Start > Körkortsforum > Dåligt självförtroende och kör…

Dåligt självförtroende och körkort? Hjälp

:( 2024-02-08 15:28 ! Citera #
Hej, jag har nu haft min 3 uppkörning och jag behöver verkligen hjälp.. jag har inget problem med själva körningen, manövreringen, trafikregler etc, jag kan köra och har även fått de bekräftat från min pappa som jag övningskör privat med + körlärare. Min pappa är dessutom väldigt sträng och hård och tycker trots det att jag är en säker och bra förare. Har blivit skickad nu 3 gånger på uppkörning. De 2 första gångerna var de mer småfel som att jag inte kollade tillräckligt etc, vilket jag övade upp och nu den 3 uppkörningen körde jag super och inga fel MINUS mitt stora misstag att jag skulle vända på en landsväg, körde in på en grusväg där de var väldigt tight, stannade upp (såg ut som att jag skulle backa ut, vilket jag vet att man ABSOLUT INTE får göra) och fick brainfreeze och visste inte om jag skulle köra fram (fanns två hus där framme, var rädd att de va privat mark och ville inte vända där) eller stanna kvar och bara glo. Så jag stannade där och blev helt handlingsförlamad, fastän jag inombords visste vad jag egentligen behövde göra dvs köra fram och i värsta fall vända på deras grusplan då de inte finns ett annat sätt. Mitt problem i helheten är alltså mitt självförtroende, jag är otroligt osäker på mig själv. Jag kan reglerna; jag vet vad jag ska göra, men de känns att jag behöver bekräftelse från den som sitter bredvid att de är ok att göra så, även fast jag VET att jag får. Detta är då mest i oförutsägbara situationer och inte i vardaglig körning. Situationer som jag inte är beredd på, som kommer från ingenstans men som jag vet hur man löser men är för osäker i mina beslut. Hur fan övar man upp sånt? Problemet är att jag själv är så i allmänhet i allt jag gör, låg självkänsla, litar inte på mina egna beslut vilket syns då när jag ska göra beslut i bilen också. Förstår om detta endast hände i bilen när jag kör, men detta är liksom jag, hur jobbar jag på det? Någon här med dåligt självförtroende som klarat de, hur gör ni? Förövrigt finns de inga fel på min körning enligt körskolan och min privata handledare, de gör mig så sur då detta handlar om att jag måste lita på mig själv..[b] :scared: :( :( :x [/b]
EG 2024-02-08 16:25 ! Citera #
Du låter som att du kunde ha varit jag för 20 år sedan. Oroa dig inte, du kommer att klara det, och det är som du säger, det största hindret är du själv, du som inte litar på dig. Gör det! Det känns ibland som att det inte kommer att gå, men förr eller senare kommer du att klara det. Och ju tidigare du kan få dig själv att slappna av och inte vara så hård mot dig själv, desto snabbare kommer du att klara det.
Gäst 2024-02-08 21:35 ! Citera #
Be din pappa (och kanske rent av din körkortslärare) att ge dig beröm när du kör.

Jag gissar att det blir bäst om man hamnar nånstans i mitten när det kommer till självförtroende och körning. När jag började köra trodde jag att det skulle vara klart i ett nafs men så var naturligtvis inte fallet. Jag behövde nog ”plattas till” en aning i början, medans i ditt fall behöver du kanske ”lyftas upp”.

På min första uppkörning var jag så nervös att jag kunde spytt och jag kuggade således detta försök. Mitt andra försök bokade jag på eftermiddagen för att vara säker på att vara utvilad. Jag pratade konstant om väder och vind och ditten och datten för att glömma min nervositet, vilket hjälpte. Jag bad dessutom min körkortslärare följa med som stöd. Det är såklart olika från person till person vad man vill men detta hjälpte mig. Jag hade dessutom upprepat mantrat att ’det kommer gå bra’, ’det kommer gå bra’, ’det kommer gå bra’ sedan mitt första försök.

Jag tror nog du kommer att köra väldigt bra när du väl tar ditt kort, vilket du kommer göra. Ge dig själv beröm när du du kör bra och be den där lilla självkritiska jäveln som vissa av oss har att dra dit pepparn växer.

Lycka till, jag håller tummarna! Du kommer att lyckas!
77 2024-02-10 19:35 ! Citera #
Hej vännen!

Körkortsresan är prövande för många och det är inte ovanligt. Det viktigaste är att du inte övertänker för mycket. Det är lätt att se allt det negativa med sig själv och körningen, men ack vad mycket rätt man gör också!
Du ska vara stolt över hur långt du kommit och bara kämpa vidare, stressa inte över om nånting inte går helt 100%. Vi är människor, inte robotar. De är mänskligt att fela.

Stort lycka till vidare med körkortet, snart har du det i handen och det kommer kännas magiskt!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I går 21:08
4
I går 18:45
4
I går 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo