Enligt körskolor, instruktionsmaterial och Transportstyrelsen ska man alltid eftersträva att köra ut ur rondeller i höger körfält. Det föranleder frågan: varför finns det rondeller med tvåfiliga utfarter? I vilka situationer fyller de någon funktion? En spontan tanke är att de avlastar vid hög trafikering, men borde det inte vara tvärtom – ju mer trafik, desto starkare skäl att göra en säker utfart i höger körfält för att undvika olyckor?
Större cirkulationsplatser har väl tvåfiliga utfarter för att det kanske är tänkt att man ska kunna köra ut ur cirkulationen ur båda filerna som löper runt rondellen. Om man kör i inre filen runt rondellen (närmast rondellen) så ska man vid utfart köra in i den vänstra filen i utfarten, men man måste fortfarande observera att man gör ett körfältsbyte vid utfart, genom att korsa den yttre filen som löper runt rondellen. I de flesta fall är det vad jag vet påbjudet att vid infart köra i vänstra filen vid färd till vänster i cirkulationsplatsen, det är tänkt att man då ska byta till högra filen strax före utfart från cirkulationen, men det är viktigt att komma ihåg att man då måste rikta särskild uppmärksamhet till höger bredvid och bakom sitt fordon för att hålla uppsikt över eventuella fordon i högra filen, med hänsyn till att man skär körvägen för fordon i den högra filen och att köra över från vänstra till högra filen kan i en sån situation innebära potentiell risk för sidokrock om man inte är tillräckligt uppmärksam - och det är väl för att undvika en sån riskfylld olycksdrabbad trafiksituation man ska anpassa sin körning för att helst kunna köra ur cirkulationen från yttre filen hellre än från inre filen (närmast rondellen).
Man måste naturligtvis också komma ihåg att alltid ge tecken till höger i god tid före körning över från inre till yttre filen i cirkulationen, och samtidigt anpassa sin körning för att underlätta ett annat fordons planerade körfältsbyte då det fordonet ger tecken om att byta körfält. Sen måste man vara uppmärksam på att längre fordon som lastbilar och bussar nästan alltid behöver köra i båda körfälten och då köra mitt över körfältslinjen för att kunna passera i så skarpa svängar som den runt en rondell.