Start > Körkortsforum > Kuggade min första uppkörning

Kuggade min första uppkörning

Eloise 2024-02-25 13:25 ! Citera #
Hej,
Jag är 18 år gammal och i torsdags hade jag mina första uppkörning. Det var lite extra stressigt för jag dök upp där och det var inte bara en instruktör utan det var en elev instruktör som skulle sittai framsätet och en riktig instruktör som skulle sitta i baksätet och granska mig och eleven. Både jag och eleven var ganska tydligt stressade.

Oavsett så kuggade jag, anledningen var brister i att ”förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp”. Jag tyckte att detta var en skum anledning eftersom jag inte tog några risker när jag körde men jag förstår också att min körning inte var felfri. Men jag behöver verkligen ta mitt körkort snart då jag bor i en liten stad och behöver ta bil till jobbet. Jag funderar på att boka en ny tid så snart som möjligt men denna första upplevelse har tagit ganska hårt på mitt självförtroende. Har någon några tips på hur jag bättre kan förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp?
Gäst 2024-02-25 14:40 ! Citera #
Kör mycket i ”jobbigare” trafikmiljöer, ex i stan under rusningstrafik, vänstersväng, platser med mycket människor överallt. Då över du på att vara beredd att bromsa och hålla koll på omgivningen mycket. Sånt du tycker är jobbigt. Det hjälpte min bilkörning jättemycket efter att ha fått genomgått olika situationer som jag tyckte var stressiga förut. Du klarar det här, lycka till!
Gäst 2024-02-25 19:28 ! Citera #
Det handlar om ditt sett att bedöma.
Alltså att du kan förstå det du ser så att du kan ta kloka och bra beslut
Att du kan läsa av situationen , tolka informationen och agera därefter.
Hitta och förstå det som är viktigt i tid, så att reglerna går att tillämpa
Nicke 2024-03-08 04:51 ! Citera #
Eloise 2024-02-25
Hej,
Jag är 18 år gammal och i torsdags hade jag mina första uppkörning. Det var lite extra stressigt för jag dök upp där och det var inte bara en instruktör utan det var en elev instruktör som skulle sittai framsätet och en riktig instruktör som skulle sitta i baksätet och granska mig och eleven. Både jag och eleven var ganska tydligt stressade.

Oavsett så kuggade jag, anledningen var brister i att ”förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp”. Jag tyckte att detta var en skum anledning eftersom jag inte tog några risker när jag körde men jag förstår också att min körning inte var felfri. Men jag behöver verkligen ta mitt körkort snart då jag bor i en liten stad och behöver ta bil till jobbet. Jag funderar på att boka en ny tid så snart som möjligt men denna första upplevelse har tagit ganska hårt på mitt självförtroende. Har någon några tips på hur jag bättre kan förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp?
Du är uppenbarligen inte redo för uppkörningen. Du borde avvakta med att boka tider så att nån som faktiskt kan köra bil kan få tiden.

Själv kommer jag förmodligen klara uppkörningen på första försöket eftersom jag är akademiker.
Lars 2024-03-08 13:16 ! Citera #
Nicke,
Du må vara akademiker, men då borde du också kunna läsa att Eloise faktisk ställde en fråga som du inte lyckades svara på.

Eloise
Träna, träna och träna, även i ”obehagliga miljöer”, så ska du nog se att det går bra. Lycka till!
Nicke 2024-03-08 18:24 ! Citera #
Lars 2024-03-08
Nicke,
Du må vara akademiker, men då borde du också kunna läsa att Eloise faktisk ställde en fråga som du inte lyckades svara på.

Eloise
Träna, träna och träna, även i ”obehagliga miljöer”, så ska du nog se att det går bra. Lycka till!
Man behöver inte träna till uppkörningen. Man ska plugga teorin och sen så kan man övningsköra. Tar typ en timme att bemästra bilkörning.
Gäst 2024-03-09 09:59 ! Citera #
Nicke 2024-03-08
Man behöver inte träna till uppkörningen. Man ska plugga teorin och sen så kan man övningsköra. Tar typ en timme att bemästra bilkörning.
Jag skulle snarare säga tvärt om, lättare att lära sig teori medans man övningskör! Och sedan absolut kan det gå en timme att lära sig köra, alltså gasa, bromsa och svänga. Men att lära sig samspela med andra förare, applicera alla regler till körningen, planera körningen etc tar längre tid.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 21:40
1
I går 18:15
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest