Start > Körkortsforum > Rödljuskamera

Rödljuskamera

Parbaba 2023-12-07 18:51 ! Citera #
Finns det rödljuskameror i sverige att foto bilarna som kör mot rödljus?
Björn He 2023-12-07 19:22 ! Citera #
Nej men vissa andra länder som Kina, USA och Storbritannien har däremot trafiksäkerhetskameror som med hjälp av rörelsedetektorer kan känna av ett fordons rörelser vid en bevakad gatukorsning och, om fordonet passerar stopplinjen vid rött ljus, automatiskt ta ett foto som bevis på att fordonsföraren inte följt trafikregler; det räcker att bara köra förbi stopplinjen någon millimeter för att bli fotad. Syftet med kamerorna är tydligen att så snabbt och smidigt som möjligt kunna identifiera och utfärda böter för en fordonsförare som inte följer trafikregler (med fotobevis).
Gäst 2023-12-07 19:37 ! Citera #
Björn He 2023-12-07
Nej men vissa andra länder som Kina, USA och Storbritannien har däremot trafiksäkerhetskameror som med hjälp av rörelsedetektorer kan känna av ett fordons rörelser vid en bevakad gatukorsning och, om fordonet passerar stopplinjen vid rött ljus, automatiskt ta ett foto som bevis på att fordonsföraren inte följt trafikregler; det räcker att bara köra förbi stopplinjen någon millimeter för att bli fotad. Syftet med kamerorna är tydligen att så snabbt och smidigt som möjligt kunna identifiera och utfärda böter för en fordonsförare som inte följer trafikregler (med fotobevis).
Italien har haft det länge
Gäst 2023-12-07 21:35 ! Citera #
Gäst 2023-12-07
Italien har haft det länge
Jag har blivit fotad i Italien. Man skulle kunna kalla mig fotomodell. 105 euro kostade det.
Björn He 2023-12-07 21:56 ! Citera #
Gäst 2023-12-07
Jag har blivit fotad i Italien. Man skulle kunna kalla mig fotomodell. 105 euro kostade det.
Det kan kosta dyrt att passera vid rött ljus i Sverige också. Om du kör på eller annars kolliderar med något fordon med grönt ljus (som du måste ha väjt för) så anses du som ensam vållande till kollisionen som gjort fel genom att inte följa trafikregler, och ersättningsskyldigheten för det skadade motpartsfordonet går ju då på din trafikförsäkring. Om det blir polisanmälan på trafikolyckan så kommer ju du både att få betala penningböter (för brott mot Trafikförordningen) och få körkortet fråntaget, eftersom grova trafikförseelser som att inte vara stillastående vid stoppsignal eller att inte stanna innan passerande av stopplikt i regel ger körkortsindragning i Sverige.

Om det inte innebär någon fara eller hinder för korsande trafik (som har grönt ljus) så kan det i praktiken vara okej att passera vid rött ljus, såvida ingen trafikpolis uppmärksammar det förstås, för då riskerar man ju att bli stoppad av polisen för att få böter utfärdade och bli fråntaget körkortet.

I Storbritannien och Australien, där man tillämpar ett system med så kallade straffpoäng och körkortsåterkallelse efter 12 poäng, blir det såvitt jag vet inte omedelbar körkortsåterkallelse på att inte vara stillastående vid rött ljus men däremot kan det bli 6 straffpoäng (=körkortsåterkallelse om det skett två gånger).
Björn He 2023-12-16 14:51 ! Citera #
Gäst 2023-12-07
Italien har haft det länge
Jaha men har Italien fortfarande rödljuskameror eller har Italien helt avskaffat dem? Det är på flera sätt positivt av Sverige att ha avstått från att installera såna kameror, för såna kameror kan ju lätt fota fel, som exempelvis fota ett utryckningsfordon som passerar vid rött ljus och då blir väl utryckningsfordonsföraren felaktigt bötfälld.
Jag har fått veta att det INTE är absolut förbjudet att passera vid rött ljus, i Sverige i varje fall, för någon snubbe skrev här att det är tillåtet att passera vid rött ljus om man måste lämna fri väg för ett utryckningsfordon som närmar sig, för plikten att ge utryckningsfordon företräde och fri väg går tydligen före plikten att vara stillastående vid rött ljus.
När jag själv en gång stannade för rött ljus före en gatukorsning så hade jag en kolonn av brandbilar som närmade sig bakifrån, och för att lämna fri väg för brandbilarna så körde jag vidare ut på korsningen trots att jag inte fick enligt trafiksignalen, just för att jag var tvungen att köra ut på korsningen för annars hade jag inte haft tillräckligt utrymme för att kunna styra åt sidan för utryckningsfordonen, och sen körde jag bara vidare när jag ändå hade kört vidare trots rött ljus för mig. Skulle jag få böter och körkortsåterkallelse på att ha passerat vid rött ljus i en sån trafiksituation så skulle jag nog utan tvekan bestrida det, för i en sån trafiksituation bör det inte vara absolut förbjudet att passera vid rött ljus.
Plus att skulle någon trafikant få för sig att passera vid rött ljus så måste en som har grönt ljus se till att sänka sin hastighet eller t.o.m. stanna i god tid, om nödvändigt, för att undvika risk för kollision med trafikanten, oavsett om trafikanten anses ha brutit mot trafikregler; att trafikanten inte följer regler är ingen omständighet som ger någon rätt att kollidera med den, så det så.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo