Start > Körkortsforum > Har inspektören rätt till att …

Har inspektören rätt till att göra detta

Erik0838 2024-01-18 18:32 ! Citera #
Idag hade jag min första uppkörning, efter flera körlektioner hos körskolan fick jag godkännande. Dock fick jag inte godkänt i förarprovet vilket jag tror beror på att jag var jättenervös. Min inspektör ville att jag skulle backa runt ett hörn som var inte ett hörn! Det var en väldigt lång och stor nedförsbacke och snö som skapade en ”kant”. Hon ville att jag skulle backa in i denna nedförsbacken, vilket var väldigt svårt och körde in i snön. Frågade inspektören om det går att backa runt i ett vanligt gatuhörn vilket hon sa nej till. Efter detta så sa hon till mig att köra tillbaks till Trafikverket vilket jag gjorde. Vi hade bara kört i 10 minuter och vi genomförde inte momenten. Kuggade mig på plats och sa jag kunde ej köra att jag behöver börja allt från början. Jag hade rörlig blick, stannade i god tid, placerade mig rätt i cirkulationen.. osv. Dessutom kuggade hon mig på säkerhetskontrollen när jag kontrollerade färdbromsen. Tryckte ner bromsen några gånger innan ja startade bilen. Sedan startade bilen med kopplingen och tryckte på bromsen (kände hur den sjönk lite). Hon sa det var totalt fel, frågade hur jag skulle kunna förbättra hon sa att det ska min ”körskola lära mig”.


Jag vet inte vad ja ska göra, har bokat en ny uppkörning inom en månad och körlektioner igen…
Gäst 2024-01-18 19:11 ! Citera #
Vi kan alltså sammanfatta:
1, du skulle backa bredvid snö men körde på högen.
2, du skulle kolla bromsarna men gjorde fel.

Inspektören kommer inte svara på hur du ska göra, bara bedöma om du gör fel eller rätt.

Om du ska backa bredvid snö och kör på den... jämför detta med att du skulle krocka i momentet fickparkera.

Inte så konstigt att du blev kuggad va?

Bara hem och öva inför nästa gång!
Erik 2024-01-18 21:41 ! Citera #
Jag har talat med min körlärare, de har påpekat att det är väldigt konstigt att ställa mig i en nedförsbacke och att jag skulle backa runt den. Sedan sa min körlärare att hon hade lärt mig korrekt sett att kontrollera bromsarna.
Men ja absolut ska ja träna bara mera, men tyckte bara det var lite konstigt.

Har bokat nu extra körlektioner inför nästa uppkörning som är inom en månad. Wish me luck!
Gäst 2024-01-19 13:54 ! Citera #
Oj! Jag körde i onsdags och var snöstorm så mycket snö, hon bad mig vända hur jag ville så passade på att ”backa runt hörn” så jag inte behövde backa senare men försökte inte backa nära kanten pga att det var snö överallt, och det var jättebra enligt henne! Tror verkligen det beror på inspektören, men ett tips visa inte att du är för nervös, dom tror ju du är osäker om du är för nervös eftersom du ska vara säker på din körning :) lycka till
Erik 2024-01-19 16:45 ! Citera #
Tack för ditt svar, men din inspektör lät ju mycket rimligare än min. Skönt att du klara det iaf!
Gammelsmurfens elake storebror 2024-01-19 22:05 ! Citera #
Snabb kurs i fordonshantering och trafiksäkerhet:

1) Lär dig manövrera det fordon du ska köra.

Är det en manuellt växlad personbil? Är det en automatväxlad moped? Spelar ingen roll.

Öva tills du flyttar på den utan att tänka på vad du gör. Nu först är du redo för steg 2.

2) Allt annat.

Men främst att du ser rätt saker och gör rätt saker. Avsökning är att du har koll på trafikflödet åt alla håll.

Trafik är ett flöde, du ska få den att flyta på, med allt du gör. Efter reglerna och på ett säkert sätt såklart, men trafikens flyt (och att du inte är en stoppkloss) är väldigt viktigt.

Läs och lär dig reglerna, förstå syftet med just den regeln, se vad alla andra gör och vilka saker som är direkt farliga och vilka som är strunt detsamma på en uppkörning.

Det räcker INTE med att du fick godkänt på teorin, skit i det nu, det var då, du ska ju klara att faktiskt göra det live i trafiken också!

Är det t ex en gående vid refugen som ibland är mitt på obevakade övergångsstället i stan där det är typ max 40 km som vinkar fram dig för att hen inte tänker gå över just nu?

Jamen då så, kör vidare (och ha koll så inte hen ångrar sig och kliver ut), trots vad lagen säger (du ska ju egentligen lämna företräde).

Däremot, är det stopplikt ut på landsvägen? Ta inte en kort lucka, stå kvar med is i magen och vänta på ett tillfälle då du vet säkert att inte den där bilen kommer få lätta på gasen för dig då du inte hann upp i fart, för du hann inte växla upp i den här bilen du inte kört förut, som du trodde att du skulle göra…

Varför det är skillnad?

Jo, för i ena fallet går det i låg fart, ni har ju sett varandra och vet varandras ungefärliga avsikt. Det där släpper säkert de flesta förarprövare.

I det andra fallet med landsvägen har du ingen aning om ifall personen just då kollar på sin mobil, kommer för fort, och dessutom går det kanske i 70 knyck. Tänk på konsekvensen! PANG!

Varje gång du tänker ”äh, jag chansar!” så ska du *inte* göra det. Det är en bra grundregel nu i början.

Sen vad gäller backning i snö, ja… Gör inte det. Snö kan vara hårt packad och bilar är dyra grejor. Knyckla inte bilen.

Tänk såhär då du kör upp: Bredvid dig sitter inte en förarprövare, utan det är istället din farsa.
Du har redan körkort.

Ni har just köpt ny bil, en sprillans ny och farsan är lite ängslig men litar på dig, fast inte riktigt helt ändå ännu. Lite fegis är han ändå, nya bilen och så ska du köra den, mjaaa…

Så kör som du skulle gjort om det var så, krångla inte till det bara för det är uppkörning! Kör så mjukt men ändå bestämt du kan, kör som om du inte har bråttom (det har du inte) men ändå utan att söla.

Även: tänk på säkerhet, flyt i trafiken, och hur du skulle kört om ingen var med. Då blir det säkert körkort!

Om du har övat in manövreringen och har koll på vad som händer runt dig/framför dig, vill säga.

LYCKA TILL!

// F.D. Trafiklärare.
Gammelsmurfens elake storebror 2024-01-19 22:19 ! Citera #
Just ja! Du kontrollerade bromsservon. Uppgiften kan ha varit bromsar. Då ska du köra nån meter och bromsa till så du ser att du faktiskt har bromsar ;-)
Gäst 2024-01-20 20:53 ! Citera #
Erik0838 2024-01-18
Idag hade jag min första uppkörning, efter flera körlektioner hos körskolan fick jag godkännande. Dock fick jag inte godkänt i förarprovet vilket jag tror beror på att jag var jättenervös. Min inspektör ville att jag skulle backa runt ett hörn som var inte ett hörn! Det var en väldigt lång och stor nedförsbacke och snö som skapade en ”kant”. Hon ville att jag skulle backa in i denna nedförsbacken, vilket var väldigt svårt och körde in i snön. Frågade inspektören om det går att backa runt i ett vanligt gatuhörn vilket hon sa nej till. Efter detta så sa hon till mig att köra tillbaks till Trafikverket vilket jag gjorde. Vi hade bara kört i 10 minuter och vi genomförde inte momenten. Kuggade mig på plats och sa jag kunde ej köra att jag behöver börja allt från början. Jag hade rörlig blick, stannade i god tid, placerade mig rätt i cirkulationen.. osv. Dessutom kuggade hon mig på säkerhetskontrollen när jag kontrollerade färdbromsen. Tryckte ner bromsen några gånger innan ja startade bilen. Sedan startade bilen med kopplingen och tryckte på bromsen (kände hur den sjönk lite). Hon sa det var totalt fel, frågade hur jag skulle kunna förbättra hon sa att det ska min ”körskola lära mig”.


Jag vet inte vad ja ska göra, har bokat en ny uppkörning inom en månad och körlektioner igen…
Man behöver inte backa runt ett hörn på en uppkörning, man ska visa att man kan manövrera bilen rutinmässigt bakåt, vilket kan vara i en sån situation som du skriver, men det där är inte vanligt! Du måste ha uppvisat en dålig manövrering och då blir det tuffare moment, för att du ska kunna väga upp det dåliga du gjort..
Så ja det är inte fel av inspektören att göra så, men om jag säger som så här, dom gör inte så i ett godkänt prov.
Om ni inte kört i 25min så står det avbrutet körprov i ditt protokoll som du fick på din mail?

Ja så kontrollerar man inte färdbromsen?
Erik 2024-01-20 22:12 ! Citera #
Hej igen, läste allt det ni skrev. Jag ska absolut träna och sen har bokat med körskolans bil då det är den jag är van vid. Ville påpeka att jag förstår varför hon kuggade mig, men att manövreringen gick inte så bra då jag har aldrig kört en liknande växlad bil.
Gäst 2024-01-20 22:33 ! Citera #
Erik 2024-01-20
Hej igen, läste allt det ni skrev. Jag ska absolut träna och sen har bokat med körskolans bil då det är den jag är van vid. Ville påpeka att jag förstår varför hon kuggade mig, men att manövreringen gick inte så bra då jag har aldrig kört en liknande växlad bil.
Så bra att du förstår!
Du behöver inte kunna köra bilen perfekt, men du måste kunna köra den trafiksäkert, då behöver du uppnå en viss nivå av manövreringsförmåga, för när du får körkort får du köra alla bilar, därför är det viktigt att lära sig att manövrera bilen man övningskör i perfekt, för när man hoppar in i en annan bil så kommer nivån åka ner till okej.
Du tränar inte bara in för provet, du utbildar dig för ett körkort så att du ska klara dig själv i trafiken :)
Lycka till och hoppas det går bra!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 20:10
4
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov