Start > Körkortsforum > Dumma misstag när man tagit kö…

Dumma misstag när man tagit körkort

M 2024-01-24 12:32 ! Citera #
Har haft körkort snart två år, idag körde jag in för tajt i en rondell så en bil tutade på mig. Ja hade stått en stund o blev stressad. Känner mig så dum
är det fler som gör såna ”dumma” misstag?
Snöstorm 2024-01-24 16:51 ! Citera #
Gjort en del mindre begåvade misstag under mina år, inget som lett till något allvarligt som tur är. Men när det varit lite väl mycket snö har man råkat hamna på cykelbanan och lite sånt...
Gäst 2024-01-24 19:25 ! Citera #
Automat bil
Gäst 2024-01-24 19:27 ! Citera #
Automat bil stor bil7sits
Björn He 2024-02-04 02:21 ! Citera #
Jag vet inte exakt vad det allvarligaste misstaget man kan göra som körkortsinnehavare är, men det allvarligaste misstaget måste väl vara att färdas mot rött ljus eller mot påbjuden körriktning på enkelriktad väg.
I Sverige verkar det dock vara mycket sällsynt att fordonsförare passerar vid rött ljus, eftersom de flesta faktiskt har såpass mycket vett att de rättar sig efter trafikregler som att vara stillastående vid stoppsignal, men vid bevakade övergångsställen är det relativt många cyklister som ”fuskar” genom att cykla vidare trots rött ljus för fordonstrafiken, och som gångtrafikant måste man vara extra varsam vid korsande av körbanan och se till att se upp för eventuella cyklister som inte följer regler, för att skydda sig mot risken för att bli överkörd av någon cyklistjävel som inte stannar vid rött ljus - men praktiskt sett borde det vara okej att cykla mot rött ljus vid ett bevakat övergångsställe, om det är möjligt att cykla vidare utan risk för potentiell fara eller hinder för gående som har grönt ljus, alltså, ibland är det rött ljus för fordonstrafiken trots att inga gående är påväg att korsa körbanan och att behöva stanna vid rött ljus i en sån trafiksituation är ofta väldigt onödigt, lika onödigt som att vid vänstersväng behöva stanna vid rött ljus för vänstersvängande även om inga mötande fordon som har grönt ljus närmar sig.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 21:53
2
I går 19:03
2
I går 13:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo