Man får inte köra om på insidan på motorväg punkt. Man får köra om ifall hastigheten är 70 eller lägre
I Tyskland (och eventuellt även Storbritannien) är det vad jag vet jättestrikt förbjudet att köra om på sidan mot vägkanten, på höger sida i körriktningen (eller vänster sida i Storbritannien där det är vänstertrafik). I Sverige är det också, dock kanske inte lika strikt, förbjudet att köra om på sidan närmast vägkanten, utom i särskilda undantagsfall, som Gäst nämner i det fall en körbana har minst två körfält påbjudna för trafik i fordonsförarens färdriktning, om körbanan har en hastighetsbegränsning av högst 70 km/tim. Men det är också tillåtet att köra om (fordon i vänster körfält) på höger sida, om de olika körfälten leder till olika destinationer enligt vägvisare, eller annars vid köbildning i körfälten.
Enligt polisen är det också alltid tillåtet att köra om fordon (i körfältet till vänster) på höger sida i anslutning till en korsning, alltså strax före eller efter en vägvisare som anger en avfart eller korsning längre fram på körbanan, men efter avfarten eller korsningen är det däremot förbjudet att köra om till höger, fram till nästa vägvisare som anger en avfart eller korsning längre fram på körbanan - såvida inte högsta tillåtna hastigheten är högst 70 km/tim.
På Nynäsvägen, där det är tre körfält påbjudna för trafik i en färdriktning och en tillåten hastighet av högst 100 km/tim, eller fram till omkring år 2019-2020 110 km/tim, är det alltså ICKE tillåtet att köra om fordon i vänstra eller mittersta körfältet på höger sida, även om jag själv fick erfara omkring årsskiftena 2014/15 och 2015/16 att relativt många bilister där brukade köra i mittersta körfältet i betydligt lägre fart än 110 km/tim; om man kör om bilister i mittkörfältet i högra filen så anses man själv göra betydligt mer fel än de bilister som inte håller till höger, trots att det är påbjudet att framföra ett fordon i körfältet beläget närmast vägkanten till höger (i färdriktningen). Jag körde dock aldrig om till höger på Nynäsvägen själv, för jag planerade min körning genom att hålla så god uppsikt som möjligt framåt, och när jag närmade mig något fordon som körde saktare än 100-110 km/tim så gjorde jag bara ett snabbt körfältsbyte till körfältet närmast mittbarriären för att köra om alla långsammare fordonen, oftast var jag tvungen att hålla ut mot mitträcket nästan hela vägen fram till avfarten mot Handen, där trefältssträckan upphör.
Under höstterminen 2014 då jag pluggade kinesiska på Stockholms universitet berättade min studiekamrat Alexander att han klarade uppkörningen på tredje försöket, efter bl.a. ett enda rätt lindrigt misstag på första: Hans misstag var tydligen att när han närmade sig någon bilist som körde i enbart 80-90 km/tim i mittersta körfältet på 110-sträckan på Nynäsvägen (som numera dock är en 100-väg), då körde han om den där ”mittfältaren” i högra filen, och han blev kuggad ”enbart” med anledning av den där höger-omkörningen; inspektören sa till Alex att han dessvärre inte kan godkänna Alex, för att Alex körde om en bilist på höger sida (när det inte var tillåtet enligt lag), och då inte följde trafikregler (och som trafikant är man ”skyldig att följa de regler som är tillämpliga i trafiken”).
Olle, du är INTE ensam om att ha kuggats bara för att ha kört om på höger sida, trots att det är ”förbjudet enligt gällande trafikregler”. Man måste för övrigt tänka på att bara för att ”de flesta fordonsförare (kanske) brukar köra om till höger” så betyder det inte att det är tillåtet att göra det, för det är INTE tillåtet (enligt lag åtminstone), även om det kanske kan vara mänskligt att göra ”som de flesta andra gör” - men i de flesta fall är det INTE möjligt att skylla på eller ta hänsyn till den mänskliga faktorn.