Start > Körkortsforum > Fartkameror

Fartkameror

TS 2024-03-16 09:16 ! Citera #
Hej!
Någon som vet hur högt över hastighetsgränsen vid fartkameror man får vara innan det fotar? Inte för att jag försöker eller vill vara straxt vid gränsen men dör jag bor är det fartkameror efter varje backe så när jag har farthållare kan den ligga lite över 70 precis vid backen!
Björn He 2024-03-16 09:50 ! Citera #
Det är inte okej att köra över hastighetsbegränsningen alls, för då blir det naturligtvis böter, men man kan väl rent praktiskt köra på en 70-väg med hastighetsmätaren strax under 75-strecket eftersom man då kör i nästan exakt 70 km/tim; hastighetsmätaren är ju konstruerad för att visa 4-5 km/tim högre än den hastighet fordonet verkligen färdas i, och vill man ha en mer korrekt hastighetsmätare så bör man använda en GPS-navigator som är bättre på att mäta hastigheten exakt.
Nicke 2024-03-16 21:25 ! Citera #
TS 2024-03-16
Hej!
Någon som vet hur högt över hastighetsgränsen vid fartkameror man får vara innan det fotar? Inte för att jag försöker eller vill vara straxt vid gränsen men dör jag bor är det fartkameror efter varje backe så när jag har farthållare kan den ligga lite över 70 precis vid backen!
Tror det är när man kör 10 kmh över hastighetsbegränsningen så tar den foto och man får böter. Så om du kör i 79 på en 70 väg så blir det inte böter
Gäst 2024-03-16 22:42 ! Citera #
Det beror på kamera, en del kameror är programmerade på 5km/h andra så högt som 13km/h över gällande hastighetsbegränsning

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo