Start > Körkortsforum > Uppkörning

Uppkörning

ww 2023-11-14 19:00 ! Citera #
Våran bil hemma har endast 5 växlar och jag har hört att trafikverkets bilar oftast har 6 växlar. Då jag är van vid att alltid växla till 5 vid högsta hastighet så tror jag att jag kommer ha svårt att växla till sjätte växel då jag för det första aldrig gjort det innan och är van vid att lägga 5an. Kan man bli kuggad för att ha använt 5ans växel istället för 6an?
Gäst 2023-11-14 19:08 ! Citera #
Ja du kommer bli kuggad på moment miljö om du inte kör på sexan.

Växlingen ska sitta som en smäck, öva mer tills du inte tänker på det.

Kör 400 mil till.
Gäst 2023-11-15 15:38 ! Citera #
Jag var i samma situation som dig men hade bara fått köra en 6 växlad bil ca 30 min för hade en låtsas uppkörning med trafikskolan. Men visste inte ens att Trafikverket hade 6 växlar då. Men gick hur bra som helst, det är ingen större skillnad enbart vid de höga hastigheterna. Bilen får även upp en liten växlings rekommendations-signal på displayen, du kan även känna motorn. Som att växla från 3:an till 4:an bara dra rakt ner. Kan du växla bra så kommer det gå utmärkt.
Gäst 2023-11-15 21:12 ! Citera #
Gäst 2023-11-14
Ja du kommer bli kuggad på moment miljö om du inte kör på sexan.

Växlingen ska sitta som en smäck, öva mer tills du inte tänker på det.

Kör 400 mil till.
Man kan inte bli underkänd enbart för miljö, skulle allt annat vara bra så är det ok, men du står med ett fett minus! Så det väger kanske lätt över till ett underkänt med något annat som visar sig.
Gäst 2023-11-15 21:18 ! Citera #
ww 2023-11-14
Våran bil hemma har endast 5 växlar och jag har hört att trafikverkets bilar oftast har 6 växlar. Då jag är van vid att alltid växla till 5 vid högsta hastighet så tror jag att jag kommer ha svårt att växla till sjätte växel då jag för det första aldrig gjort det innan och är van vid att lägga 5an. Kan man bli kuggad för att ha använt 5ans växel istället för 6an?
Gör inte så stor sak av det!
Tänk att det är som att lägga i 5:an fast du drar neråt istället.
Har du 5:an i och ska till 6:an så dra spaken åt höger och ner, kolla sen på instrumentbrädan på växelindikatorn om 6:an är i

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov