Start > Körkortsforum > Annorlunda signatur på körkort…

Annorlunda signatur på körkortet än pass/id?

Charlotte 2024-02-10 13:16 ! Citera #
Hej! Ska snart göra teoriprovet så tänkte fråga hur det här med signaturer ligger till? Jag har inte haft någon direkt signatur tidigare, och därmed har jag alltid skrivit mitt namn normalt när jag signerat exempelvis pass och id-kort. Men! Nu har jag kommit på en signatur, undrar därför om det blir strul ifall jag signerar med min nya signatur på mitt (förhoppningsvis) framtida körkort?

Bonus fråga, får man se smått glad ut på sitt körkortsfotto? Inte att man stor ler men lite neutralt glad eller måste man se sur ut? Alla jag känner ser deprimerade ut på bilderna :lol:
77 2024-02-10 13:35 ! Citera #
Bra fråga! Jag vet faktiskt inte riktigt så förhoppningsvis kanske någon annan svarar som har stenkoll, men om jag gissar så får du nog testa din snygga signatur denna gången. Det viktigaste är att du gör samma signatur till bilden du har för körkortet, samma signatur till teoriprovet när du går in och gör ditt prov och till körprovet när du signerar återigen innan du kör iväg med en trafikinspektör.

Visst ser man lite deprimerad ut, men tänk att du ”ler” med ögonen. Då ser man automatiskt lite gladare ut på bilden. Ett litet uppåtgående smile gör nog inte heller så mycket. Det värsta som kan hända är att de i receptionen ber dig att göra om bilden.

Lycka till med körkortet!
Gäst 2024-02-10 19:27 ! Citera #
Ja du kan skriva en ny signatur, skulle dom undra så kan du skriva den du har på id kortet och sen sudda ut den och skriva den nya.
Du får inte le så att tänderna visas, men visst kan du få le på bilden
Charlotte 2024-02-12 20:20 ! Citera #
Tack för svaren! :)
Charlotte 2024-04-02 13:23 ! Citera #
Uppdaterar denna ifall någon annan någon gång har samma fråga.
Gjorde teoriprovet för några veckor sen, använde min nya signatur som jag inte har använt någon annanstans. Fick inga kommentarer av någon som jobbade där att den inte var giltig eller dylikt.
Vet att jag måste använda samma signatur (alltså den som användes vid teoriprovet) när jag gör själva körprovet, men utöver det så verkade det inte spela någon roll att man bytt signatur sen pass och ID kort.

Vågar däremot inte använda signaturen på andra officiella papper förens jag har själva körkortet i handen då jag antar att det inte räknas som min signatur förens körkortet är godkänt ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 18:00
2
I går 13:14
8
I går 00:25
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor