Start > Körkortsforum > Vilken hastighet tung lastbil …

Vilken hastighet tung lastbil på motorväg/motortrafikled

Gäst 2024-01-09 21:38 ! Citera #
Hej!
Jag tror att alla appar säger att olika hastighetsbegränsning tillåter en tung lastbil på motorväg/ motortrafikled.
Jag har två frågor till er. Om ni tycker att det är rätt eller fel.

1. En tung lastbil får köra med en hastighetsbegränsning 90 km/h på en motorväg och motortrafikled får köra 80 km/h.
2.En tung lastbil med släp får köra 80 km/h på en motorväg.

Tack på förhand :)
Gäst 2024-01-09 22:58 ! Citera #
Båda du skriver är rätt
Björn He 2024-01-10 00:08 ! Citera #
En lastbil med högre totalvikt än 3,5 t får enligt lag inte köras i högre hastighet än 80 km/tim, utom vid färd på motorväg och motortrafikled där en lastbil utan någon tillkopplad släpvagn eller påhängsvagn får köras i upp till 90 km/tim (såvida det inte anges på vägmärke att högsta tillåtna hastigheten är lägre). Enligt EU-lag får tunga lastbilar inte heller vara konstruerade för att kunna köras fortare än 90 km/tim.
Nu vet jag inte hur ofta en tung lastbil körs med en tillkopplad släpvagn förbunden med lastbilen genom gemensam last eller annars med två tillkopplade släpvagnar alternativt med en påhängsvagn med tillkopplad släpvagn, men ett motorfordon med tillkopplad släpvagn förbunden med motorfordonet genom gemensam last får enligt Trafikförordningen inte köras i högre hastighet än 50 km/tim och med två bromsade släpvagnar eller med en påhängsvagn med tillkopplad släpvagn får ett motorfordon inte köras fortare än 40 km/tim (såvida inte Trafikverket utfärdat dispens från hastighetsbegränsningen av 40 km/tim).
Gäst 2024-01-11 17:21 ! Citera #
Gäst 2024-01-09
Hej!
Jag tror att alla appar säger att olika hastighetsbegränsning tillåter en tung lastbil på motorväg/ motortrafikled.
Jag har två frågor till er. Om ni tycker att det är rätt eller fel.

1. En tung lastbil får köra med en hastighetsbegränsning 90 km/h på en motorväg och motortrafikled får köra 80 km/h.
2.En tung lastbil med släp får köra 80 km/h på en motorväg.

Tack på förhand :)
1 En tung lastbil får köras 90km/h på både motorväg och motortrafikled. Så fel på motortrafikled.

2 rätt, med släp är det max 80 km/h
Björn He 2024-01-17 12:18 ! Citera #
Den normala hastighetsbegränsningen av 80 km/tim gäller dock inte alltid. Det var någon teorifråga här som var: Får du dra en cementblandare som går på stålhjul?, och rätt svar på den frågan var tydligen ”Ja, under förutsättning att jag kör i högst 10 km/tim.”
Enligt Trafikförordningen får ett fordon på hjul eller hjulringar av hårt material som kan skada vägen, exempelvis järn och stål, inte framföras i högre hastighet än 10 km/tim. Exempelvis en bil som tappat något däck och går på något hjul (som är av metall) utan däck får alltså inte köras fortare än 10 km/tim, men den är inte heller körbar överhuvudtaget utan i behov av bärgning till verkstad för montering av nytt däck.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 20:10
4
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo