Italien har haft det länge
Jaha men har Italien fortfarande rödljuskameror eller har Italien helt avskaffat dem? Det är på flera sätt positivt av Sverige att ha avstått från att installera såna kameror, för såna kameror kan ju lätt fota fel, som exempelvis fota ett utryckningsfordon som passerar vid rött ljus och då blir väl utryckningsfordonsföraren felaktigt bötfälld.
Jag har fått veta att det INTE är absolut förbjudet att passera vid rött ljus, i Sverige i varje fall, för någon snubbe skrev här att det är tillåtet att passera vid rött ljus om man måste lämna fri väg för ett utryckningsfordon som närmar sig, för plikten att ge utryckningsfordon företräde och fri väg går tydligen före plikten att vara stillastående vid rött ljus.
När jag själv en gång stannade för rött ljus före en gatukorsning så hade jag en kolonn av brandbilar som närmade sig bakifrån, och för att lämna fri väg för brandbilarna så körde jag vidare ut på korsningen trots att jag inte fick enligt trafiksignalen, just för att jag var tvungen att köra ut på korsningen för annars hade jag inte haft tillräckligt utrymme för att kunna styra åt sidan för utryckningsfordonen, och sen körde jag bara vidare när jag ändå hade kört vidare trots rött ljus för mig. Skulle jag få böter och körkortsåterkallelse på att ha passerat vid rött ljus i en sån trafiksituation så skulle jag nog utan tvekan bestrida det, för i en sån trafiksituation bör det inte vara absolut förbjudet att passera vid rött ljus.
Plus att skulle någon trafikant få för sig att passera vid rött ljus så måste en som har grönt ljus se till att sänka sin hastighet eller t.o.m. stanna i god tid, om nödvändigt, för att undvika risk för kollision med trafikanten, oavsett om trafikanten anses ha brutit mot trafikregler; att trafikanten inte följer regler är ingen omständighet som ger någon rätt att kollidera med den, så det så.