Start > Körkortsforum > Vad är skilland mellan parkera…

Vad är skilland mellan parkera och stanna?

G 2024-01-05 20:09 ! Citera #
Hej!
Jag är lite förvirrade över vad som menas med parkera och stanna. Till exempel om jag går handlar på ICA då det räknas som att stanna och inte parkera? stämmer?

Gärna om ni kan enkla förklarar mig vad är skillande mellan parkera och stanna.
Tack på förhand :)
Gäst 2024-01-05 20:16 ! Citera #
Handlar du på ICA är det 100% parkering.

Stanna är om du t.ex. släpper av en passagerare eller om du lastar ur varor från bilen. Lastandet måste ske effektivt och du får inte sega. Om du har köpt tre stora kartonger, kan du stanna utanför ditt hus och bära in dem en och en i hallen. Detta räknas som stannande.

Sen finns det alltid en gråzon. Ska du hämta ett litet och lätt klädpaket på serviceställe, räknas det förmodligen som att parkera, även om det bara tar en minut. Om du däremot hämtar ett tungt och stort paket, kan det räknas som att stanna för inlastning.
Björn He 2024-01-05 23:04 ! Citera #
Wiktionary (Wikipedia i ordboksform) har exakta definitioner av orden ”stanna” och ”parkera”. Att stanna betyder i parkeringsregelmässiga sammanhang att tillfälligt låta ett fordon bli stillastående i syfte att låta passagerare stiga på eller av eller låta gods lastas i eller ur fordonet, och att parkera betyder att (oftast under en längre tid) lämna ett fordon stillastående på en viss plats på ett sätt som ej är att anse som stannande, eller på en viss plats som är anvisad för parkering.
Inom ett visst vägområde där det är parkeringsförbud (röd ram och rött snedstreck över blåfylld cirkel) är det förbjudet att lämna ett fordon stillastående, om man inte bara stannar tillfälligt för att låta passagerare stiga på eller av eller annars låta gods lastas i eller ur fordonet, men om det är stopp- och parkeringsförbud (rött kryss över blåfylld cirkel) så är det däremot varken tillåtet att parkera eller annars stanna för på- och avstigning eller lastning. Det är såvitt jag vet heller inte tillåtet att stanna för lastning av gods på en anvisad parkering där man inte tillåts parkera enligt gällande parkeringsvillkor, för att lämna bilen stillastående där överhuvudtaget räknas såvitt jag vet alltid som parkering med hänsyn till att en anvisad parkeringsplats är avsedd för att parkera på. På exempelvis en anvisad parkering för rörelsehindrade får endast fordonsförare med särskilt parkeringstillstånd för rörelsehindrade parkera, övriga fordonsförare får endast stanna tillfälligt där för att hämta eller släppa av passagerare (om det kan ske utan hinder för någon rörelsehindrad).

P.S.: Du bör väl mena ”skillnad” och inte ”skilland” som du skrivit, du måste ha skrivit två bokstäver i fel ordning.
G 2024-01-06 15:36 ! Citera #
Gäst 2024-01-05
Handlar du på ICA är det 100% parkering.

Stanna är om du t.ex. släpper av en passagerare eller om du lastar ur varor från bilen. Lastandet måste ske effektivt och du får inte sega. Om du har köpt tre stora kartonger, kan du stanna utanför ditt hus och bära in dem en och en i hallen. Detta räknas som stannande.

Sen finns det alltid en gråzon. Ska du hämta ett litet och lätt klädpaket på serviceställe, räknas det förmodligen som att parkera, även om det bara tar en minut. Om du däremot hämtar ett tungt och stort paket, kan det räknas som att stanna för inlastning.
Okej jag förstår det nu. Tack
G 2024-01-06 15:47 ! Citera #
Björn He 2024-01-05
Wiktionary (Wikipedia i ordboksform) har exakta definitioner av orden ”stanna” och ”parkera”. Att stanna betyder i parkeringsregelmässiga sammanhang att tillfälligt låta ett fordon bli stillastående i syfte att låta passagerare stiga på eller av eller låta gods lastas i eller ur fordonet, och att parkera betyder att (oftast under en längre tid) lämna ett fordon stillastående på en viss plats på ett sätt som ej är att anse som stannande, eller på en viss plats som är anvisad för parkering.
Inom ett visst vägområde där det är parkeringsförbud (röd ram och rött snedstreck över blåfylld cirkel) är det förbjudet att lämna ett fordon stillastående, om man inte bara stannar tillfälligt för att låta passagerare stiga på eller av eller annars låta gods lastas i eller ur fordonet, men om det är stopp- och parkeringsförbud (rött kryss över blåfylld cirkel) så är det däremot varken tillåtet att parkera eller annars stanna för på- och avstigning eller lastning. Det är såvitt jag vet heller inte tillåtet att stanna för lastning av gods på en anvisad parkering där man inte tillåts parkera enligt gällande parkeringsvillkor, för att lämna bilen stillastående där överhuvudtaget räknas såvitt jag vet alltid som parkering med hänsyn till att en anvisad parkeringsplats är avsedd för att parkera på. På exempelvis en anvisad parkering för rörelsehindrade får endast fordonsförare med särskilt parkeringstillstånd för rörelsehindrade parkera, övriga fordonsförare får endast stanna tillfälligt där för att hämta eller släppa av passagerare (om det kan ske utan hinder för någon rörelsehindrad).

P.S.: Du bör väl mena ”skillnad” och inte ”skilland” som du skrivit, du måste ha skrivit två bokstäver i fel ordning.
Okej nu vet jag vad skillnad mellan parkera och stanna. Tack för du förklarade mig. Haha okej jag förstår. Jag skrev så snabbt att jag inte märkte fel bokstäver ,men du förstår mig iallafall :D
Björn He 2024-01-07 01:13 ! Citera #
Gäst 2024-01-05
Handlar du på ICA är det 100% parkering.

Stanna är om du t.ex. släpper av en passagerare eller om du lastar ur varor från bilen. Lastandet måste ske effektivt och du får inte sega. Om du har köpt tre stora kartonger, kan du stanna utanför ditt hus och bära in dem en och en i hallen. Detta räknas som stannande.

Sen finns det alltid en gråzon. Ska du hämta ett litet och lätt klädpaket på serviceställe, räknas det förmodligen som att parkera, även om det bara tar en minut. Om du däremot hämtar ett tungt och stort paket, kan det räknas som att stanna för inlastning.
Om det finns en anvisad plats för parkering direkt utanför en butik så är en bil såvitt jag vet alltid parkerad där så fort den lämnats stillastående där, oavsett i vilket syfte fordonsföraren lämnat bilen stillastående (som exempelvis för att lasta gods på eller ur fordonet). Att lämna ett fordon stillastående i syfte att köpa varor och sedan lasta dem i fordonet är såvitt jag förstår icke att stanna för på- eller avlastning av gods, utan om det ska räknas som sånt stannande så måste det vara frågan om gods man har i bilen som ska lastas av på en viss plats eller gods som är avsett för en fordonsförare att hämta och lasta på sitt fordon. För övrigt är en anvisad parkering (markerad med P-skylten) en sån plats som är avsedd att parkera på, och ett fordon anses därför vara parkerat där så fort det lämnats stillastående där.

Utanför butiker finns det vad jag vet relativt ofta en tilläggstavla med personbilssymbol under P-skylten, och en sån symbol betyder att enbart personbilar får parkeras på den anvisade parkeringen, för övriga fordon (lastbilar, bussar, o.s.v.) är det däremot endast tillåtet att tillfälligt stanna i syfte att låta passagerare stiga på eller av. En handikappssymbol (föreställande en rullstolsburen människa) betyder likaså att enbart fordonsförare med särskilt parkeringstillstånd för rörelsehindrade tillåts att parkera på parkeringsplatsen, och för övriga fordonsförare är det endast tillåtet att tillfälligt stanna för på- eller avstigning (om det kan ske utan hinder för någon rörelsehindrad).

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 12:45
2
I går 19:03
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor