En måndag i november hade jag en bokad uppkörningstid för B96. Dagen innan övningskörde jag och det var ett strålande vackert väder med sol och runt 10 plusgrader.
På kvällen körde en vän transporten till platsen för provet 4 mil från min bostad.
Måndag morgon när jag vaknade hörde jag på radion att det kommit någon decimeter snö på orten, det var dock snöfritt hemma hos mig.
Jag infann mig i rätt tid för körprovet. Visst var det snö, men det hade redan börjat töa bort och det var absolut inga svårigheter på vägarna. Jag berättade direkt för inspektören att jag inte bytt till vinterdäck än och då nekade han mig att göra provet. Däcken som låg på var MS-däck, så inga rena sommardäck (som bilen hade).
Var det verkligen rätt? Jag kan förstå att man sätter säkerheten framför allt, men jag borde väl ändå inte betala för provet?
Lagen säger ju vinterdäck från 1 december och detta var ett par veckor innan.
MS-däck är väl däck som kan användas året runt, sålänge man har godkända däck så ska det väl inte vara någon risk att bli nekad att göra ett förarprov, det där var dålig stil. I det här fallet bör man kontakta Trafikverket för att begära att få avgiften för det inställda förarprovet återbetald. Vad jag vet så är det enligt lag bara krav på dubbdäck på en släpvagn om dragfordonet har dubbdäck, men om dragbilen däremot har odubbade vinterdäck så får släpvagnen ha antingen odubbade eller dubbade (men däremot inte en blandning av dem).
För övrigt tycker jag det är konstigt att ha krav på vinterdäck mellan början av december och slutet av mars (följande kalenderår). Jag tycker lagstiftarna redan från början skulle ha lagstiftat att vinterdäck ska användas mellan början av november och slutet av mars, alternativt mitten av april, om vinterväglag råder. Det är oftast nödvändigt att ha vinterdäck på redan vid månadsskiftet oktober/november med tanke på att snön brukar börja falla redan då, framförallt i norra och mellersta Sverige.