Start > Körkortsforum > Fortkörning

Fortkörning

A 2024-02-25 17:05 ! Citera #
Hej!
Jag tror jag blev fångad av en fartkamera igår och jag behöver lite hjälp att reda ut huruvida jag ska vara nervös för det eller ej.
Körde då alltså på en 90 sträcka som sedan blev till 70. Vid kameran där jag hade för mig om att jag bromsa ner till 70 (trött på kvällen) så tycker jag att det blinkar till.
Då jag inte varit med om detta tidigare så trodde jag först att det var bilen bakom som blinka med sina lysen då jag uppfattade det som att det kom bakifrån. Jag kan alltså som snabbast ha kört i 90 på en 70 väg. Att tillägga är att jag har 5 månader kvar på min prövotid, aldrig tidigare dömd för något varken i trafiken eller annat. Har läst att man måste överskriva 30 på en 70 väg för att bli av med kortet på en 70 väg men det lugnar mig inte tillräckligt.

Hade lite teorier för mig själv och det var antingen: bilen bakom fiffla med sina lysen vid kameran.
Bilen bakom blev tagen.
Jag blev tagen.

Har hört att blixten ska va skarp så man verkligen inte har tvivel men jag tyckte det blinka rätt bra som typ ett helljus, men är jätteorolig att jag blir av med kortet. Snälla hjälp mig!
Fartdåren 2024-02-25 19:05 ! Citera #
Var faktiskt med om en liknande situation för ca två veckor sen. Har nyss tagit körkort och körde hem från gymmet sent på kvällen (var rätt mörkt). Körde precis som dig på landsväg med hastighetsbegränsning 70 km/h och tror iallafall inte att jag överskred den med tillräckligt mycket för att fartkameran skulle lösas ut. Tänker att mina egna helljus kan ha reflekterats i kameran annars vet jag inte. Blir ju såklart lite orolig när man precis tagit körkort liksom även om jag tyckte jag höll hastigheten
A 2024-02-25 19:34 ! Citera #
Fartdåren 2024-02-25
Var faktiskt med om en liknande situation för ca två veckor sen. Har nyss tagit körkort och körde hem från gymmet sent på kvällen (var rätt mörkt). Körde precis som dig på landsväg med hastighetsbegränsning 70 km/h och tror iallafall inte att jag överskred den med tillräckligt mycket för att fartkameran skulle lösas ut. Tänker att mina egna helljus kan ha reflekterats i kameran annars vet jag inte. Blir ju såklart lite orolig när man precis tagit körkort liksom även om jag tyckte jag höll hastigheten
Blixtra det till rejält? Känns ju inte som det kan va dina egna lyktor då. Var det ej någon bakom?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov