Start > Körkortsforum > Känna sig tvingad att köra för…

Känna sig tvingad att köra för fort?

123 2024-03-04 22:14 ! Citera #
Hej,
Jag tog mitt körkort väldigt smidigt för ett tag sedan. Jag har mycket trafikvana med att just köra bil - men mopedbil.

Jag har lärt mig att handskas med arga, upprörda och stressade medtrafikanter. Jag har lugnt och metodiskt kört åt sidan så fort jag får chansen och helt ärligt kan man inte göra mycket mer för att underlätta som mopedist. Jag vet att jag endast kan köra 45km/h så det är inget jag har haft några större problem med. Jag kan helt enkelt inte köra fortare!

Men, nu är det ett nytt problem - jag känner mig ”tvingad” att köra fortare än hastighetsgränsen då jag upplever mig ivägen och att det är som en oskriven regel. Jag förstår att detta är mycket pågrund av att jag är nybörjare i trafiken med vanlig bil och att jag blir extra påverkad som yngre förare, men jag kan ju inte köra in till varje busshållplats för folk ligger i baken på en? Eller?

Jag känner mig inte nervös eller något liknande i trafiken, jag är inte osäker, för jag är inte nybörjare på det sättet, jag känner av ”trafikrytmen” - kanske därför jag tvingar mig själv att köra fortare för att inte bilda världens kö.

Kan poängtera att jag kör mycket landsväg där folk nog kör 85- 90km/h på 70 vägar om inte mer. Den är vältrafikerad, därför kan det bli svårt för andra bilar att köra om mig. Det känns verkligen som man stoppar upp hela trafikflödet trots att man kör laglig hastighet..

Vet inte om jag egentligen hade någon fråga, hoppas någon kanske kan känna samma, kanske går det över? Annars går körandet utmärkt!
Björn He 2024-03-05 04:11 ! Citera #
Det bästa vore om så kallade mopedbilar hade tillåtits köra i högst 50 km/tim och inte enbart 45, när det ändå är 50 som är bashastighet inom tätbebyggelse. Om en mopedbil kör på en landsväg i 45 km/tim så kan man inte göra så mycket åt det, liksom om en traktor kör på en landsväg i högst 40 km/tim; på flera större landsvägar är det dock numera växelvis ett och två körfält påbjudna för fordon i en viss färdriktning och på såna tvåfältiga landsvägssträckor kan man ju köra ut i vänstra körfältet för att köra om traktorer och mopedbilar.
Nu vet jag inte hur ofta landsvägar har vägren men på en landsväg med vägren kan mopedbilar och traktorer alltid hålla sig på vägrenen för att kunna underlätta framkomligheten för andra motorfordon som får köra i 70-90 km/tim.
Nicke 2024-03-06 18:31 ! Citera #
Björn He 2024-03-05
Det bästa vore om så kallade mopedbilar hade tillåtits köra i högst 50 km/tim och inte enbart 45, när det ändå är 50 som är bashastighet inom tätbebyggelse. Om en mopedbil kör på en landsväg i 45 km/tim så kan man inte göra så mycket åt det, liksom om en traktor kör på en landsväg i högst 40 km/tim; på flera större landsvägar är det dock numera växelvis ett och två körfält påbjudna för fordon i en viss färdriktning och på såna tvåfältiga landsvägssträckor kan man ju köra ut i vänstra körfältet för att köra om traktorer och mopedbilar.
Nu vet jag inte hur ofta landsvägar har vägren men på en landsväg med vägren kan mopedbilar och traktorer alltid hålla sig på vägrenen för att kunna underlätta framkomligheten för andra motorfordon som får köra i 70-90 km/tim.
Man ska inte köra vid vägrenen när man kör moped. Bilar som ska köra om en kan komma nära en från sidan. Bättre att köra mitt i körfältet. Säkrare så. Dom bakom en får stå ut helt enkelt
TS 2024-03-06 20:51 ! Citera #
Hej!!
Har exakt samma problem, bor också på landsbygden och vägen till skolan är typ 80% 70 landsväg!! När jag hade mopedbil var det ändå skönt för att de bakom ändå vet att jag inte kan köra fortare, men nu med bil kör jag 70 på 70 vägen och har lastbilar några cm ifrån att köra in i mig!! Folk kör om som dårar (tex i backkrön eller där vi har MASSOR av rådjur och andra djur och är ofta olyckor) och det känns helt sjukt! Flera gånger vill man gasa upp och köra ifrån dom men är inte värt det om något händer eller polis eller fartkameror tar en. Men det är så irriterande och man blir så stressad!
123 2024-03-06 22:20 ! Citera #
TS 2024-03-06
Hej!!
Har exakt samma problem, bor också på landsbygden och vägen till skolan är typ 80% 70 landsväg!! När jag hade mopedbil var det ändå skönt för att de bakom ändå vet att jag inte kan köra fortare, men nu med bil kör jag 70 på 70 vägen och har lastbilar några cm ifrån att köra in i mig!! Folk kör om som dårar (tex i backkrön eller där vi har MASSOR av rådjur och andra djur och är ofta olyckor) och det känns helt sjukt! Flera gånger vill man gasa upp och köra ifrån dom men är inte värt det om något händer eller polis eller fartkameror tar en. Men det är så irriterande och man blir så stressad!
Nämen precis! Då är jag inte ensam i vart fall. Det är precis så du beskriver det, man vill nästan köra snabbare och snabbare för att bli av med bilarna bakom som stressar en - samtidigt som man vet att man kör på prövotid och inte kan hålla på att köra 15km/h för fort hela tiden…

Tyvärr är verkligen klimatet på landsvägar stressiga, men förhoppningsvis blir man lite mer ”härdad” och kan fokusera på att köra lagligt och smidigt ändå.

Jag har kört mycket på senaste och det lustiga är att folk gillar att ligga jättenära i baken på en, men aldrig har någon kört om… man blir så trött haha.
Björn He 2024-03-07 18:38 ! Citera #
Att känna sig pressad att köra för fort ursäktar inte att man kör i högre hastighet än den högsta tillåtna. Man själv är skyldig att köra i en hastighet högst 70 km/tim om nu hastighetsbegränsningen är max 70 km/tim, men andra fordonsförare är samtidigt också skyldiga att undvika trafikolycka, att köra nära bakom någon annan förare är INTE tillåtet och är t.o.m. straffbart som brott mot plikten att hålla tillräckligt avstånd till framförvarande fordon för att kunna undvika risk för att krocka med det, i händelse att det sänker hastigheten eller stannar (av någon orsak). Om man kör på en annan fordonsförare ”från ryggen” på grund av körning med för litet avstånd så riskerar man både böter och körkortsåterkallelse, med anledning av att körning med för litet avstånd till framförvarande fordon anses som ett grovt trafikbrott, framförallt om det medfört en kollision med det framförvarande.

Jag har blivit påkörd bakifrån en gång, när jag närmade mig en cirkulationsplats och tvingades stanna där för att iaktta väjningsplikt, och då blev påkörd i ”ryggen” av en jävla lastbilskärring som tydligen körde farligt nära bakom mig.

Nu vet jag inte hur ofta flera bilar på rad färdas i vänstra filen på en motorväg, men varje fordonsförare är skyldig att hålla tillräckligt avstånd till fordonet precis framför, för att kunna undvika risk för kollision. Enligt lag får man inte köra fortare än 100 km/tim på en motorväg, om motorvägen är en 100-väg, och samtidigt som en själv inte får köra fortare än 100 (ens i vänstra filen) så får en bakomvarande inte köra närmare bakom än med ett sånt avstånd som krävs för att undvika risk för påkörning bakifrån; regeln för att hålla avstånd brukar väl vara att hålla ett avstånd av minst lika många meter som antalet kilometer i timmen som är högsta tillåtna hastigheten.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo