Halloj! Funderar över en positions fråga. Jag har en fler filiga rondell vid närmsta trafikplats som är lite knepig att förstå.
Föreställ er att man ska svänga direkt höger i rondellen. Det finns två filer att välja på vid rondellens infart, sedan finns det två filer som utfart. Inte så konstigt, men det finns ett problem. Precis efter rondellen kommer en korsning om typ 20 m. Dilemmat som uppstår är korsningens filuppsättning på tre filer: en vänster, en rakt fram, en rakt fram och höger. Så om man ska svänga vänster i korsningen behöver man korsa två filer när man tar höger filen innan korsningen, samma högerfil man hållit sedan man kommit in i rondellen.
Min fråga är: ska jag korsa över två filer när det är så kort avstånd mellan rondell och korsning eller ska jag glida över från höger rondell fil direkt till vänster fil innan korsningen, för att därefter byta till vänster för att svänga vänster?
Tack för ert tålamod! Berätta om ni inte förstår. Hade gärna ritat en bild men ser ingen bifognings ruta?