Start > Körkortsforum > Uppkörning snart i Farsta

Uppkörning snart i Farsta

Emma 2024-02-28 08:11 ! Citera #
Hej hörrni, jag har uppkörning nu i mitten av Mars i Farsta och har valt en väldigt tidig tid, klockan 07:20. Jag vet att man ofta brukar åka mot Haninge då eller Vega.

Är det någon som har kört upp så tidigt och kom gärna med lite tips vad jag kan tänka på. Jag kör väldigt mycket med min handledare nu och har tagit två körlektion men kommer nog kanske ta 2-3 till. Det enda jag har fått höra är att jag måste kolla lite mer spegel osv och även inte vara så stressad.. lättare sagt än gjort kanske. Annars kör jag bra, men det är små fel.
H 2024-02-28 08:48 ! Citera #
Det finns en lurig stoppskylt utan linje som de använder för att se om du vet var du ska stanna någonstans.
Emma 2024-02-28 08:53 ! Citera #
Okej, är den i Haninge c? Eller ja det finns ju flera i Haninge C
What about Bob 2024-02-28 17:27 ! Citera #
Ja, den ja. Var helt snurrig vart jag skulle stanna (om det är den ni pratar om). Det var även ett övergångsställe precis innan också.
Gäst 2024-03-01 19:17 ! Citera #
Det finns ett gångfartsområde där någonstans i Handen/ Haninge, inbakade tip i miljonprogrammets kvartal, så var vaksam. Lätt att missa!
Björn He 2024-03-02 00:52 ! Citera #
Gäst 2024-03-01
Det finns ett gångfartsområde där någonstans i Handen/ Haninge, inbakade tip i miljonprogrammets kvartal, så var vaksam. Lätt att missa!
Det där skyltade gångfartsområdet borde väl hellre vara en skyltad 20-zon istället. Även om det är skyltat att gångfart gäller så kör bilister oftast inte i gångfart, kanske för att 5-10 km/tim känns orimligt långsamt, utan bilister brukar oftast köra cirka 20-30 km/tim, ett typiskt exempel på det är en lokalgata i Gullmarsplan där det är skyltat att gångfart gäller.
På uppkörningen får man dock INTE köra fortare än 5-10 km/tim inom gångfartsområde för då blir man naturligtvis kuggad, det är ändå straffbart att köra fortare än gångfart på gågata eller i gångfartsområde, det fick bl.a. ett antal cyklister erfara som cyklade nedför backen på Götgatan vid Slussen i 20-30 km/tim; bara 20 km/tim är ju för fort för att vara gångfart.
Emma 2024-03-04 00:14 ! Citera #
Låter lite krångligt, men har kört mycket i Haninge C, men som sagt är väl det kluriga gångfartsområdet och sen även vid stopp plikterna, speciellt den med övergångsstället. Men så länge det inte kommer någon gående så vet jag att man ska köra fram?? Eller
Björn He 2024-03-04 13:23 ! Citera #
Har någon av de som kört upp i Farsta kört uppe på Hägerstensåsen någon gång? Något jag är nyfiken på är den något utskällda nya rondellen som byggdes för 4-5 år sen i korsningen Bäckvägen-Sparbanksvägen/Valutavägen. Jag har undrat, skulle man bli kuggad på uppkörningen om man nu skulle köra över den stenlagda cirkeln som byggts mitt i den gamla T-korsningen?

Jag vill minnas att de flesta bilister brukade ”gena” rakt över den stenlagda cirkeln när minirondellen just var färdigbyggd, för de flesta uppfattade tydligen inte på allvar just då att den stenlagda cirkeln är en så kallad rondell och det är påbjudet att köra RUNT stenläggningen (och inte över den). Ett år efter att ha anlagt den stenlagda cirkeln vidtog man dock en åtgärd, att sätta upp en mittstolpe mitt i cirkeln, som ett hinder emot fortsatt körning rakt över cirkeln, men det är trots allt fortfarande möjligt att köra över högra halvan av den stenlagda cirkeln (till höger förbi stolpen), de flesta bussar brukar ju ändå köra över högra halvan av stenläggningen, och jag tolkar då det som att det är tillåtet att köra över stenläggningen, med hänsyn till att det är den uppsatta mittstolpen, inte hela den stenlagda cirkeln, som är den så kallade rondellen (som skall köras runt i motsols gående riktning).
Jag har ändå sett själv att den cirkulära stenläggningen är avsiktligt byggd nedsänkt till asfaltnivån, just för att underlätta framkomligheten för (i första hand) bussar, som är tvungna att köra över halva stenläggningen, för annars kan inte så stora fordon passera förbi mittstolpen i minirondellen.
Och oavsett om ett fordon från Bäckvägen kör på (den orimligt smala) asfaltbanan runt den cirkulära stenläggningen eller över högra halvan av cirkeln så är en bilist från Valutavägen alltid skyldig att väja för bilisten från Bäckvägen eftersom fordonet från Bäckvägen är inne i cirkulationsplatsen före och en fordonsförare som färdas in i en cirkulationsplats har alltid väjningsplikt mot varje fordon redan inne i cirkulationen (men fordon i cirkulationen måste naturligtvis köra i motsols gående riktning runt den så kallade rondellen och alltså till höger om det cirkelformade navet som är den så kallade rondellen).

I det här fallet skulle man dock ha tänkt på att inte bygga en orimligt stor cirkulär stenläggning utan rondellen skulle ha byggts högst lika stor som mittstolpen i korsningen, så att inte bussar hade behövt köra över den orimligt breda stenlagda cirkeln.
Gäst 2024-03-06 09:54 ! Citera #
Björn He 2024-03-04
Har någon av de som kört upp i Farsta kört uppe på Hägerstensåsen någon gång? Något jag är nyfiken på är den något utskällda nya rondellen som byggdes för 4-5 år sen i korsningen Bäckvägen-Sparbanksvägen/Valutavägen. Jag har undrat, skulle man bli kuggad på uppkörningen om man nu skulle köra över den stenlagda cirkeln som byggts mitt i den gamla T-korsningen?

Jag vill minnas att de flesta bilister brukade ”gena” rakt över den stenlagda cirkeln när minirondellen just var färdigbyggd, för de flesta uppfattade tydligen inte på allvar just då att den stenlagda cirkeln är en så kallad rondell och det är påbjudet att köra RUNT stenläggningen (och inte över den). Ett år efter att ha anlagt den stenlagda cirkeln vidtog man dock en åtgärd, att sätta upp en mittstolpe mitt i cirkeln, som ett hinder emot fortsatt körning rakt över cirkeln, men det är trots allt fortfarande möjligt att köra över högra halvan av den stenlagda cirkeln (till höger förbi stolpen), de flesta bussar brukar ju ändå köra över högra halvan av stenläggningen, och jag tolkar då det som att det är tillåtet att köra över stenläggningen, med hänsyn till att det är den uppsatta mittstolpen, inte hela den stenlagda cirkeln, som är den så kallade rondellen (som skall köras runt i motsols gående riktning).
Jag har ändå sett själv att den cirkulära stenläggningen är avsiktligt byggd nedsänkt till asfaltnivån, just för att underlätta framkomligheten för (i första hand) bussar, som är tvungna att köra över halva stenläggningen, för annars kan inte så stora fordon passera förbi mittstolpen i minirondellen.
Och oavsett om ett fordon från Bäckvägen kör på (den orimligt smala) asfaltbanan runt den cirkulära stenläggningen eller över högra halvan av cirkeln så är en bilist från Valutavägen alltid skyldig att väja för bilisten från Bäckvägen eftersom fordonet från Bäckvägen är inne i cirkulationsplatsen före och en fordonsförare som färdas in i en cirkulationsplats har alltid väjningsplikt mot varje fordon redan inne i cirkulationen (men fordon i cirkulationen måste naturligtvis köra i motsols gående riktning runt den så kallade rondellen och alltså till höger om det cirkelformade navet som är den så kallade rondellen).

I det här fallet skulle man dock ha tänkt på att inte bygga en orimligt stor cirkulär stenläggning utan rondellen skulle ha byggts högst lika stor som mittstolpen i korsningen, så att inte bussar hade behövt köra över den orimligt breda stenlagda cirkeln.
Stockholms trafikkontor skulle helst av allt bara låtit bli att bygga om T-korsningen med Valutavägen till en mini-rondell, inte minst med hänsyn till att korsningen är väldigt liten och alltså inte lämplig för att bygga om till rondell. Rondellen har medfört stora bekymmer för bussarna, åtminstone sedan mittstolpen sattes upp mitt i den stenlagda cirkeln (som hinder mot bilister som ”genade rakt över cirkeln”), eftersom stolpen försämrat bussarnas framkomlighet, det har varit ett stort problem för bussar att behöva köra runt till höger om stolpen.
Istället för att bygga en rondell så kunde man bara ha behållit den gamla vanliga T-korsningen och vidtagit andra hastighetsdämpande åtgärder som att anlägga nya upphöjda övergångsställen, som hade tvingat bilister att köra saktare än 30 km/tim förbi korsningen - och de som kommer från Valutavägen borde helst ha haft väjningsplikt mot fordon på raksträckan Bäckvägen-Sparbanksvägen. Något värt att notera är att hastighetsbegränsningen förbi den gamla T-korsningen var max 30 km/tim innan bygget av rondellen men när den stenlagda cirkeln var anlagd så skyltade man om så att hastighetsbegränsningen höjdes till 40 km/tim, och det var inte lämpligt med hänsyn till att det bara är rimligt att köra högst 20-30 km/tim förbi rondellstolpen, man skulle ha tänkt på att behålla 30 förbi korsningen.

Det är förresten konstigt att man byggt den stenlagda cirkeln avsiktligt för att låta bussar tvingas köra över halva stenläggningen, om det inte är tänkt att personbilar ska köra över stenläggningen utan runt den. Det bör dock som Björn He säger vara tillåtet även för en personbil att köra över högra halvan av stenläggningen om det nu är tillåtet för bussar, med hänsyn till trafikregeln att en fordonsförare skall framföra ett fordon i motsols riktning runt rondellen, och det är väl den uppsatta stolpen mitt i cirkeln, inte hela den stenlagda cirkeln, som utgör den så kallade rondellen. Det är ändå skyltat att man ska köra motsols runt mittstolpen men inte att man måste köra runt utanför hela den stenlagda cirkeln.
Förresten har Trafikkontoret sagt att bussar får köra över en del av den stenlagda cirkeln, men det står inte klart och tydligt exakt hur stor del av cirkeln ett fordon får köra över, och då är väl tolkningen att man får köra över högra halvan av cirkeln, på högra sidan av mittstolpen; förresten skulle cirkulationen ha varit asfalterad hela vägen in till mittstolpen, om det nu är påbjudet att köra på asfalten och inte på stenläggningen, för i så fall skulle inte bussarna ha behövt köra över stenläggningen - men de som anlade cirkulationsplatsen kanske inte tänkte så.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov