Start > Körkortsforum > Kuggade uppkörningen i Malmö

Kuggade uppkörningen i Malmö

Emmis 2024-02-25 08:26 ! Citera #
Orsak: Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp


Inspektören tog ut mig på en lång runda. Säkerhetskontrollen var att tuta och kolla säkerhetsbältet. Så lätt, tänkte jag. Den som jag hade varit så rädd att kugga på. Jag började köra och allt gick bra. De moment som jag tränat så mycket, satt så fint. Jag var lugn och metodisk. Darrade hela tiden lätt på handen men höll ratten tryggt och hade koll på trafiken. Lade mig i snygga placeringar, inga problem här inte. Nu blev uppgiften att följa skyltar, inga problem för mig. Jag skulle följa skyltarna till hamnen. Det var bara det att jag har kört mot hamnen flera gånger men på andra hållet. Denna gången skulle jag mot en en rondell som jag kört i max 2 grr fast motsatt riktning. Hade aldrig kört detta håll med endast skyltar i symboler. Innan rondellen letade jag frenetiskt efter bokstäverna HAMNEN. När inspektören upprepade: - Hamnen, så gick det upp för mig att jag skulle ligga till vänster. Jag låg i höger körfält i innan rondellen. Därför gjorde jag ett snabbt körfältsbyte. Kollade inga speglar eller någonting. En halv sekund av de 35 minuterna. KUGGAD! Såklart! Inga tveksamheter nu såhär i efterhand. Men då visste jag inte ens om att jag var bränd!

Efteråt sade han att det gjorde ont i honom att behöva underkänna mig. Att jag är så nära. Men varför en uppkörning i en tungt trafikerad flerfilig rondell mot en industriby i hamnen? Hur ont gjorde det i honom då, när han valde just den? Jag känner att det är så orättvist. Hade han valt en annan hade det inte funnits några tveksamheter för mig i min placering. Jag kan inte släppa det här. Vaknar på nätterna och tänker på det. Är helt förkrossad. Känns som om dom ville krossa och bränna mig medvetet. Hur ska jag kunna ta det här körkortet när varenda sekund, varje litet misstag, varenda milimeter ska stötas och blötas samtidigt som det är en inspektör som väljer färdrutt och blick. Sedan dom som har körkortet kan tramsa
till sig flera ggr. Ett lotteri är det, där du kan få en uppkörning som passar dig perfekt eller inte. Man har en chans, en chans!

Jag klarade fickparkering, ljussignaler, körfältsbyten, flervägsstopp, järnväg, motorväg, omkörningar, cirkulationsplaster. Såklart vet jag nu att det var fel! Jag behövde bara skriva av mig och berätta hur jag känner. Har en ny bokad tid för uppkörning men jag tänker att jag nog inte kommer att klara den heller. Då kommer det vara något annat som jag missar. Jag är helt förkrossad över det här.
Gäst 2024-02-25 09:53 ! Citera #
Hej!
Jag fattar helt och hållet hur det känns, själv har haft uppkörning 3 gånger men inget G än :(. Det de(inspektorerna) ser, ser vi inte självklart men du har varit så duktig under provet, så jag är säkert att du får det nästa gång. Men vi får inte ge upp, särskild efter att ha kämpat så mycket. Det kommer att gå säkert bra till slut. Bara vet att du är inte ensam och du har ingen aning hur mycket har jag betalat tillshit för körkortet :lol: , men jag kommer att få det.
Emmis 2024-02-25 10:45 ! Citera #
Tack för din omtanke och ditt svar.

Det är rätt att vi ska visa att vi kan och kämpa på. Just nu är allt ett svart hål för mig. Jag kan inte se att vi ska kunna klara av allt på en halvtimme när allt är på millimetern hela tiden. Jag har kört sedan maj månad 2023, och har lagt så mycket pengar på det här. Pengar och tid och självförtroende. Ett kapital som känns helt tömt nu.

Kämpa på! Du verkar kunna klara av ditt körkort snart med så mycket erfarenhet av rundor och inspektörer. Jag håller tummarna att du får en bra runda med en inspektör som ser dina kvaliteter. Det hänger tydligen på inspektör och runda och inte skicklighet.

Jag ska heller inte ge mig. Men jag tveksam om hur jag ska kunna klara av ett körkort på den här nivån. Speciellt som när andra bara får en lätt runda och klarar sig på den.
Gäst 2024-02-25 11:52 ! Citera #
Samma här, blev kuggad på backa runt hörnet bl.a. gång på gång. Det verkar vara en obligatorisk moment just när det gäller min uppkörning och under min sista uppkörning fick jag backa runt hörnet så snart jag satt jag mig i bilen. Det blev inte så bra, dessutom glömde jag titta döda vinkeln när jag skulle köra ut efter backning det blev som sagt starta från vägkanten. Fick köra en landsväg som jag har aldrig kört i mitt liv, smål och krokig, upp och ner, får värdens största chock. Varför måste man åka sådant landsväg om man inte bor där eller inte har något ärende? Skulle aldrig åka den landsväg igen frivilligt. Och så får jag uppgift att vända bilen; men det finns ingen vettig plats att vända bilen, blev totalt blockerat, svårt att göra smarta val liksom. Och på slutet får jag veta att jag hade låg hastighet på landsväg, skulle hålla 70 km då? Jag körde faktiskt varken brandbil eller ambulans.
77 2024-02-27 12:32 ! Citera #
Åh Emmis! Lider med dig
Förstår situationen, samtidigt som det låter som att trafikinspektören var trevlig och gjorde en rättvis bedömning - trots allt.
Att inte kolla speglar är verkligen ett farligt misstag, trots att det kanske inte känns som det, men ack så viktigt!

