Start > Körkortsforum > Kuggade uppkörning

Kuggade uppkörning

Gul 2024-02-13 20:20 ! Citera #
Gäst 2024-02-13
Kuggade uppkörning, 6-e gången. Orkar inte med att ta körkort. Mina 5 uppkörningar gjorde jag för 6 år sedan. Mådde dåligt efteråt väldigt länge. Nu blev jag underkänd när jag skulle åka från Trafikverket från sidoväg till huvudled. Övergångsställe och cykelpassage, släpper fram fotgängare och cykel; funderar om jag skall åka lite fram men vill inte blockera varken övergångställe eller cykelöverfart; ingripande att jag måste åka ; jag åker och det kommer bilen från höger. Underkänd på manövrering, fick backa runt hörnet; väjde 2 ggr för bilar som kom bakifrån, börjar svänga , kommer en bil från motsatt håll, väntar med att backa; bilen får plats att åka förbi på vägen; fortsätter backa ; upplever mycket stress och landar med bilen mitt på vägen ; får ingripande, manövrerar med bilen åt höger, bakar 10 m. Får uppgift att parkera bilen på ICAs parkeringsplats bredvid en bil; letar efter parkering, ganska fullt; hittar en parkering , börjar svänga, men den andra bilen lägger i backen och vill ut; avbryter parkering; letar efter en annan bil; parkerings linjer är sneda; har aldrig parkerat på sneda rutor tidigare. Kör fram , men främre hjulen hamnar utanför linjen; lägger i backen , kör fram. Osäker om främre hjulen är in i rutan. Frågar om det det är ok om jag går och tittar, får ok. Går och tittar, justerar bilen, nu står det som det skall, meddelar att jag är klar. Men parkeringen blev inte godkänd. Varför? Inspektören meddelar att jag blev inte godkänd pga backning runt hörnet, parkering och korsning. Jag påpekar att jag hade koll på läget i korsningen innan hen fick ingripa, att jag vill varken blockera övergångsställe eller cykelpassage; hen sade att det var bil bakom, och han sade att jag skulle köra men det var mitt ansvar. Jag går efteråt och kollar den korsningen; ser inga hajtänder, det är snö på vägen, men ser cykelpassagen och jag undrar om jag verkligen skulle få plats med bilen utan att cykelpassagen ; de cyklisterna ju brukar komma från ingenstans. Väldigt olyckligt, uppgiven. Det känns att alla andra får körkort utom mig.
Hejsan, samma här. Kuggade 3 gånger o körde alltid samma ställe dvs Göteborg högsbo, får testa några gånger till i Göteborg . Jag vill inte ge upp. Om du har möjlighet testa en annan ställe. Men ge aldrig upp. Vi kommer klara en dag, tappa ınte hoppet
hej 2024-02-13 21:17 ! Citera #
44 2024-02-13
Hej jag behöver bara lite stöd. Haft uppkörning nu två gånger. Båda gångerna har de varit samma sak. Att jag måste förutse situationen bättre fast än inspektören aldrig sagt exakt vilken situation de tycker jag gjort fel på. Övningskört mycket privat och även med körskola. Körskolan tyckte jag var redo för körkort och allt är så bra när jag kör privat. Så fort jag sätter mig i körprovets bil blir jag stressad. Nu finns det inga tider kvar där jag bor så måste hitta något annats ställe i Stockholm eller utanför. Och kommer knappt ha tid att åka dit och kolla. Finns det någon som har några tips som man kan tänka eller om någon är medveten om något ställe som är najs att köra upp på skulle det uppskattas. Stort grattis till alla som tagit jag hoppas att det är min tur snart!
Hej du!
Förstår frustrationen över att inte helt 100% veta vad man kuggar på. Men vad jag läser så låter det som att du måste planera körningen lite tidigare, vilket inkluderar att ”scanna” av området framåt, åt sidorna och bakåt. En sak som jag läser är att du blir stressad i trafikskolans bil vilket förmodligen är grundorsaken varför din avscanning och planering inte är helt hundra än. När man är stressad glömmer man bort vissa saker, gör småfel och får lite av ett tunnelseende.

Här gäller det att du kommer ihåg att andas, och att försöka att vara så lugn som möjligt. Kolla överallt konstant och visa att du är med på tonerna under hela körningen.

Nu vet jag inte vart du kört upp men kan rekommendera Järfälla i Stockholmsområdet.

Du kommer snart ha körkortet i handen det lovar jag!
Snoddas 2024-02-18 23:56 ! Citera #
Tack till dom som önskade mig ett grattis!

Till er som inte lyckats ännu är ett tips att övnigsköra där uppkörningen förmodligen kommer att ske (om detta går förutse dvs.).

Pröva att övningsköra tyst, kontra under samtal eller med musik för att se om något av detta avhjälper nervositet.

En hel del handlar om tur, nerver och dagsform så var inte för hårda mot er själva om ni kuggar, ni kommer att lyckas så småningom!
Gäst 2024-02-20 06:21 ! Citera #
44 2024-02-13
Hej jag behöver bara lite stöd. Haft uppkörning nu två gånger. Båda gångerna har de varit samma sak. Att jag måste förutse situationen bättre fast än inspektören aldrig sagt exakt vilken situation de tycker jag gjort fel på. Övningskört mycket privat och även med körskola. Körskolan tyckte jag var redo för körkort och allt är så bra när jag kör privat. Så fort jag sätter mig i körprovets bil blir jag stressad. Nu finns det inga tider kvar där jag bor så måste hitta något annats ställe i Stockholm eller utanför. Och kommer knappt ha tid att åka dit och kolla. Finns det någon som har några tips som man kan tänka eller om någon är medveten om något ställe som är najs att köra upp på skulle det uppskattas. Stort grattis till alla som tagit jag hoppas att det är min tur snart!
Hej bästa!
Så tråkigt, förstår att det är jobbigt! Det som hjälpte mig var att tänka att det faktiskt inte gör så mycket att kugga, jag tänkte att jag redan har kuggat innan jag satte mig i bilen, då blev det inte lika mycket press och blev inte stressad! Du kommer ha ditt körkort tillslut och om några år kommer det inte göra något hur många gånger du kuggade! Jag är ifrån Stockholm men körde upp i Karlskoga och är så glad att jag gjorde det, dom var sååååå trevliga!! Lycka till och ge inte upp, du kan detta! Många säger att inspektör inte spelar roll men det gör det absolut, så det handlar mycket tur också och detta kommer ifrån någon som klarade på första!
Gäst 2024-02-22 18:24 ! Citera #
Kuggade uppkörning idag för 7-e gången. Hade 2 inspektörer i bilen. Precis när vill har startat vill inspektören att jag skulle köra till villaområdet där får jag en uppgift att stanna och backa runt hörnet, backar tills trottoaren försvinner, börjar ratta mot höger och bilen fastnar på snöhög, som var precis i hörnet; gör andra försök med samma resultat; lyckas att backa runt hörnet vid tredje försöket men då jag har bestämt att strunta titta i sidospegel och backade mha bakrutan; får uppgift att åka och svänga höger. Spegelrutiner, döda vinkeln åt höger, sätter på höger blinkarna, efter kom på att det var start från kanten, sätter på vänster blinkers och missar titta höger döda vinkeln; kör på en krokig lagom bred landsväg, där hastighet är 70 km, kör med 45-50, då jag bedömer att det var lagom hastighet för att jag skulle hinna upptäcka risker; får uppgift att vända för att köra tillbaka; passerar en grusväg , undrar var det en grusväg eller stig( få man vända på en stig?). Få man köra på en stig? Osäker med reglerna, då jag vet att man få inte köra på privat område. Äntligen hittar jag en liten väg på höger sida, stannar och tänker göra backa runt hörnet; ändrar mig, då jag såg obehöriga skylt; fastän jag såg den skylten innan , och regler för obehöriga borde gälla efter skylten, tror jag, börjar känna mig osäker, kör vidare , en smal väg , får för mig att backa runt hörnet där men det blev ingripande att jag kan inte backa på 70 väg. Får instruktion att köra fram och där finns ett ställe för vändning; kör och vänner, det var tip butik. Får underkänd på körprovet: backning runt hörnet, riskbedömning vid vändning; hade för lågt hastighet( som sagt 70 km landsväg, men krokig, med ner och uppförsbacken; körde med 45-50 km/h; då jag tyckte att det var lagom hastighet för att jag skulle hinna bedöma risker; reglage, inspektören tyckte att jag tappade hastigheten när jag satte på vindrutetorkare, använde vindrutetorkaren 2 ggr under provet. Hur lång tar det att sätta på vindrutetorkare för att tappa hastighet? Känner bara tomhet. Äntligen, har jag inte längre stora förväntningar. Skytamma
Gäst 2024-02-22 19:35 ! Citera #
Gäst 2024-02-22
Kuggade uppkörning idag för 7-e gången. Hade 2 inspektörer i bilen. Precis när vill har startat vill inspektören att jag skulle köra till villaområdet där får jag en uppgift att stanna och backa runt hörnet, backar tills trottoaren försvinner, börjar ratta mot höger och bilen fastnar på snöhög, som var precis i hörnet; gör andra försök med samma resultat; lyckas att backa runt hörnet vid tredje försöket men då jag har bestämt att strunta titta i sidospegel och backade mha bakrutan; får uppgift att åka och svänga höger. Spegelrutiner, döda vinkeln åt höger, sätter på höger blinkarna, efter kom på att det var start från kanten, sätter på vänster blinkers och missar titta höger döda vinkeln; kör på en krokig lagom bred landsväg, där hastighet är 70 km, kör med 45-50, då jag bedömer att det var lagom hastighet för att jag skulle hinna upptäcka risker; får uppgift att vända för att köra tillbaka; passerar en grusväg , undrar var det en grusväg eller stig( få man vända på en stig?). Få man köra på en stig? Osäker med reglerna, då jag vet att man få inte köra på privat område. Äntligen hittar jag en liten väg på höger sida, stannar och tänker göra backa runt hörnet; ändrar mig, då jag såg obehöriga skylt; fastän jag såg den skylten innan , och regler för obehöriga borde gälla efter skylten, tror jag, börjar känna mig osäker, kör vidare , en smal väg , får för mig att backa runt hörnet där men det blev ingripande att jag kan inte backa på 70 väg. Får instruktion att köra fram och där finns ett ställe för vändning; kör och vänner, det var tip butik. Får underkänd på körprovet: backning runt hörnet, riskbedömning vid vändning; hade för lågt hastighet( som sagt 70 km landsväg, men krokig, med ner och uppförsbacken; körde med 45-50 km/h; då jag tyckte att det var lagom hastighet för att jag skulle hinna bedöma risker; reglage, inspektören tyckte att jag tappade hastigheten när jag satte på vindrutetorkare, använde vindrutetorkaren 2 ggr under provet. Hur lång tar det att sätta på vindrutetorkare för att tappa hastighet? Känner bara tomhet. Äntligen, har jag inte längre stora förväntningar. Skytamma
Hej! Gud vad tråkigt, förstår din frustration!! Jag tycker att din uppkörning låter otroligt svår och komplicerad, har du provat i olika orter? Om inte kan jag rekommendera Karlskoga eller områden runt och minde orter! Ge inte upp, du är snart där och jag vet att du kan!!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 13:17
8
I dag 09:49
2
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo