Start > Körkortsforum > Svänga höger på huvudled, med …

Svänga höger på huvudled, med järnstaket i mitten, och endast en fil.

Curre 2024-03-13 13:19 ! Citera #
hur ska jag göra!
Jag är på huvudled som har mittfältsstaket.
Jag kör på den enkelfiliga smala sidan av huvudleverantör.
Jag ska svänga till vänster.
Jag har en bil bakom mig, som inte kan köra om mig, eftersom det bara är en enkel fil, och plats för en bil och staketet är i mittfältet.
Jag ger tecken ca 300 meter från korsningen, för att svänga till vänster.
Jag börjar att sakta ner från 100 km/h och ligger på ca 70 km/h just innan filen blir bredare för trafik som endast ska svänga till vänster, och sedan bromsar ner till ca 20 km/h innan jag ledigt och tryggt svänger till vänster!

Gör jag rätt!
Gäst 2024-03-13 15:10 ! Citera #
Min trafiklärare sade att vänster avfartsfil på landsväg brukar vara kortare än höger avfartsfil och då måste man anpassa hastigheten för att inte komma in med för hög hastighet på avfartsfil.
Nicke 2024-03-13 18:46 ! Citera #
Curre 2024-03-13
hur ska jag göra!
Jag är på huvudled som har mittfältsstaket.
Jag kör på den enkelfiliga smala sidan av huvudleverantör.
Jag ska svänga till vänster.
Jag har en bil bakom mig, som inte kan köra om mig, eftersom det bara är en enkel fil, och plats för en bil och staketet är i mittfältet.
Jag ger tecken ca 300 meter från korsningen, för att svänga till vänster.
Jag börjar att sakta ner från 100 km/h och ligger på ca 70 km/h just innan filen blir bredare för trafik som endast ska svänga till vänster, och sedan bromsar ner till ca 20 km/h innan jag ledigt och tryggt svänger till vänster!

Gör jag rätt!
Du saktar ner trafiken bakom dig onödigt länge genom att göra så här. Egentligen ska man bromsa kraftigt i sista stund så de bakom en störs så lite som möjligt

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor