Start > Körkortsforum > Klarad uppkörning - uppsala

Klarad uppkörning - uppsala

Gäst 2023-10-09 13:32 ! Citera #
Hej!
Jag har precis klarat min uppkörning i uppsala. Har läst mycket här i tråden och det har hjälpt mig, så jag tänker dela med mig av vad jag fick göra, det kanske kan hjälpa någon av er.

Jag hade uppkörningstid kl 10.00, så det var lugnt med trafik. Men det finns mycket cyklister och gående i stan, så det är viktigt att avsöka. Allt började med en säkerhetskontroll där jag fick peka ut vätskorna i motorhuven. Värt att nämna är att jag körde upp i min körskolas bil så vet ingenting om bilarna TV har.

Inspektören bad mig direkt köra höger ut från TV, sen höger i nästa korsning och sedan följa skyltar mot E4 (har läst att många fått börja rutten på detta sätt). Det är en ganska snäv sväng innan man ska accelerera upp till 90 km/h. Så jag tog det lugnt i svängen och sedan gasade bestämt - blinkade i god tid samt kolla alla speglar och döda vinkeln.

Sedan fick jag följa skyltar mot gamla uppsala, tror jag körde på väg 55 (bärbyleden) i ca 5 minuter. När jag såg avfarten mot gamla uppsala skulle jag ta vänster i en relativt stor rondell. Här har min trafiklärare sagt att ta det lugnt för det är ganska skymd sikt - så det gjorde jag. Såfort vi kom till gamla uppsala fick jag backparkera på en parkeringsplats. Jag blev inte jättenöjd med parkeringen men var innanför linjerna och hon godkände parkeringen.

Sedan fick jag följa skyltar mot strängnäs. Det är alltså tillbaka samma väg jag kom (trooor jag, är inte från uppsala hehe). Men tror det är väg 55 det med. Körde där någon minut sen bad inspektören mig ta första avfarten. Vi kom till ett villaområde med massor med högelregelskorningar. Sedan fick jag följa skyltar mot Gysinge väg 272 och sedan bytte vi anvisningar mot Librobäck (där ligger TV). När man kommer tillbaka till TV är det enklast att göra en nosparkering.

Allt gick jättebra. Inspektören var mycket trevlig o snäll och hade inga direkt anmärkningar. Hon sa att jag ska slappna av lite men hon förstod att det var nervositeten. Jag var äckligt nervös innan uppkörningen xD

Hoppas detta varit till hjälp för någon
sab 2023-12-09 22:48 ! Citera #
Thanks, and grattis

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 13:17
8
I dag 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov