Jag har kört i Oslo och det du säger är inte sant.
Det var nog inte jag själv som sa från början att bilister i Oslo inte tittar åt vänster, utan någon snubbe som varit i Oslo hade sagt nån gång att han hade upplevt det i Oslo. I Norge är man kanske inte tvungen att titta vänster/uppmärksamma om något fordon närmar sig från vänster (utan avsikt att väja för en från höger trots att man måste väja för en från höger då högerregeln gäller).
Jag tycker dock att högerregeln är väldigt konstig, som gäller även i så kallade T-korsningar. T-korsningar borde hellre ha en egen separat T-korsningsregel som ändå finns i Storbritannien. Enligt brittiska T-korsningsregeln har en fordonsförare som svänger i en trevägskorsning väjningsplikt mot varje fordon som närmar sig korsningen (utan att svänga), och mot fordon som svänger till vänster eller som närmar sig från vänster i det fall två fordonsförare båda svänger till höger; skulle denna nämnda regel gälla även i Sverige (som har högertrafik) så skulle den vara spegelvänd. Så som jag bedömer det så är det mest realistiskt och trafiksäkert att hellre ha väjningsplikt mot fordon som färdas på vägen rakt fram i en T-korsning, än att ha en regel om att de som färdas rakt fram och har den anslutande sidovägen på sin högra sida måste väja för fordon från den anslutande sidovägen (enligt så kallade högerregeln).
I USA gäller också högerregeln har jag läst, men den amerikanska högerregeln skiljer sig från den svenska högerregeln på så vis att det i första hand är regeln ”väjningsplikt mot eventuella fordon som ankommit till en korsning först” som gäller i en helt obevakad gatukorsning (utan några väjningspliktsmärken), men i det fall två fordon ankommer till en sån korsning samtidigt så gäller trafikregeln att en fordonsförare måste väja för det fordon som samtidigt närmar sig från höger.
En annan skillnad mellan högerregeln i USA och Europa är att högerregeln i USA icke gäller i en så kallad T-korsning utan där gäller alltid T-korsningsregeln, liksom i Storbritannien, som påbjuder att svängande fordonsförare har väjningsplikt mot fordon på den väg som löper rakt fram.