Start > Körkortsforum > Råd och tips på hur man plugga…

Råd och tips på hur man pluggar =)

tyra 2010-08-31 08:43 ! Citera #
Hej!
joo jag ska ju då börja plugga till körkortet men har sååååå svårt att komma igång med teori pluggandet...
snälla har nån lite tips på hur jag ska göra?
hur ska jag plugga? eller snarare... hur ska jag läsa boken??

tack på förhand!
Shafti 2010-09-01 00:56 ! Citera #
Ett tips är att sitta i en miljö där du inte har tillgång till datorn, mobilen eller tv:n. Då dessa alla är distraktioner så är det alltid ganska frestande att kanske kolla Facebook en snabbis.. eller kolla Simpsons.. ja du förstår :D

Ett annat tips är att inte lyssna på musik då det förstör din koncentration. Annars är det väl att bara börja läsa i boken, och börja läs med rätt attityd så går det nog bra! Motivation brukar hjälpa :D

Lycka till och om det är något du undrar är det bara att fråga!
ponemelon 2010-09-02 22:03 ! Citera #
Jag delar upp boken i lämpliga ”delar”, läser en del, pausar, läser den igen och antecknar.

jag måste ha korta intervaller och repetition annars fastnar ingenting. och just det, bra belysning!
Gäst 2010-09-05 17:58 ! Citera #
Läs på det sättet som du är mest bekväm vid. Vissa får svårt att koncentrera med ljud omkring sig, medan andra föredrar det. En annan bra sak är att inte ha det för varmt i rummet du är i, för då blir du lättare dåsig och får svårt att koncentrera dig på det du ska göra.

Kan också vara bra att ligga på samma nivå i körandet som i teorin. Då ser du lättare varför vissa regler finns. Lättare att länka samman.
Luddef 2010-09-06 13:01 ! Citera #
Den bästa utvecklingen är den långsamma utvecklingen. Det är jätteviktigt att inte lära sig något för snabbt för då kan t ex musklerna snabbt glömma bort om det är inom sång, eller så.
Jag lär mig bäst teoretiska saker genom att höra och skriva eller skriva av. Det hjälper inte så jättemycket att läsa utan skriva är verkligen bäst.
Kommer det till praktiska saker så vill jag inte först läsa hur man gör och sedan göra utan ha någon som står och berättar för mig medan jag gör.

Det tar ett tag för mig innan jag lär mig saker riktigt bra eller utan till men sedan sitter de oftast jämarns bra sedan;)
Gäst 2010-10-07 15:43 ! Citera #
Mycket bra tråd! Många bra tips: tack så mycket :)
Tror jag ska gå och plugga lite nu...
har testuppkörning i morgon :S
Gäst 2010-11-08 19:25 ! Citera #
Jag försöker ha samma teknik som när jag pluggar till vanliga prov. Läser, och antecknar samtidigt så att det blir som en sammanfattning. Nu är det ju otroligt mycket text så klart. Men sen när man väl har antecknat om allt så kan det räcka att läsa igenom sina egna anteckningar för att komma ihåg och lära sig, iallafall för mig!
pottatotte 2010-11-09 20:02 ! Citera #
Mitt tips är att böja läsa i god tid innan och då läsa körkortsboken från pärm till pärm några gånger, då fastnar det mesta. Om du varvar teori med praktik och dessutom satsar lite hårdare mot slutet så kommer du att klara dig galant!
melina 2010-11-16 14:56 ! Citera #
Jag har enormt svårt att komma igång med plugget, skulle gärna vilja ha råd och tips om hur man ska göra för att komma igång. Har hört att Körkortsfrågorna här ska vara awesome! Tankan är att jag ska försöka göra så mycket tester som möjligt och sedan lära mig av mina fel, men som sagt. Behöver nog en spark i baken för att komma igång...
karavan 2010-11-17 17:16 ! Citera #
Kolla vid sidan på körboken. Där har du små kolumner som kortfattat beskriver texten.
Bonniers trafikskola + Teoriboken är riktigt bra ihop.
Om du även kör både i bilskola och privat ihop med Bonniers trafikskola + Teoriboken är ett ganska garanterat att kortet bör bli ditt.
Här bör tilläggas att förberedd alla dina körningar i bilskola genom att fråga vad är på nästa lektion, på detta sätt kan du hårdplugga på de momenten och detta gör att du förstår det hela i verkligheten också.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo