Start > Körkortsforum > Körfältsbyte i rondell

Körfältsbyte i rondell

Gäst 2023-11-16 23:21 ! Citera #
När jag ska till vänster i en rondell (tredje utfarten) lägger jag mig i det inre körfältet. Frågan är hur jag tar mig ut till det yttre körfältet?

1. När? Ska jag börja byta körfält vid refugen till andra utfarten? (Eller tidigare/senare).

2. Ska jag blinka höger vid körfältsbyte? Finns risk att någon tror att jag ska ut i andra utfarten?

3. När jag kollar efter bilar i yttre körfältet, och någon är där, hur nära ska den andra bilen vara för att jag ska vänta med körfältsbyte? Om den är två billängder bakom kan jag kanske byta körfält, men knappast om jag har en bil bredvid mig. Kan jag svänga ut om den ligger en billängd bakom mig?

4. Om jag inte kan byta körfält, ska jag sakta in, och även stanna, för att släppa förbi bilar i höger körfält? Även om jag har bilar bakom mig i det inre körfältet?
Eller ska jag ta ett extravarv i rondellen och hoppas på bättre lycka nästa gång?
Gäst 2023-11-17 18:19 ! Citera #
När jag ska till vänster i en rondell (tredje utfarten) lägger jag mig i det inre körfältet. Frågan är hur jag tar mig ut till det yttre körfältet?

1. När? Ska jag börja byta körfält vid refugen till andra utfarten? (Eller tidigare/senare).

vid refugen precis innan din avfart

2. Ska jag blinka höger vid körfältsbyte? Finns risk att någon tror att jag ska ut i andra utfarten?

ja

3. När jag kollar efter bilar i yttre körfältet, och någon är där, hur nära ska den andra bilen vara för att jag ska vänta med körfältsbyte? Om den är två billängder bakom kan jag kanske byta körfält, men knappast om jag har en bil bredvid mig. Kan jag svänga ut om den ligger en billängd bakom mig?

nej ta ingen risker bättre ta ett extra varv eller bara ligga i höger fil hela tiden.



4. Om jag inte kan byta körfält, ska jag sakta in, och även stanna, för att släppa förbi bilar i höger körfält? Även om jag har bilar bakom mig i det inre körfältet?
Eller ska jag ta ett extravarv i rondellen och hoppas på bättre lycka nästa gång?

alltid extra varv
Kim 2023-11-21 16:27 ! Citera #
Tack för input!

Angående fråga 4, så har jag flera gånger läst och hört rekommendationen att ta ett extra varv i rondellen när det är svårt att byta till yttre körfältet, men jag är tveksam till om det verkligen förekommer att någon gör så?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:00
2
I går 13:05
3
I går 09:11
8
2024-07-25 12:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor