Start > Körkortsforum > Uppkörning

Uppkörning

Sarah 2023-12-20 15:13 ! Citera #
Jag kuggade min första uppkörning idag och jag är jätteledsen nu :( kan någon ge mig tips på hur kan jag träna nu framtill nästa uppkörning. På mitt mejl som jag fick från trafikverket står det såhär:
Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
Visa god uppmärksamhet
Samspela med andra trafikanter
Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler
Manövrering
Din körning visar brister i att:
Uppvisa en rutinmässig manövrering
Gäst 2023-12-21 14:15 ! Citera #
Tråkigt att du inte klarade din första uppkörning. Låter som att det bästa egentligen är att träna på just det som anges i ditt mail. Det står till exempel att du ska anpassa din hastighet och avståndet till bilen framför, se då till att alltid ligga under hastighetsgränsen, och försöka ha 3-4 sekunder till bilen framför. Sedan att samspela med andra trafikanter och visa god uppmärksamhet innebär att kunna planera din körning effektivt, exempelvis på motorväg. Det har jag inga bra tips på, mer än att träna och prata med någon kunnig som kan ge råd.

Jag kuggade också min första uppkörning, mycket på grund av nervositet. På min andra uppkörning försökte jag tänka att jag körde med min mamma, och att det inte var något test. Det är svårt att kontrollera nervositeten, men försök att inte vara nervös. Ta det lugnt och ta inga risker i trafiken! Jag körde mycket privat och tog sedan en del lektioner med körskola, men mycket kommer av mängdträning. Lycka till på ditt nästa prov ; :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest