Start > Körkortsforum > Måste man ta nytt foto om körk…

Måste man ta nytt foto om körkortet går sönder?!

Jag 2023-11-17 15:38 ! Citera #
Hej
Jag undrar om man måste ta ny bild om mitt körkort går sönder och inte kan använda, min andra fråga är hur många gånger kan man beställa ett körkort?!
Gäst 2023-11-17 18:26 ! Citera #
Nej om polisen kommer säger du bara att det är trasigt, känns ju dumt och behöva visa att du faktiskt får köra bil
Björn He 2023-11-17 19:41 ! Citera #
Gäst 2023-11-17
Nej om polisen kommer säger du bara att det är trasigt, känns ju dumt och behöva visa att du faktiskt får köra bil
Man kan faktiskt t.o.m. köra bil utan sitt körkort med sig, under förutsättning att man har någon annan legitimationshandling med sig, som exempelvis sitt pass eller eventuellt ID-kort (utfärdat av Skatteverket). Då kan polisen bara kontrollera om man är inskriven i körkortsregistret. Annars kan man väl försöka att uppge sitt personnummer, om man saknar annan legitimationshandling än sitt körkort, det borde ju räcka för att kunna kontrolleras i körkortsregistret.
Gäst 2023-11-17 22:17 ! Citera #
Frågan är om mitt körkort går sönder, kommer jag behöva ta nytt foto inte om polisen tar den ?
Gäst 2023-11-18 09:44 ! Citera #
Gäst 2023-11-17
Frågan är om mitt körkort går sönder, kommer jag behöva ta nytt foto inte om polisen tar den ?
Det avgör Transportstyrelsen, beroende på hur gammalt ditt kökort är, men om du unte behöver ny bild så får du samma utgångsdatum på id-handlingen och det kostar pengar att få ett ”nytt” körkort
Gäst 2023-11-18 22:23 ! Citera #
Björn He 2023-11-17
Man kan faktiskt t.o.m. köra bil utan sitt körkort med sig, under förutsättning att man har någon annan legitimationshandling med sig, som exempelvis sitt pass eller eventuellt ID-kort (utfärdat av Skatteverket). Då kan polisen bara kontrollera om man är inskriven i körkortsregistret. Annars kan man väl försöka att uppge sitt personnummer, om man saknar annan legitimationshandling än sitt körkort, det borde ju räcka för att kunna kontrolleras i körkortsregistret.
Extremt dåligt tips att ”bara uppge sitt personnummer” eftersom man får böter och eventuellt även blir kallad till stationen för att identifiera sig om man inte kan visa upp id vid en kontroll.
Gäst 2023-11-20 19:26 ! Citera #
Jag brukar inte läsa det börje he skriver
Björn He 2023-11-21 06:41 ! Citera #
Gäst 2023-11-20
Jag brukar inte läsa det börje he skriver
Det är trots allt sant att man inte måste medha sitt körkort under en körning under förutsättning att man har med sig en annan godkänd legitimationshandling som sitt pass. Om man identifierar sig med sitt pass så kan ju polisen kontrollera om man är inskriven i körkortsregistret, då slipper man böter på att köra utan körkort (om man nu har giltigt körkort).

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:00
2
I går 13:05
3
I går 09:11
8
2024-07-25 12:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov