Start > Körkortsforum > Vem ska man lita på?

Vem ska man lita på?

Spruce 2023-11-14 17:06 ! Citera #
Hej! Jag har sammanlagt kört runt 100 timmar privat, körde med en körskola för något år sedan men gillade ej läraren. Jag har kört on/off i runt två år nu, och vid det här laget är det sällan min pappa (som jag kör med) anmärker på något. Jag ska köra upp 4 december i Södertälje, så jag bestämde mig för att boka tre lektioner hos en annan körskola då jag kände mig hyfsat redo. Idag blev jag klar med den tredje lektionen, varpå jag frågade läraren hur jag ligger till inför uppkörning. Han sa att jag inte var redo för uppkörning, och trodde själv att jag behövde runt 10 (TIO!!!) lektioner till. Jag har bokat två ytterligare men det är allt jag hinner med före uppkörningen.

Det här får mig att ställa många frågor, det känns som att all den tid (>100 timmar) jag kört hemma har varit mer eller mindre värdelös om jag behöver 10 lektioner till bara för att klara uppkörningen. :cry: Min pappa tog körkort runt 1981, men grunderna borde ju ändå vara dom samma.

Samtidigt tog en klasskompis körkort och hade precis som jag nästan bara kört privat, sedan bokat 3 lektioner. Hennes lärare avslutade den sista lektionen med att hävda att hon aldrig skulle skickat iväg henne på uppkörning… några dagar senare kör hon upp och hon får godkänt på uppkörningen. Bilden jag har fått av körskolelärare är att de är strängare än personalen vid uppkörningen.

Vem ska man lita på egentligen? Det är ju en intressekonflikt då det ligger i körskolans intresse att man ska ta så många lektioner som möjligt. Det är inte direkt billigt heller… :(
Gäst 2023-11-14 19:06 ! Citera #
Boka av dom 2 extra.
Be skolan att förklara i detalj vad dina styrkor och svagheter är.
Kan dom inte förklara exakt vad du behöver träna på ska du be dom dra nåt gammalt över sig.
Sen visst, dom kan säkert se detaljer du behöver förbättra eftersom du har din, eller snarare din handledares, körstil.

Vad har du gjort hittills på dina lektioner? Om du redan kan köra borde dom bara kört en sväng och kollat av dig?
Spruce 2023-11-14 19:39 ! Citera #
Gäst 2023-11-14
Boka av dom 2 extra.
Be skolan att förklara i detalj vad dina styrkor och svagheter är.
Kan dom inte förklara exakt vad du behöver träna på ska du be dom dra nåt gammalt över sig.
Sen visst, dom kan säkert se detaljer du behöver förbättra eftersom du har din, eller snarare din handledares, körstil.

Vad har du gjort hittills på dina lektioner? Om du redan kan köra borde dom bara kört en sväng och kollat av dig?
Sa till min lärare första lektionen att jag kört mycket, han anmärkte mest på avsökning, att titta mer i backspegeln, ”1-2-3 titten” (kolla backspegel, sidospegel, och döda vinkeln) jag kollade bara sidospegeln och döda vinkeln. Blivit mycket bättre på det sedan den lektionen. Andra lektionen var det inte heller så många anmärkningar. Kan ej kolla senaste lektionen som jag hade idag pga elevcentralen inte vill sammarbeta. Kan dock nämna det jag minns. Senaste lektionen gjorde jag två stora fel, ett var att inte lägga mig i vänster körfält i rondellen när jag skulle ut vid tredje avfarten, och två var att jag tyvärr reagerade för sent på en skymd stoppskylt vid en flervägskorsning. Stoppskyltsgrejen kändes lite fult med tanke på att han själv nämnde att det är många som missar den, då det bara är skyltat på ena sidan vägen och lite otydligt markerat. (Typisk körskolegrej att ta elever dit för att ”sätta dit dom” skulle jag tro).

Det är intressant att nu när du påpekar att körskolan borde kunna ge konkreta exempel, och när jag tänker tillbaka kan jag egentligen bara komma på ganska menlösa misstag, typ att inte alltid ligga i högerfil på en väg där två körfält är omarkerade, att inte hålla supermycket till höger när man inte tar andra avfarten genom en rondell, etc. Tycker också att känns lite motsägelsefullt att min lärare anmärkte på att jag inte var redo för att han kände att han behövde vara handlingsberedd (foten på hans pedal antar jag) för att jag skulle missa saker, samtidigt som han kan ställa frågor, konversera, och verkar väldigt avslappnad.

Min kompis (som jag nämnde tidigare) sa också åt mig att inte ta åt mig för mycket utan att fråga vad man inte är bra på just nu och istället öva på det hemma. Antingen har körskolorna extremt höga krav eller så hade min kompis bara tur… men det känns som att det lutar mer åt det första, med tanke på intressekonflikten. Känns lite sjukt om det faktiskt skulle vara så, som elev placerar man ju sitt totala förtroende hos läraren… :x
Gäst 2023-11-15 21:37 ! Citera #
Ja självklart finns det ju trafiklärare som är kass, men då skulle jag säga att det oftast är dom som är billiga och som gärna tar betalt svart.

Har du en bra trafiklärare så rekommenderar dom att du tar med din handledare när ni övningskör på skolan, så att ni sedan kan mängdträna på det hemma. Dom vill inte att ni ska träna på samma sak nästa gång du är där.

Och så är det i verkligheten, trafikläraren vill att du ska köra så få körlektioner som möjligt (för där finns inte mycket pengar att tjäna) och istället köpa riskutbildning och teoriböcker och teorilektioner (det är där dom tjänar pengarna).
Filfjonkan 2023-11-17 10:12 ! Citera #
Sanningen kan jag tänka mig ligger lite mitt emellan. Visst kan det vara så att du skulle klara en uppkörning nu, men samtidigt så är de misstag som du nämner sådana som är vanliga orsaker till olyckor. Visst kan du köra bil, men att inte kolla alla vinklar innan körfältsbyte kan leda till olycka. Samma sak att inte ligga i rätt fil och för att inte tala om att uppmärksamma en stoppskylt i tid. Att skylla ifrån sig på skylten var skymd visar dessutom på omognad och inte kunna ta ansvar. Var det stopplikt så gissar jag på att det var en kortsning av något slag och oavsett om det är stopplikt eller inte så ska man bromsa ner där, då spelar det liksom inte någon roll om du behöver stanna till helt eller bara sakta in och körskoleläraren borde därmed inte heller ha reagerat över huvudtaget på att du såg skylten för sent.

Att körskoleläraren kunde sitta och prata med dig och ända vara handlingsberedd är inget konstigt. Man måste kunna prata och köra bil samtidigt. Med de fel som du har nämnt och som du beömer vara små är ändå fel som gör att körskoleläraren känt sig i behov av att vara i beredskap. För om du kan missa en stoppskylt, då kan du missa mycket annat också så som barn, andra trafikanter etc. Så i detta fall så tror jag nog att du behöver ta lite fler körlektioner där ni fokuserar på det säkra beteendet, även om kanske 10 lektioner kan vara i mesta alget

Senaste foruminläggen

Rubrik
7
I dag 06:31
10
I dag 00:37
1
I går 19:26
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor