Handlar du på ICA är det 100% parkering.
Stanna är om du t.ex. släpper av en passagerare eller om du lastar ur varor från bilen. Lastandet måste ske effektivt och du får inte sega. Om du har köpt tre stora kartonger, kan du stanna utanför ditt hus och bära in dem en och en i hallen. Detta räknas som stannande.
Sen finns det alltid en gråzon. Ska du hämta ett litet och lätt klädpaket på serviceställe, räknas det förmodligen som att parkera, även om det bara tar en minut. Om du däremot hämtar ett tungt och stort paket, kan det räknas som att stanna för inlastning.
Om det finns en anvisad plats för parkering direkt utanför en butik så är en bil såvitt jag vet alltid parkerad där så fort den lämnats stillastående där, oavsett i vilket syfte fordonsföraren lämnat bilen stillastående (som exempelvis för att lasta gods på eller ur fordonet). Att lämna ett fordon stillastående i syfte att köpa varor och sedan lasta dem i fordonet är såvitt jag förstår icke att stanna för på- eller avlastning av gods, utan om det ska räknas som sånt stannande så måste det vara frågan om gods man har i bilen som ska lastas av på en viss plats eller gods som är avsett för en fordonsförare att hämta och lasta på sitt fordon. För övrigt är en anvisad parkering (markerad med P-skylten) en sån plats som är avsedd att parkera på, och ett fordon anses därför vara parkerat där så fort det lämnats stillastående där.
Utanför butiker finns det vad jag vet relativt ofta en tilläggstavla med personbilssymbol under P-skylten, och en sån symbol betyder att enbart personbilar får parkeras på den anvisade parkeringen, för övriga fordon (lastbilar, bussar, o.s.v.) är det däremot endast tillåtet att tillfälligt stanna i syfte att låta passagerare stiga på eller av. En handikappssymbol (föreställande en rullstolsburen människa) betyder likaså att enbart fordonsförare med särskilt parkeringstillstånd för rörelsehindrade tillåts att parkera på parkeringsplatsen, och för övriga fordonsförare är det endast tillåtet att tillfälligt stanna för på- eller avstigning (om det kan ske utan hinder för någon rörelsehindrad).