Start > Körkortsforum > Vilka reglage

Vilka reglage

Gäst 2024-03-10 09:17 ! Citera #
Vilka reglage kan man blir ombad att göra under uppkörning och vad är syfte med detta?
Gäst 2024-03-10 20:45 ! Citera #
I princip alla reglage, men vanligtvis är det för att situationen kräver det.. spola rent framruta eller bakrutan, höj/sänk värmen, starta helljus, dimljus bak, starta vindrutetorkare.

Inspektören vill se att du kan manövrera bilen rutinmässigt, där användande av reglage ingår i manövrering = du ska inte tappa kontrollen på bilen när du använder reglage.
Björn He 2024-03-15 18:42 ! Citera #
Gäst 2024-03-10
I princip alla reglage, men vanligtvis är det för att situationen kräver det.. spola rent framruta eller bakrutan, höj/sänk värmen, starta helljus, dimljus bak, starta vindrutetorkare.

Inspektören vill se att du kan manövrera bilen rutinmässigt, där användande av reglage ingår i manövrering = du ska inte tappa kontrollen på bilen när du använder reglage.
Om det är viktigt att behålla kontroll över bilen samtidigt som reglage används, då måste man ju inte lära sig hur helljuset ställs in, det är väl ändå ganska enkelt att ställa in helljusläge på en bil. Jag har själv kört i mörker, en dag när jag köpte en bil så var det en sen kväll och mörker när jag körde hem med bilen, och då höll jag bara in spaken för vindrutetorkarna för att tända helljuset, och det tycker jag är säkraste sättet att köra med helljus; jag håller liksom bara in spaken med kanske pekfingret medan jag håller om ratten med övriga fingrar på vänstra handen. Om man reglerar helljuset på det viset så är det enklast att släcka helljuset vid behov då man möter ett annat fordon alternativt kommer för nära en framförvarande fordonsförare och då riskerar att blända föraren; för att släcka helljuset så behöver man då liksom bara släppa spaken för vindrutetorkarna och sen när man passerat den mötande fordonsföraren så kan man åter hålla in spaken för att tända helljuset igen.

När jag hade andra uppkörningsförsöket så var det regn och då tvingades jag använda vindrutetorkarna, och det var inga problem, jag hade väl lärt mig det redan av någon övningskörning.
Gäst 2024-03-15 19:30 ! Citera #
Björn He 2024-03-15
Om det är viktigt att behålla kontroll över bilen samtidigt som reglage används, då måste man ju inte lära sig hur helljuset ställs in, det är väl ändå ganska enkelt att ställa in helljusläge på en bil. Jag har själv kört i mörker, en dag när jag köpte en bil så var det en sen kväll och mörker när jag körde hem med bilen, och då höll jag bara in spaken för vindrutetorkarna för att tända helljuset, och det tycker jag är säkraste sättet att köra med helljus; jag håller liksom bara in spaken med kanske pekfingret medan jag håller om ratten med övriga fingrar på vänstra handen. Om man reglerar helljuset på det viset så är det enklast att släcka helljuset vid behov då man möter ett annat fordon alternativt kommer för nära en framförvarande fordonsförare och då riskerar att blända föraren; för att släcka helljuset så behöver man då liksom bara släppa spaken för vindrutetorkarna och sen när man passerat den mötande fordonsföraren så kan man åter hålla in spaken för att tända helljuset igen.

När jag hade andra uppkörningsförsöket så var det regn och då tvingades jag använda vindrutetorkarna, och det var inga problem, jag hade väl lärt mig det redan av någon övningskörning.
Detta, att hålla in spaken, kan vara det sjukaste jag läst på denna sida!

Kära vänner, för ert eget bästa, lär er att använda automatiken. Sitt inte och håll i spaken när ni kör bil!
Björn He 2024-03-15 22:08 ! Citera #
Gäst 2024-03-15
Detta, att hålla in spaken, kan vara det sjukaste jag läst på denna sida!

Kära vänner, för ert eget bästa, lär er att använda automatiken. Sitt inte och håll i spaken när ni kör bil!
Man KAN köra säkert om man håller in spaken, det är ju bara att hålla in spaken med enbart pekfinger och långfinger medan han håller om ratten med övriga fingrar och handflatan, jag har själv gjort det så jag vet ju att det går att köra säkert om man gör så, bara för att jag har kört så så behöver jag inte ha tappat kontrollen över min bil, det har jag ju inte! Jag har inte heller för den delen tappat kontrollen över bilen då jag styrt med enbart ena handen, ja man kanske inte ska styra med enbart en hand på uppkörningen men när man har fått körkort så kan man ju styra med enbart en hand, om man nu vågar, under förutsättning att man kan hålla tillräcklig kontroll över bilen samtidigt som man styr med enbart ena handen.
En fordonsförare är ändå själv ansvarig för att föra fordonet på ett trafiksäkert sätt, så man får ju INTE tvinga mig att styra med båda händerna, utan det är ju mitt eget ansvar att styra med enbart ena handen, sålänge jag KAN göra det på ett trafiksäkert sätt utan risk för att förlora kontrollen över fordonet, men man ska kanske helst inte styra med enbart en hand överhuvudtaget.
Björn He 2024-03-16 21:21 ! Citera #
Man får väl inte direkt körkortsindragning bara för att man håller in spaken för vindrutetorkaren, för att hålla helljuset tänt. Jag som själv har kört i mörker tycker att det är det BÄSTA sättet att köra med helljus i mörker!
Nicke 2024-03-16 21:22 ! Citera #
Gäst 2024-03-10
Vilka reglage kan man blir ombad att göra under uppkörning och vad är syfte med detta?
Sånt får man välja själv. Tänk taktiskt!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo