Björn He 2024-03-08
När man kör automatväxlad bil så är det säkrast att bromsa med vänster fot, om man nu är tillräckligt van att släppa gasen med höger fot och samtidigt trampa på bromsen med vänstra foten, främst för att vänstra foten är närmast bromspedalen. Det har skett ett antal olyckor, i Storbritannien bland annat, orsakade av ett misstag av fordonsförare som inte stannat när de skulle ha stannat utan gasade istället då de trampade på gaspedalen istället för bromspedalen (av misstag) med höger fot, eftersom de tydligen inte flyttade höger fot närmare mitten innan trampning på pedalen; alltså förväxlade de bromspedalen med gaspedalen, och ett sånt farligt misstag kunde ha undvikits om de hellre hade bromsat med vänstra foten, alltså låtit vänstra foten kontrollera bromsen och högra foten gasen.
Sen har någon snubbe skrivit här att det är enklast att starta en automatväxlad bil om man trampar ned bromspedalen med vänster fot hellre än höger, då man ska växla från stoppläge (P) till körläge (D), eftersom man då kan släppa upp bromsen och samtidigt ge gas med höger fot, precis som när man på en manuellt växlad bil släpper upp kopplingen efter att ha lagt i startväxeln och samtidigt ger gas med höger fot; det går fortare än att släppa upp bromsen och sen trampa på gaspedalen med högra foten.
Angående den så kallade döda vinkeln så tycker jag att det ofta är ganska onödigt att vända blicken vinkelrätt bakåt för att titta i så kallade döda vinkeln strax före sväng i korsning eller körfältsbyte. Det borde ju räcka att titta enbart i backspegeln för att kunna uppmärksamma om man har exempelvis en cyklist alldeles vid sidan av fordonet, annars kan väl ett fordon vara utrustat med dubbelbackspeglar, som består av en stor huvudspegel och en mindre spegel ovanpå huvudspegeln riktad längre ut från sidan av fordonet.
När jag just hade börjat övningsköra på riktigt så brukade jag inte titta snett bakåt utan bara i backspegeln för att hålla uppsikt innan körfältsbyte, jag hade väl inte lärt mig på allvar att jag är tvungen (kanske åtminstone på uppkörningen) att vända blicken vinkelrätt bakåt för att kontrollera så kallade döda vinkeln när jag just började övningsköra, utan först när jag tog några övningskörningslektioner med trafikläraren fick jag lära mig det på allvar - men sen när jag klarat körkortsprovet och fått körkort så började jag undra: Är det verkligen absolut nödvändigt att vända blicken snett bakåt bredvid sig för att uppmärksamma om något fordon befinner sig där, det verkar inte alls vara absolut nödvändigt, eller ens nödvändigt överhuvudtaget, hur kan det vara så nödvändigt om man redan har ganska god uppsikt bredvid sig i backspeglarna, som ändå är till för att ge uppsikt bakåt på sidan av fordonet?
Förresten tror jag inte de flesta som har körkort brukar titta snett bakåt för att titta i så kallade döda vinkeln, jag brukade väl ändå inte göra det när jag just började övningsköra på riktigt, så varför ska jag behöva göra det när jag har körkort?
Sen har någon snubbe skrivit här att det är enklast att starta en automatväxlad bil om man trampar ned bromspedalen med vänster fot hellre än höger, då man ska växla från stoppläge (P) till körläge (D), eftersom man då kan släppa upp bromsen och samtidigt ge gas med höger fot, precis som när man på en manuellt växlad bil släpper upp kopplingen efter att ha lagt i startväxeln och samtidigt ger gas med höger fot; det går fortare än att släppa upp bromsen och sen trampa på gaspedalen med högra foten.
Angående den så kallade döda vinkeln så tycker jag att det ofta är ganska onödigt att vända blicken vinkelrätt bakåt för att titta i så kallade döda vinkeln strax före sväng i korsning eller körfältsbyte. Det borde ju räcka att titta enbart i backspegeln för att kunna uppmärksamma om man har exempelvis en cyklist alldeles vid sidan av fordonet, annars kan väl ett fordon vara utrustat med dubbelbackspeglar, som består av en stor huvudspegel och en mindre spegel ovanpå huvudspegeln riktad längre ut från sidan av fordonet.
När jag just hade börjat övningsköra på riktigt så brukade jag inte titta snett bakåt utan bara i backspegeln för att hålla uppsikt innan körfältsbyte, jag hade väl inte lärt mig på allvar att jag är tvungen (kanske åtminstone på uppkörningen) att vända blicken vinkelrätt bakåt för att kontrollera så kallade döda vinkeln när jag just började övningsköra, utan först när jag tog några övningskörningslektioner med trafikläraren fick jag lära mig det på allvar - men sen när jag klarat körkortsprovet och fått körkort så började jag undra: Är det verkligen absolut nödvändigt att vända blicken snett bakåt bredvid sig för att uppmärksamma om något fordon befinner sig där, det verkar inte alls vara absolut nödvändigt, eller ens nödvändigt överhuvudtaget, hur kan det vara så nödvändigt om man redan har ganska god uppsikt bredvid sig i backspeglarna, som ändå är till för att ge uppsikt bakåt på sidan av fordonet?
Förresten tror jag inte de flesta som har körkort brukar titta snett bakåt för att titta i så kallade döda vinkeln, jag brukade väl ändå inte göra det när jag just började övningsköra på riktigt, så varför ska jag behöva göra det när jag har körkort?