Start > Körkortsforum > Risktvåa

Risktvåa

N/A 2024-02-11 21:05 ! Citera #
Hej. Jag har risktvåan/halkkörning nästa vecka och är jättenervös. Vad behöver man kunna? Hur vanligt är det att man inte blir godkänd?
Gäst 2024-02-11 21:07 ! Citera #
N/A 2024-02-11
Hej. Jag har risktvåan/halkkörning nästa vecka och är jättenervös. Vad behöver man kunna? Hur vanligt är det att man inte blir godkänd?
Du behöver inte vara nervös, eller jo, om du inte kan manövrera en bil ..

Det är högst ovanligt att man inte blir godkänd!
S 2024-02-12 04:05 ! Citera #
Kunna manövrera bilen och lyssna på vad halkbaneinstruktören säger.
77 2024-02-12 17:46 ! Citera #
Halloj vännen.
Risktvåan är INGENTING att vara nervös över. Tvärtom, njut av den tiden du har på kursen. Det är otroligt intressant och lärorikt. Det du gör är att du kommer stanna, väja och liknande vid halt väglag. Du kan inte vad jag vet ”kugga” på detta moment. Men viktigt att du kan gasa, bromsa och styra bilen, men det antar jag att du kan göra eftersom man oftast för risktvåan i slutet på körkortsutbildningen.

Jag snurrade runt ett helt varv när jag skulle väja för en älg och det gjorde alla andra personer i bilen också och instruktören skämtade bara bort det och vi hade faktiskt riktigt kul trots att vi satt endast främlingar i bilen! :lol:

Dock är det viktigt att ta själva kursen på allvar då du får en känsla för hur det är att tappa kontrollen över bilen och på sätt förbereda dig för vad ett riskabelt väglag kan innebära när du väl fått körkort.

Men du klarar det, och se det som en lärorik sak att göra!
Charlotte 2024-02-12 20:26 ! Citera #
Jag gjorde risktvåan förra veckan, var brutalt nervös innan men försökte att tänka på att alla sagt att det är skit kul.
Ska jag vara ärlig så gillade jag inte halkbanan, det var inte läskigt eller jobbigt men tror jag hade otur med instruktören som var brutalt tråkig samt att vi ”endast” gjorde hårda inbromsningar och inget annat ”kul” som att väja för vilt osv.
Min släkting hade varit på samma halkbana ca 2 år tidigare och fick en helt annan upplevelse där de fick väja och alla hade skit kul (inklusive instruktören) så hade nog bara otur när jag körde. Men som sagt, det var inte läskigt eller svårt. Alla fick godkänt, min släkting blev grupperad med en kvinna som aldrig hade kört bil förut och hon fick lära henne hur man styr och startar bilen... hon (kvinnan) lyckades bli godkänd ändå. 8-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I går 21:08
4
I går 18:45
4
I går 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo