Start > Körkortsforum > Behöver all hjälp jag kan få!!…

Behöver all hjälp jag kan få!!!!

Anonym 2024-03-11 00:45 ! Citera #
Gäst 2024-03-10
Jag kuggade två gånger i Järfälla innan jag blev godkänd på samma ställe. Sjukt nog så missade jag också en stoppsignal på andra uppkörningen vilket ledde till ingripande och kuggningen, och det låter som att det var samma ställe. Var det här som det hände. I så fall gjorde vi exakt samma sak och det är verkligen inget att skämmas för. Det är lätt att missa då man såklart har fokus på själva korsningen.

https://www.google.com/maps/@59.4216523,17.8317648,3a,75y,30.5h,90.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1skInVT46oGhijfBORF9SoKQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
JAA!!! EXAKT DÄR. Har övningskört där en gång nu i helgen efteråt och kände igen mig direkt. Känns väldigt skönt att veta att man inte är den enda som kuggat på det…extra jobbigt också med tanke på att man inte hunnit åka så länge förens man är där, blir som att man ba kuggar det första man gör liksom. Så skönt att veta att jag inte är ensam om det misstaget iaf.
Tips körprovet 2024-03-11 20:41 ! Citera #
Där har du all tips för körprovet oavsett stad med 12 st filmer. Varje avsnitt bara 10 minvm.tiktok.com/ZGefNKBkF/
Anonym 2024-03-11 23:33 ! Citera #
En uppdatering:

KLARADE UPPKÖRNINGEN IDAG!!

Så himla skönt och är såååå stolt över mig själv. Var faktiskt väldigt väldigt nervös innan som tidigare, men inspektören var så himla lugn och trevlig, han verkade liksom trygg med att jag körde - så då blev jag mycket lugnare direkt!!!

Ett tips till er andra som undrar är också att tugga tuggummi, det kändes på något sätt lugnande för mig. Det blev som att det fick mig att fokusera mer och behålla lugnet, är som om det signalerar till kroppen att det faktiskt inte är någon fara, avdramatiserande liksom.

Ett annat tips är att inte berätta för någon utöver de som absolut behöver veta. Jag berättade bara och endast bara för min familj, eftersom jag skulle övningsköra dit med min pappa. Ingen kompis eller så fick reda på att jag hade uppkörning då, vilket flera vänner vetat om de tidigare gångerna, men nu bestämde jag mig för att inte säga något. Det tog bort en hel del av pressen, man kunde släppa allt vad gällde hur man skulle berätta att man kuggat (alla drömscenarion i huvudet om hur man skulle skriva att man tagit körkortet blev också inte en lika stor grej). Man ger sig själv en möjlighet att göra det mindre seriöst på så sätt, kuggar man så behöver ingen veta - klarar man det så får man berätta själv, det är ingen som håller på och ringer en efteråt för att se hur det gått. Det är absolut något som är värt att tänka över innan man har uppkörning, alla behöver verkligen inte veta!

Men framförallt tror jag att det hjälpte med en så avslappnad inspektör, och att jag gjort uppkörning tidigare och visste hur det gick till - man kunde ändå släppa oron av att det är en helt ny situation.

Sen var jag såklart nervös (även om det var allra värst innan så satt ändå lite nervositet kvar under provet), men absolut inte på den nivån det varit tidigare - och då var det ändå rejäl rusningstrafik nu och bilar runtom som körde tokigt osv.

Så - det är möjligt!!! Det går att släppa nervositeten och köra som vanligt, önskar stort lycka till åt alla som känner ångest och nervositet för uppkörning, det löser sig!!
Gäst 2024-03-12 08:23 ! Citera #
Grattis! Vilken tid har du haft din uppkörning? Jag undrar om det är bättre att få uppkörning under rusningstrafik.
Anonym 2024-03-13 20:38 ! Citera #
Gäst 2024-03-12
Grattis! Vilken tid har du haft din uppkörning? Jag undrar om det är bättre att få uppkörning under rusningstrafik.
Min uppkörning var vid 15:45!

Jag tror det kan vara bra att köra upp i rusningstrafik om man har en del vana av det sen innan. Sålänge man inte blir så förvånad när folk beter sig konstigt/felaktigt i trafiken för att de är stressade hem.

Det underlättar ju absolut i att man automatiskt blir mycket mer uppmärksam och får mer rörlig blick, då det händer mycket på en och samma gång blir det säkert svårare att tabba sig på det.

I mitt fall kan det absolut ha fått mig att köra mer som ”vanligt”, det är ju inte ofta man övningskört när det är helt tomt på vägarna, blir mer naturligt helt enkelt.

Men tror såklart det är olika för alla hur uppstressad man blir av sådana situationer!
Gäst 2024-03-14 10:45 ! Citera #
Det är kanske inte fel att köra under rusningstider, då blir inspektörer trötta på att kugga folket och man kan blir godkänd trots att man har gjort några små fel. vem vet?
A 2024-03-14 12:14 ! Citera #
Försök att inte ”hypea upp” det. Säg inte till några kompisar eller folk förutom typ dina föräldrar att du har uppkörning. När det väl är dags är det bara att tänka att du ska helt enkelt ut och köra lite bil precis som vanligt, vilket du redan gjort hundratals gånger (förhoppningsvis). Man behöver inte köra som ett proffs, bara man inte utsätter sig för några säkerhetsrisker. Typ parkering osv är de ofta rätt schyssta med att du får justera så länge du faktiskt är medveten och säger till dem att du gjorde fel.
Ghost 2024-03-14 22:58 ! Citera #
A 2024-03-14
Försök att inte ”hypea upp” det. Säg inte till några kompisar eller folk förutom typ dina föräldrar att du har uppkörning. När det väl är dags är det bara att tänka att du ska helt enkelt ut och köra lite bil precis som vanligt, vilket du redan gjort hundratals gånger (förhoppningsvis). Man behöver inte köra som ett proffs, bara man inte utsätter sig för några säkerhetsrisker. Typ parkering osv är de ofta rätt schyssta med att du får justera så länge du faktiskt är medveten och säger till dem att du gjorde fel.
Det är sant säg inte till någon att du har uppkörning.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:10
8
I dag 00:25
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest