Start > Körkortsforum > Höger sväng på landsväg

Höger sväng på landsväg

Gäst 2024-03-11 11:07 ! Citera #
Hej! Jag har en fråga på en moment som jag kuggat 3 ggr: vilken hastighet skall man ha när man gör en höger sväng i korsning på 70 km landsväg, svängen skall vara 90 grader; det finns inte någon retardationsfil. Och när skall man släppa gasen i så fall och börja bromsa hur många mm till korsningen? Tacksam i för hand.
Gäst 2024-03-11 14:01 ! Citera #
Har ringt och frågat min svåger angående höger landsväg på väg 70 km. Han säger att han släpper gasen cirka 100 m till korsningen och motorbromsar för att det blir miljövänlig körning. Fastän i teoriboken står det att man skall lättbromsa för att väcka uppmärksamhet hos bakomvarande bilar; har dock teoriboken som är 20 år gammal. Hur gör man egentligen för att det bli en rätt höger sväng på landsvägen? Hastigheten vid sväng? Han säger att han lägger i 2:an, jag lär mig köra automat. Vad blir då för hastighet?
Björn He 2024-03-11 15:33 ! Citera #
Man ser väl till att anpassa sin hastighet efter vad omständigheterna kräver. När man svänger så måste man köra i mellan 10 och 20 km/tim, för att köra säkert, och man ska då ha tvåans växel ilagd för att kunna hålla konstant fart omkring 15 km/tim, och kör man i hög hastighet så ser man till att sänka sin hastighet så tidigt som möjligt före korsningen man planerar att svänga i, och man måste naturligtvis tänka på att i god tid ge tecken om sväng med körriktningsvisare och samtidigt hålla uppsikt bakom och bredvid fordonet i backspeglar och den så kallade dolda vinkeln, för att försäkra sig om att man kan svänga trafiksäkert utan risk för krock med en eventuell cyklist, mopedist eller motorcykelförare som kan befinna sig alldeles bredvid fordonet.
Nicke 2024-03-12 22:00 ! Citera #
Gäst 2024-03-11
Hej! Jag har en fråga på en moment som jag kuggat 3 ggr: vilken hastighet skall man ha när man gör en höger sväng i korsning på 70 km landsväg, svängen skall vara 90 grader; det finns inte någon retardationsfil. Och när skall man släppa gasen i så fall och börja bromsa hur många mm till korsningen? Tacksam i för hand.
Bara bromsa så sent som möjligt så stör du bilisterna bakom dig så lite som möjligt eftersom det går snabbare så
Gäst 2024-03-13 16:47 ! Citera #
Nicke 2024-03-12
Bara bromsa så sent som möjligt så stör du bilisterna bakom dig så lite som möjligt eftersom det går snabbare så
Ungefär så, fast tänd bromsljuset en bra bit innan, alltså bara trycka ner bromspedalen ytterst lite så det lyser rött men bilen inte bromsar
Gäst 2024-03-13 16:50 ! Citera #
Gäst 2024-03-11
Har ringt och frågat min svåger angående höger landsväg på väg 70 km. Han säger att han släpper gasen cirka 100 m till korsningen och motorbromsar för att det blir miljövänlig körning. Fastän i teoriboken står det att man skall lättbromsa för att väcka uppmärksamhet hos bakomvarande bilar; har dock teoriboken som är 20 år gammal. Hur gör man egentligen för att det bli en rätt höger sväng på landsvägen? Hastigheten vid sväng? Han säger att han lägger i 2:an, jag lär mig köra automat. Vad blir då för hastighet?
Har man en bil bakom sig så ska man inte tänka på miljön när man svänger på landsväg eller ger sig in på en landsväg, det gäller bara när det är tomt bakom en, säkerheten går före miljö! Det är på landsvägarna dom allvarliga olyckorna sker och det är just pga av att folk inte kommer av tillräckligt fort eller att dom kör ut framför andra bilar och inte får upp tempot i tid…
Gäst 2024-03-13 16:54 ! Citera #
Björn He 2024-03-11
Man ser väl till att anpassa sin hastighet efter vad omständigheterna kräver. När man svänger så måste man köra i mellan 10 och 20 km/tim, för att köra säkert, och man ska då ha tvåans växel ilagd för att kunna hålla konstant fart omkring 15 km/tim, och kör man i hög hastighet så ser man till att sänka sin hastighet så tidigt som möjligt före korsningen man planerar att svänga i, och man måste naturligtvis tänka på att i god tid ge tecken om sväng med körriktningsvisare och samtidigt hålla uppsikt bakom och bredvid fordonet i backspeglar och den så kallade dolda vinkeln, för att försäkra sig om att man kan svänga trafiksäkert utan risk för krock med en eventuell cyklist, mopedist eller motorcykelförare som kan befinna sig alldeles bredvid fordonet.
Det finns ingen specifik hastighet man ska köra i, utan det är som du skriver i första meningen.
I vissa korsningar svänger man i 3:ans växel..
man får inte hindra eller störa i onödan så nej man ser inte till att sänka sin hastighet så tidigt som möjligt, tvärtom
Björn He 2024-03-13 18:51 ! Citera #
Gäst 2024-03-13
Det finns ingen specifik hastighet man ska köra i, utan det är som du skriver i första meningen.
I vissa korsningar svänger man i 3:ans växel..
man får inte hindra eller störa i onödan så nej man ser inte till att sänka sin hastighet så tidigt som möjligt, tvärtom
Man ska ju åtminstone se till att sänka sin hastighet i lagom god tid före korsningen där man har för avsikt att svänga. I nästan de flesta korsningar måste man köra högst 20 km/tim vid sväng, om man har lagom stort utrymme för en större svängradie så kan man kanske svänga i 30 km/tim och i 30 kan man ju köra på 3:ans växel på bensindriven bil men på dieselbil kan 3:ans växel endast användas i en hastighet av minst 40 km/tim; om man försöker köra Max 30 på 3:ans växel i dieselbil så riskerar motorn att sjunka så lågt i varvtal att bilen riskerar motorstopp har jag upplevt och då är man tvungen att växla ned till 2:an.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:10
8
I dag 00:25
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor