Start > Körkortsforum > Kuggade uppkörningen :/

Kuggade uppkörningen :/

Njaa :/ 2024-02-21 18:11 ! Citera #
Liten reflektion över uppkörningen...


Gjorde mitt första uppkörning och tyvärr kuggade jag den... Riktigt synd tycker jag men jag hade en magkänsla mitt i uppkörningen att det skulle inte gå denna gången. Igår natt kunde jag knappt sova också så det hjälpte inte till xD. Bokade tiden 9:45 men eftersom provförrättare bestämde sig att bli sjuk (är rätt bittert över det) blev provet istället 8:30 :/. Tänker börja i en trafikskola så snabbt som mögligt. Något som jag tyckte va bra utav mig är att när provrättaren sa ordet ”underkänt” var jag inte ledsen eller besviken. Neutral är ett passande ord för att beskriva känslan. Måste dock erkänna att känslan av misslyckande började krypa upp när jag var på väg hem. Ville gärna få körkortet idag eftersom jobb möjligheterna som kan komma från det samt känslan att köra runt med musik på är roligt och mysigt speciellt vid nätterna (inte till nivån att man stör andra såklart ^..^).

”Uppvisa en rutinmässig manövrering” Var problemet i uppkörningen. Kan nån beskriva det ytterligare för mig eftersom provrättaren var rätt vag när jag frågade efter en beskrivning. Skulle uppskatta det enormt. Hoppas att ni alla lyckas med eran uppkörning och i allt efter det. Jag kommer ju inte alls ge upp och det borde inte ni heller!
Gossen 2024-02-21 18:27 ! Citera #
Njaa :/ 2024-02-21
Liten reflektion över uppkörningen...


Gjorde mitt första uppkörning och tyvärr kuggade jag den... Riktigt synd tycker jag men jag hade en magkänsla mitt i uppkörningen att det skulle inte gå denna gången. Igår natt kunde jag knappt sova också så det hjälpte inte till xD. Bokade tiden 9:45 men eftersom provförrättare bestämde sig att bli sjuk (är rätt bittert över det) blev provet istället 8:30 :/. Tänker börja i en trafikskola så snabbt som mögligt. Något som jag tyckte va bra utav mig är att när provrättaren sa ordet ”underkänt” var jag inte ledsen eller besviken. Neutral är ett passande ord för att beskriva känslan. Måste dock erkänna att känslan av misslyckande började krypa upp när jag var på väg hem. Ville gärna få körkortet idag eftersom jobb möjligheterna som kan komma från det samt känslan att köra runt med musik på är roligt och mysigt speciellt vid nätterna (inte till nivån att man stör andra såklart ^..^).

”Uppvisa en rutinmässig manövrering” Var problemet i uppkörningen. Kan nån beskriva det ytterligare för mig eftersom provrättaren var rätt vag när jag frågade efter en beskrivning. Skulle uppskatta det enormt. Hoppas att ni alla lyckas med eran uppkörning och i allt efter det. Jag kommer ju inte alls ge upp och det borde inte ni heller!
Tråkigt att du blev underkänd, har själv blivit de två gånger och var tvungen att skriva om för tiden gick ut, Jag körde upp i farsta o första gången var ja inte redo o visste nästan att ja blev underkänd andra gången fick ja en ragata som var allmänt oskön.

Men som svar på din fråga angående rutinmässig manöverering är att du ska inte behöva känna dig obekväm med bilen utan endast fokusera på körningen, du kanske t.ex låg i en för högväxel in i en rondell osv
vart körde du upp?
Gäst 2024-02-21 19:02 ! Citera #
Rutinmässig manövrering.
Du brister i hur du kör bilen rent tekniskt.
Hur du styr gasar bromsar växlar backar parkerar och använder reglage.
Att du kan göra det rutinmässigt menas att du har gjort det så pass mycket så du inte behöver tänka och få problem med bilen utan att det sker automatiskt. Så att det inte påverkar din uppmärksamhet eller beslut.

Jag råder dig att börja på en trafikskola, för då får du köra upp med den bilen på provet!
Du kör med en bil du är van vid.
Njaa :/ 2024-02-21 19:56 ! Citera #
Gossen 2024-02-21
Tråkigt att du blev underkänd, har själv blivit de två gånger och var tvungen att skriva om för tiden gick ut, Jag körde upp i farsta o första gången var ja inte redo o visste nästan att ja blev underkänd andra gången fick ja en ragata som var allmänt oskön.

Men som svar på din fråga angående rutinmässig manöverering är att du ska inte behöva känna dig obekväm med bilen utan endast fokusera på körningen, du kanske t.ex låg i en för högväxel in i en rondell osv
vart körde du upp?
Va tråkigt att du behövde göra om teoriprovet. Jag upplevde min provförrättare att vara riktigt pedagogisk. Inga känslor bara fakta. Jag körde upp i Ängelholm där jag tränade med farsan i rätt länge nu. Kunde tyvärr inte levererar på själva prov dagen. Tack för beskrivningen, det känns som att allt måste ske naturligt. Jag kan 100 procent göra det (delvis göra det xD) i min pappas bil men eftersom jag är mest bekväm med den. En Volvo v60 är lite annorlunda jämfört med en Toyota Avensis. Kunde känna och höra motorn bättre i en Toyota jämfört med en Volvo upplevde jag. Jag hoppas att du behövde inte lida så mycket med din körkorts resa :D. Jag upplever det lite svårt nu men man ska inte ge upp!

Igen tack för beskrivningen <3
Njaa :/ 2024-02-21 20:03 ! Citera #
Gäst 2024-02-21
Rutinmässig manövrering.
Du brister i hur du kör bilen rent tekniskt.
Hur du styr gasar bromsar växlar backar parkerar och använder reglage.
Att du kan göra det rutinmässigt menas att du har gjort det så pass mycket så du inte behöver tänka och få problem med bilen utan att det sker automatiskt. Så att det inte påverkar din uppmärksamhet eller beslut.

Jag råder dig att börja på en trafikskola, för då får du köra upp med den bilen på provet!
Du kör med en bil du är van vid.
Jag håller med att jag måste gå och träna i en skola och bli bekväm med en Volvo v60 som används för provet. Som du nämnde måste jag köra mer för att få mer erfarenhet för att köra ”naturligt” med vilken bil som helst. Är riktigt tacksam att jag ser det nu. Måste ta det på hakan som man säger I guess. Tack för beskrivningen <3
hej 2024-02-23 13:01 ! Citera #
Hej! Träna på att titta, titta, och ännu en gång titta!! A och O för att få körkortet. Mycket av den rutinmässiga manövreringar handlar om dina vanor kring att avsöka och placera. Ge inte upp, du klarar det!
Gäst 2024-02-23 19:06 ! Citera #
hej 2024-02-23
Hej! Träna på att titta, titta, och ännu en gång titta!! A och O för att få körkortet. Mycket av den rutinmässiga manövreringar handlar om dina vanor kring att avsöka och placera. Ge inte upp, du klarar det!
Fast man behöver veta varför man ska titta..
Om du bara tittar, tittar och ännu en gång tittar bara för att, så indikerar du på oförståelse, det ser en inspektör igenom direkt!

Lär dig att inte titta efter spöken, utan lär dig istället att titta efter risker och det som är viktigt i trafiken och skapa dig en förståelse istället

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor