Start > Körkortsforum > Vad betyder Gäller/gäller ej g…

Vad betyder Gäller/gäller ej genomfart?

G 2024-02-06 20:56 ! Citera #
Hej!
Jag förstår inte vad exakt är”genomfart” Jag uppfattar det som att passera?
Kan ni förklara mig.

1. https://korkortonline.se/inloggad/forklaringar/fraga/881/
2.https://korkortonline.se/inloggad/forklaringar/fraga/1018/
se bild gäller genomfart /gäller ej med skylt.
Tack :)
Gäst 2024-02-07 08:15 ! Citera #
Jag uppfattar genomfart som ”allmän trafik” typ. Alltså när de står ”gäller genomfart” gäller det all vanlig trafik som inte har ett ärende på vägen där skylten sitter. När de står ”gäller ej genomfart” gäller de alltså inte vanlig trafik utan endast de med ett ärende på vägen skylten är uppsatt. Exempelvis kan ”Gäller genomfart”-skylten kombineras med ”förbud mot trafik”, då innebär det att vanlig trafik ej får köra in på vägen men om du har ett ärende på vägen t.ex att du bor där får du köra in där.
Kortfattat kan man säga att ”genomfart” är den trafik som inte har ett ärende på vägen där skylten är uppsatt
Björn He 2024-02-09 23:26 ! Citera #
Med genomfart menas väl normalt färd genom ett visst tätbebyggt område från en in- eller utfart till in- eller utfarten på andra sidan av området, eller i de flesta fall färd från en viss vägkorsning till nästa vägkorsning genom området mitt emellan de två korsningarna. Exempelvis på villagatan Vältstigen i södra Stockholm, som är en mindre radhusgata mellan Johan Skyttes väg och Långbrovägen, finns det uppsatt vägmärke som anger ”Förbud mot fordonstrafik” med en tilläggstavla med texten ”Gäller genomfart”, och det betyder i det här fallet att fordonstrafik på Vältstigen är förbjuden för färd genom radhusområdet mellan de två vägkorsningarna. Men trots förbudet att köra rakt genom radhusområdet mellan korsningarna med Johan Skyttes väg och Långbrovägen på Vältstigen så förekommer det väl ändå att fordonsförare, eller i varje fall cyklister, åker genom radhusgatan, och det kan såvitt jag förstår bli böter på det för brott mot Trafikförordningen.
Förr hade Örby slottsväg, vid korsningen med Huddingevägen/länsväg 226, ett uppsatt vägmärke som anger ”Förbud mot trafik med motordrivet fordon” och tilläggstexten ”Gäller genomfart till Västberga allé”, och vid infarten till Örby slott från Västberga allé en likadan skylt men med tilläggstexten ”Gäller genomfart till Huddingevägen”, men de där förbudsskyltarna som förbjuder genomfart inom tätbebyggelsen Örby slott togs bort omkring år 2010, kanske för att fordonsförare oftast inte respekterade genomfartsförbuden, som trots allt var ganska onödiga; det var vad jag vet i undantagsfall tillåtet för bussar i linjetrafik att köra genom Örby slotts tätbebyggelse.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 21:53
2
I går 19:03
2
I går 13:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor