Start > Körkortsforum > Väjningsregler

Väjningsregler

kicki 2010-08-24 08:07 ! Citera #
Jag undrar om någon skan reda ut några frågor för mig? Vet inte om jag är extra trög, men jag fattar inte riktigt väjningsreglerna.
om jag kommer i en korsning, och någon från höger ska svänga vänster in på den väg jag kom från, har han företräde för att han kommer från höger fast han svänger vänster? Likadant om jag svänger vänster i en korsning, då är jag ju på hö sida om den som kommer vänster om ´mig, ska han väja för mig fast jag svänger vänster, eller är det så att vänstersvängen är undantagen???
Gogoli 2010-08-24 13:53 ! Citera #
Hej,
Glömm inte att man får alltid lämna företräde åt personen som finns på högre sidan, så länge det finns ingen vägmärke innan korsningen som är mot denna.
Om du övar mer och mer, kan du själv förstå vad är vad. Lycka till!
Gäst 2011-03-11 14:25 ! Citera #
Högerregeln handlar inte om vilket håll mötande bilar ska svänga åt, utan från vilket håll de kommer ifrån. Om en bil ska svänga til vänster eller höger i korsningen är orrelevant för dig utifrån högerregeln, så länge bilen kommer från din höger så ska du lämna företräde.

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor