När du sätter dig i bilen, du kan fråga inspektören om hur man sänker/ höjer stolen; fråga gärna om vindrutetorkare, känn på dem då de brukar vara lite trögare; fråga var finns hastighetsmätare på skärmen. Det finns en backkamera som du kan använda när du backar. Även om du får aha upplevelse tänk inte så mycket på det , fokusera på körningen istället. Det skulle vara idealiskt att kunna låna trafikskolans bil, som du har övat med; men många trafikskolor vill inte gärna låna ut sina bilar för uppkörning, dels för att du måste då fullborda din utbildning i trafikskolan, blir godkänd på alla moment , från punkt A till punkt Ö , och göra en utbildningskontroll. Är det med försäkringen att göra eller skolor vill låna mer pengar innan du får låna bil. Det handlar också om statistiken när du kör upp med Trafikverket bil räknas du då som privatist. Och så ser vi av de som inte klarade uppkörning - 90 % är privatister. Trafikverket vill också tjäna pengar på att låna ut sina bilar för uppkörning.
Gäst 2024-04-05 15:14 ! Citera #
Var jag som startade tråden, puffar den ifall någon annan har något att tillägga då uppkörningen är på tisdag och jag har lite panik lol
Har kört en VW T-roc typ 2-3 ggr, tyckte den var gigantisk och lite ovan att köra, dock var detta i ett ganska tidigt stadie av min utbildning så kanske inte blir lika illa nu när jag är mer van att köra. XC40 & XC60 är dock ännu större, och dessa har jag aldrig kört ^^’

*Innan någon kommenterar på detta så får ni ha i åtanke att vissa blir extremt nervösa innan uppkörning, vidare har man inte så mycket tid på sig att vänja sig med bilarna innan testet är slut. Vissa kanske tycker att jag är fjantig som är orolig över bilen eftersom att man ska kunna köra vilken bil som helst (om man tar manuell iaf), dock sker det oftast inte i ett lika stressigt sammanhang som en uppkörning.
Och ja, många som kör upp har aldrig kört i bilen som används vid uppkörning tidigare, men skadar inte att få lite input.
Björn He 2024-04-05 15:33 ! Citera #
Att köra stora bilar är väl en vanesak. När jag körde upp i Västerås och fick godkänt så fick jag köra en Volkswagen Golf Kombi som jag tycker var mycket mer lättkörd och säker att köra än en ”liten” Volkswagen Golf, som jag fick köra när jag övningskörde hos Staffans trafikskola. Jag hade ändå kört kombibil under privat övningskörning med pappan, som hade en Ford Mondeo Kombi tillverkad 2003, så jag var väl van. Det är nästan ingen skillnad mellan att köra en kombibil och en liten bil som en Volkswagen Golf utan bagagefönster, båda bilarna fungerar ju likadant.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 22:25
1
I går 18:15
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov