Orsak: Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
Inspektören tog ut mig på en lång runda. Säkerhetskontrollen var att tuta och kolla säkerhetsbältet. Så lätt, tänkte jag. Den som jag hade varit så rädd att kugga på. Jag började köra och allt gick bra. De moment som jag tränat så mycket, satt så fint. Jag var lugn och metodisk. Darrade hela tiden lätt på handen men höll ratten tryggt och hade koll på trafiken. Lade mig i snygga placeringar, inga problem här inte. Nu blev uppgiften att följa skyltar, inga problem för mig. Jag skulle följa skyltarna till hamnen. Det var bara det att jag har kört mot hamnen flera gånger men på andra hållet. Denna gången skulle jag mot en en rondell som jag kört i max 2 grr fast motsatt riktning. Hade aldrig kört detta håll med endast skyltar i symboler. Innan rondellen letade jag frenetiskt efter bokstäverna HAMNEN. När inspektören upprepade: - Hamnen, så gick det upp för mig att jag skulle ligga till vänster. Jag låg i höger körfält i innan rondellen. Därför gjorde jag ett snabbt körfältsbyte. Kollade inga speglar eller någonting. En halv sekund av de 35 minuterna. KUGGAD! Såklart! Inga tveksamheter nu såhär i efterhand. Men då visste jag inte ens om att jag var bränd!
Efteråt sade han att det gjorde ont i honom att behöva underkänna mig. Att jag är så nära. Men varför en uppkörning i en tungt trafikerad flerfilig rondell mot en industriby i hamnen? Hur ont gjorde det i honom då, när han valde just den? Jag känner att det är så orättvist. Hade han valt en annan hade det inte funnits några tveksamheter för mig i min placering. Jag kan inte släppa det här. Vaknar på nätterna och tänker på det. Är helt förkrossad. Känns som om dom ville krossa och bränna mig medvetet. Hur ska jag kunna ta det här körkortet när varenda sekund, varje litet misstag, varenda milimeter ska stötas och blötas samtidigt som det är en inspektör som väljer färdrutt och blick. Sedan dom som har körkortet kan tramsa
till sig flera ggr. Ett lotteri är det, där du kan få en uppkörning som passar dig perfekt eller inte. Man har en chans, en chans!
Jag klarade fickparkering, ljussignaler, körfältsbyten, flervägsstopp, järnväg, motorväg, omkörningar, cirkulationsplaster. Såklart vet jag nu att det var fel! Jag behövde bara skriva av mig och berätta hur jag känner. Har en ny bokad tid för uppkörning men jag tänker att jag nog inte kommer att klara den heller. Då kommer det vara något annat som jag missar. Jag är helt förkrossad över det här.