Start > Körkortsforum > Känna sig tvingad att köra för…

Känna sig tvingad att köra för fort?

123 2024-03-04 22:14 ! Citera #
Hej,
Jag tog mitt körkort väldigt smidigt för ett tag sedan. Jag har mycket trafikvana med att just köra bil - men mopedbil.

Jag har lärt mig att handskas med arga, upprörda och stressade medtrafikanter. Jag har lugnt och metodiskt kört åt sidan så fort jag får chansen och helt ärligt kan man inte göra mycket mer för att underlätta som mopedist. Jag vet att jag endast kan köra 45km/h så det är inget jag har haft några större problem med. Jag kan helt enkelt inte köra fortare!

Men, nu är det ett nytt problem - jag känner mig ”tvingad” att köra fortare än hastighetsgränsen då jag upplever mig ivägen och att det är som en oskriven regel. Jag förstår att detta är mycket pågrund av att jag är nybörjare i trafiken med vanlig bil och att jag blir extra påverkad som yngre förare, men jag kan ju inte köra in till varje busshållplats för folk ligger i baken på en? Eller?

Jag känner mig inte nervös eller något liknande i trafiken, jag är inte osäker, för jag är inte nybörjare på det sättet, jag känner av ”trafikrytmen” - kanske därför jag tvingar mig själv att köra fortare för att inte bilda världens kö.

Kan poängtera att jag kör mycket landsväg där folk nog kör 85- 90km/h på 70 vägar om inte mer. Den är vältrafikerad, därför kan det bli svårt för andra bilar att köra om mig. Det känns verkligen som man stoppar upp hela trafikflödet trots att man kör laglig hastighet..

Vet inte om jag egentligen hade någon fråga, hoppas någon kanske kan känna samma, kanske går det över? Annars går körandet utmärkt!
Björn He 2024-03-05 04:11 ! Citera #