Boka av dom 2 extra.
Be skolan att förklara i detalj vad dina styrkor och svagheter är.
Kan dom inte förklara exakt vad du behöver träna på ska du be dom dra nåt gammalt över sig.
Sen visst, dom kan säkert se detaljer du behöver förbättra eftersom du har din, eller snarare din handledares, körstil.
Vad har du gjort hittills på dina lektioner? Om du redan kan köra borde dom bara kört en sväng och kollat av dig?
Sa till min lärare första lektionen att jag kört mycket, han anmärkte mest på avsökning, att titta mer i backspegeln, ”1-2-3 titten” (kolla backspegel, sidospegel, och döda vinkeln) jag kollade bara sidospegeln och döda vinkeln. Blivit mycket bättre på det sedan den lektionen. Andra lektionen var det inte heller så många anmärkningar. Kan ej kolla senaste lektionen som jag hade idag pga elevcentralen inte vill sammarbeta. Kan dock nämna det jag minns. Senaste lektionen gjorde jag två stora fel, ett var att inte lägga mig i vänster körfält i rondellen när jag skulle ut vid tredje avfarten, och två var att jag tyvärr reagerade för sent på en skymd stoppskylt vid en flervägskorsning. Stoppskyltsgrejen kändes lite fult med tanke på att han själv nämnde att det är många som missar den, då det bara är skyltat på ena sidan vägen och lite otydligt markerat. (Typisk körskolegrej att ta elever dit för att ”sätta dit dom” skulle jag tro).
Det är intressant att nu när du påpekar att körskolan borde kunna ge konkreta exempel, och när jag tänker tillbaka kan jag egentligen bara komma på ganska menlösa misstag, typ att inte alltid ligga i högerfil på en väg där två körfält är omarkerade, att inte hålla supermycket till höger när man inte tar andra avfarten genom en rondell, etc. Tycker också att känns lite motsägelsefullt att min lärare anmärkte på att jag inte var redo för att han kände att han behövde vara handlingsberedd (foten på hans pedal antar jag) för att jag skulle missa saker, samtidigt som han kan ställa frågor, konversera, och verkar väldigt avslappnad.
Min kompis (som jag nämnde tidigare) sa också åt mig att inte ta åt mig för mycket utan att fråga vad man inte är bra på just nu och istället öva på det hemma. Antingen har körskolorna extremt höga krav eller så hade min kompis bara tur… men det känns som att det lutar mer åt det första, med tanke på intressekonflikten. Känns lite sjukt om det faktiskt skulle vara så, som elev placerar man ju sitt totala förtroende hos läraren…