Du vet att du kan, och det är det viktigaste inför en uppkörning. Du klarade alla andra momenten och det visar på att du har det i dig. Att köra fel är inget man ska kuggas på, så, om det händer igen = kör ut första eller andra avfarten och vänd och kör sedan till rätt destination. Men förstår att man såklart vill göra rätt från första början och blir stressad.

Nästa gång klarar du det, jag tror på dig! Fortsätt vara lugn och andas och ta det försiktigt.

Kramar och lycka till.
77 2024-02-27 12:38 ! Citera #
Gäst 2024-02-25
Samma här, blev kuggad på backa runt hörnet bl.a. gång på gång. Det verkar vara en obligatorisk moment just när det gäller min uppkörning och under min sista uppkörning fick jag backa runt hörnet så snart jag satt jag mig i bilen. Det blev inte så bra, dessutom glömde jag titta döda vinkeln när jag skulle köra ut efter backning det blev som sagt starta från vägkanten. Fick köra en landsväg som jag har aldrig kört i mitt liv, smål och krokig, upp och ner, får värdens största chock. Varför måste man åka sådant landsväg om man inte bor där eller inte har något ärende? Skulle aldrig åka den landsväg igen frivilligt. Och så får jag uppgift att vända bilen; men det finns ingen vettig plats att vända bilen, blev totalt blockerat, svårt att göra smarta val liksom. Och på slutet får jag veta att jag hade låg hastighet på landsväg, skulle hålla 70 km då? Jag körde faktiskt varken brandbil eller ambulans.
Ett tips till dig!
Backa runt hörn kan kännas knepigt - det är det egentligen inte. Några smarta tips som du kanske redan vet om men jag säger dem trots allt.

Du kan ändra positionen på speglarna innan du backar runt hörnet. Mer så att du ser själva trottoarkanten och på så sätt kan avgöra avståndet mellan bilen och kanten.

När du börjar backa så brukar man säga såhär: backa tills du inte längre ser högra kanten, då börjar du vrida på ratten. Då ska du ha ett bra avstånd.

Kolla kolla, återigen kolla alla speglar, vrid på dig kolla genom bakrutan och sedan…. Kolla ännu lite mer.

Backa runt hörn görs nästan alltid på uppkörningar, jag gjorde en mitt i en snöstorm. Det är ett bra sätt för trafikinspektören att se att du kan manövrera bilen även bakåt och att du trots det har spegelvana.

Du kanske redan har körkort? Men kan ju alltid vara några bra knep om det fortfarande känns svårt!
Mimmi 2024-02-27 16:37 ! Citera #
Åhh jag förstår att du känner så. Har uppkörning om två dagar och tycker det är helt sjukt att man ska köra perfekt för att inte bli kuggad. Jag kör verkligen inte perfekt och Inte ens de med flera års körerfarenheter kör ju perfekt. Jag har också kört i de rundellerna vid hamnen i Malmö och de är ju konstiga, svin jobbiga och läskiga. Men jag är 100% säker på att du kommer att klara det. Du kan ju köra bil bättre än de flesta om jag får säga det själv. Jag tror sten hårt på dig! Heja dig!!
77 2024-02-27 18:56 ! Citera #
Mimmi 2024-02-27
Åhh jag förstår att du känner så. Har uppkörning om två dagar och tycker det är helt sjukt att man ska köra perfekt för att inte bli kuggad. Jag kör verkligen inte perfekt och Inte ens de med flera års körerfarenheter kör ju perfekt. Jag har också kört i de rundellerna vid hamnen i Malmö och de är ju konstiga, svin jobbiga och läskiga. Men jag är 100% säker på att du kommer att klara det. Du kan ju köra bil bättre än de flesta om jag får säga det själv. Jag tror sten hårt på dig! Heja dig!!
Tycker dock inte det stämmer helt att man måste köra helt perfekt. Jag gjorde nog någon liten miss i min uppkörning men blev godkänd ändå. Handlar mer om vad du för för fel isåfall. Det får aldrig bli trafikfarligt, men självklart så kör ju sällan folk perfekt.

Lycka till med körkortet!
Gäst 2024-02-27 19:09 ! Citera #
77 2024-02-27
Tycker dock inte det stämmer helt att man måste köra helt perfekt. Jag gjorde nog någon liten miss i min uppkörning men blev godkänd ändå. Handlar mer om vad du för för fel isåfall. Det får aldrig bli trafikfarligt, men självklart så kör ju sällan folk perfekt.

Lycka till med körkortet!
Det var säckert så för några år sedan. Nuförtiden ställs det krav att aspiranten skall köra bil som en nevrokirurg opererar.
77 2024-02-28 20:01 ! Citera #
Gäst 2024-02-27
Det var säckert så för några år sedan. Nuförtiden ställs det krav att aspiranten skall köra bil som en nevrokirurg opererar.
Haha, förstår vad du menar. Såklart är trafikinspektörer olika, jag tog körkortet för cirka en månad sedan så var alldeles nyss. Kanske hade jag tur att få en inspektör som såg mer till helheten.

Men jag tycker ändå inte att man ska helt ge upp om man missar att exempelvis blinka ut ur en rondell, eller om man kör fel. Vad jag har hört ska inte de sakerna automatiskt kugga en person.

Men vad vet jag, det viktigaste är att göra sitt bästa och släppa felet man gjorde och gå vidare.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest