Start > Körkortsforum > Frågor inför uppkörning imorgo…

Frågor inför uppkörning imorgon! Högerregeln, Blinkers, etc

idk 2023-12-03 11:53 ! Citera #
Körde i Södertälje igår, ska köra upp imorgon. Så jag har ett par frågor:
1. Om jag kör och stannar för någon som ska ut från höger men denne person står kvar med bilen, ska jag bara fortsätta köra då? Det luriga med högerregeln är att det är många som inte vet om den/ignorerar den.

2. Ska man blinka dit man ska om man står i dubbla filer som båda ska åt höger/vänster? Om jag till exempel står i höger körfält, och båda körfälten ska svänga vänster, kan inte förvirra den som står i vänster körfält, som kan tro att jag ska byta fil?

3. Vid vissa rondeller och trevägskorsningar sitter väjningspliktsmärkena på vägen rätt långt bak. Är det då okej att långsamt rulla fram över dom samt ett övergångsställe för att få en bättre överblick och kunna ta sig ut snabbare?

Om någon kan svara på dessa frågor uppskattas det enormt! :)
Frufröken 2023-12-03 20:00 ! Citera #
Du har inga rättigheter bara skyldigheter. Alltså, du stannar. :)
Förarprövaren 2023-12-04 12:03 ! Citera #
Hej!
Läs gärna ett inlägg om högerregeln på min blogg, Uppkörningsbloggen!

”När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger”. Trafikförordningen 3 Kap 18§”

Du hittar även svar på dina andra funderingar där.
https://uppkorningblog.com/2016/04/03/hogerregeln-2/

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I dag 21:08
4
I dag 18:45
4
I dag 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest