Start > Körkortsforum > Enkelriktad väg som korsas av …

Enkelriktad väg som korsas av cykelbana

Sara 2023-10-24 19:44 ! Citera #
Man kör på en enkelriktad väg som korsas av cykelbana och gångbana så man måste stanna för cyklister och gående, men det gäller ju högerregeln här när man kommer ut från enkelriktad väg så bilar som kör på gatan som jag ska korsa har ändå väjningsplikt mot mig eller hur ska jag tänka?
Gäst 2023-10-24 20:34 ! Citera #
Nja, enkelriktade vägar har inga speciella regler när man kommer ut, dvs. inte alltid högerregeln per automatik. Korsar du en cykelbana så har du väjningsplikt mot bilarna enligt utfartsregeln. Har du google maps-länk till något specifikt ställe?
Björn He 2023-10-25 13:12 ! Citera #
När en cyklist är på väg att korsa eller annars färdas in på en körbana från en cykelbana, där det saknas markerad cykelöverfart, så har cyklisten som färdas ut från en cykelbana väjningsplikt mot fordon som redan färdas på körbanan enligt den så kallade utfartsregeln, precis som att en fordonsförare har väjningsplikt mot varje fordon som redan färdas på den körbana föraren färdas in på när föraren kör ut från
1.en körbana som inte är huvudled (och är på väg in på en huvudled),
2.en körbana som korsar en gång- eller cykelbana (genom att vara upphöjd till trottoaren längs sidan av körbanan fordonet färdas in på), eller
3.något område beläget utanför körbanan som exempelvis vägren, fastighet, parkering, stig, ägoväg.

I övrigt gäller generellt väjningsplikt mot fordon som närmar sig från höger, utom vid infart på cirkulationsplats där det tvärtom är väjningsplikt mot fordon redan inne i cirkulationen (som närmar sig från vänster sett in mot rondellen).

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 18:04
3
I dag 18:02
10
I dag 00:37
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo