Start > Körkortsforum > Att bromsa på motorväg

Att bromsa på motorväg

Gäst 2024-03-15 20:14 ! Citera #
Hej, jag har fått vibbar att man skall undvika bromsa på motorvägen om man kör med lite högre hastighet och vill sänka hastigheten. Att bromsa på motorvägen när man kör tip 103 km istället för 100 skickar då fel signaler till bakomvarande bilar. Samtidigt måste man hålla hastigheten, särskilt under uppkörning eftersom att 103 km kan lätt bli 107 km om man kör i nedförsbacken och man blir tvungen att bromsa ändå.
TS 2024-03-16 09:19 ! Citera #
Hej! Förstår precis! Om man ser en backe får man planera körningen och släppa på gasen bara så den får rulla i backen och inte kommer över hastighetsbegränsningen. Jag kom lite över och det hade ingen stor betydelse så länge det inte händer ofta och du inser att du gjorde fel
Nicke 2024-03-16 21:23 ! Citera #
Gäst 2024-03-15
Hej, jag har fått vibbar att man skall undvika bromsa på motorvägen om man kör med lite högre hastighet och vill sänka hastigheten. Att bromsa på motorvägen när man kör tip 103 km istället för 100 skickar då fel signaler till bakomvarande bilar. Samtidigt måste man hålla hastigheten, särskilt under uppkörning eftersom att 103 km kan lätt bli 107 km om man kör i nedförsbacken och man blir tvungen att bromsa ändå.
Och din fråga är?
Gäst 2024-03-17 07:28 ! Citera #
Min fråga är hur gör man för att hålla hastigheten för att den skall inte pendla mycket, då är det inte önskvärd att bromsa på motorvägen. Tittar ni ofta på hastighetsmätare då?
Gäst 2024-03-20 23:19 ! Citera #
Gäst 2024-03-17
Min fråga är hur gör man för att hålla hastigheten för att den skall inte pendla mycket, då är det inte önskvärd att bromsa på motorvägen. Tittar ni ofta på hastighetsmätare då?
Släpp på gaspedalen så ska du se att hastigheten går ner, kör du 103 på 100 väg och släpper gasen så blir inspektören nöjd.

Men allt beror ju på situationen, ett exempel
Kan vara att du närmar dig framförvarande och avståndet blir för kort och motorbromsar instället för att fotbromsa, ja då är du illa ute
Björn He 2024-03-21 13:30 ! Citera #
Man ska inte köra i för hög hastighet alls! Är det angivet att max 100 km/tim är hastighetsbegränsningen på en viss motorvägssträcka så ska man hålla jämn fart mellan 95 och 100 km/tim men INTE högre fart än 100! Även om man kör om exempelvis en lastbil med släpvagn (som är hastighetsbegränsad till max 80 km/tim) så får man inte köra fortare än 100 km/tim, även om det kanske går fortare att köra om om man kör i något högre fart än högsta tillåtna men man får som sagt INTE köra fortare än högsta tillåtna, gör man det på ett körkortsprov så blir man naturligtvis underkänd.
Nicke 2024-03-21 17:41 ! Citera #
Gäst 2024-03-15
Hej, jag har fått vibbar att man skall undvika bromsa på motorvägen om man kör med lite högre hastighet och vill sänka hastigheten. Att bromsa på motorvägen när man kör tip 103 km istället för 100 skickar då fel signaler till bakomvarande bilar. Samtidigt måste man hålla hastigheten, särskilt under uppkörning eftersom att 103 km kan lätt bli 107 km om man kör i nedförsbacken och man blir tvungen att bromsa ändå.
Det rekommenderas av många körlärare att man brake checkar dom bakom en när dom ligger för nära. Bidrar till säkerhet för folk börjar då hålla avstånd. Min kompis gör detta väldigt ofta och det är väldigt effektivt
Gäst 2024-03-21 22:02 ! Citera #
Nicke 2024-03-21
Det rekommenderas av många körlärare att man brake checkar dom bakom en när dom ligger för nära. Bidrar till säkerhet för folk börjar då hålla avstånd. Min kompis gör detta väldigt ofta och det är väldigt effektivt
Du får inte plötsligt bromsa
Gäst 2024-03-21 22:03 ! Citera #
Björn He 2024-03-21
Man ska inte köra i för hög hastighet alls! Är det angivet att max 100 km/tim är hastighetsbegränsningen på en viss motorvägssträcka så ska man hålla jämn fart mellan 95 och 100 km/tim men INTE högre fart än 100! Även om man kör om exempelvis en lastbil med släpvagn (som är hastighetsbegränsad till max 80 km/tim) så får man inte köra fortare än 100 km/tim, även om det kanske går fortare att köra om om man kör i något högre fart än högsta tillåtna men man får som sagt INTE köra fortare än högsta tillåtna, gör man det på ett körkortsprov så blir man naturligtvis underkänd.
Du blir naturligtvis inte underkänd.
Det kan så klart leda till ett underkänt prov, men inte naturligtvis…

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest