Start > Körkortsforum > Jahopp körkort nu - men vilke…

Jahopp körkort nu - men vilken bil ska man ha?

hej 2024-02-10 19:58 ! Citera #
Som rubriken lyder, jag har fått körkort. Jag känner en otrolig lättnad men nu är det nästa grej att grubbla över, bil!

Det finns en djungel där ute när det gäller bilar. Med åren har elbilar blivit världens största grej, så till min fråga - är det smart att köpa elbil eller inte?

Antingen hatar man det eller så älskar man det, så vad tycker ni?! Vad är fördelarna/nackdelarna?
Charlotte 2024-02-12 20:38 ! Citera #
Det där med elbilar beror egentligen på vad du ska ha bilen till och hur du bor. Bor du i en stad utan behov att åka speciellt långt (åtminstone ofta) så kan en elbil funka galant, bor man utanför städer med behov av att åka en längre sträcka (relativt ofta) kan det vara smart att titta på andra alternativ, exempelvis hybrid eller rentav fossila bränslen beroende på vilka möjligheter man själv har.
Sedan är ju även frågan hur klimat smart och/eller hur mycket man bryr sig om hur bilen framställts.
Elbilar ger ju inget utsläpp som du säkert vet men däremot har dom högre klimatpåverkan när dom tillverkas, samt att barnarbete ofta används för att få tag i material till batteriet.
Sen är det ju inte så att fossila bilar är helt fria från diverse oetiska och miljöpåverkande faktorer ;)
hej 2024-02-13 07:24 ! Citera #
Charlotte 2024-02-12
Det där med elbilar beror egentligen på vad du ska ha bilen till och hur du bor. Bor du i en stad utan behov att åka speciellt långt (åtminstone ofta) så kan en elbil funka galant, bor man utanför städer med behov av att åka en längre sträcka (relativt ofta) kan det vara smart att titta på andra alternativ, exempelvis hybrid eller rentav fossila bränslen beroende på vilka möjligheter man själv har.
Sedan är ju även frågan hur klimat smart och/eller hur mycket man bryr sig om hur bilen framställts.
Elbilar ger ju inget utsläpp som du säkert vet men däremot har dom högre klimatpåverkan när dom tillverkas, samt att barnarbete ofta används för att få tag i material till batteriet.
Sen är det ju inte så att fossila bilar är helt fria från diverse oetiska och miljöpåverkande faktorer ;)
Du har en mkt bra poäng där. Bor ju mer på ”landet” har ungefär en mil till närmsta ”centrum”. Men det här med hybrid - kan man välja själv om man vill köra på el eller bensin exempelvis? Eller kör man först på el och sen byter bilen själv till bensin när elen tar slut?
Klimatet är ju viktigt men som du säger - alla har ju någon slags påverkan på klimatet oavsett!

Jag tänker att många gator i stan i framtiden kommer kräva att fordon går på el i de områdena, och de är ju en sådan aspekt som man får ha i bakhuvudet.

Mycket svårt alltså!
Charlotte 2024-02-13 18:21 ! Citera #
hej 2024-02-13
Du har en mkt bra poäng där. Bor ju mer på ”landet” har ungefär en mil till närmsta ”centrum”. Men det här med hybrid - kan man välja själv om man vill köra på el eller bensin exempelvis? Eller kör man först på el och sen byter bilen själv till bensin när elen tar slut?
Klimatet är ju viktigt men som du säger - alla har ju någon slags påverkan på klimatet oavsett!

Jag tänker att många gator i stan i framtiden kommer kräva att fordon går på el i de områdena, och de är ju en sådan aspekt som man får ha i bakhuvudet.

Mycket svårt alltså!
Frågan är ju också ungefär hur länge du kommer ha kvar bilen och hur du tänkt bo/ köra framöver.
Om du tror att du kommer köra mer i städer framöver så är det nog smartast att inte köpa fossil bil pga miljökrav som du nämnde.
Ang hybrider så är jag ingen expert, vet dock att det finns olika varianter. Vissa laddas när man kör, tex i nedförsbacke så kan dom laddas med hjälp av bilens drivkraft (eller något sådant ;) ).
Finns även andra som man laddar via stolpe, dom lite mer klassiska hybriderna som först går på el och sen fossila drivmedel.
Värt att nämna är att jag hört att det är ganska mycket dyrare att serva hybrider, har dock inte koll på om detta stämmer men låter ändå logiskt.

Tror iallafall inte att man själv kan välja om bilen ska gå på el eller bensin, tror bilen väljer el när det finns tillgängligt. Don’t quote me on that dock :lol:

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I går 21:08
4
I går 18:45
4
I går 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor