Hej! Jag har sammanlagt kört runt 100 timmar privat, körde med en körskola för något år sedan men gillade ej läraren. Jag har kört on/off i runt två år nu, och vid det här laget är det sällan min pappa (som jag kör med) anmärker på något. Jag ska köra upp 4 december i Södertälje, så jag bestämde mig för att boka tre lektioner hos en annan körskola då jag kände mig hyfsat redo. Idag blev jag klar med den tredje lektionen, varpå jag frågade läraren hur jag ligger till inför uppkörning. Han sa att jag inte var redo för uppkörning, och trodde själv att jag behövde runt 10 (TIO!!!) lektioner till. Jag har bokat två ytterligare men det är allt jag hinner med före uppkörningen.
Det här får mig att ställa många frågor, det känns som att all den tid (>100 timmar) jag kört hemma har varit mer eller mindre värdelös om jag behöver 10 lektioner till bara för att klara uppkörningen. Min pappa tog körkort runt 1981, men grunderna borde ju ändå vara dom samma.
Samtidigt tog en klasskompis körkort och hade precis som jag nästan bara kört privat, sedan bokat 3 lektioner. Hennes lärare avslutade den sista lektionen med att hävda att hon aldrig skulle skickat iväg henne på uppkörning… några dagar senare kör hon upp och hon får godkänt på uppkörningen. Bilden jag har fått av körskolelärare är att de är strängare än personalen vid uppkörningen.
Vem ska man lita på egentligen? Det är ju en intressekonflikt då det ligger i körskolans intresse att man ska ta så många lektioner som möjligt. Det är inte direkt billigt heller…