Start > Körkortsforum > Farsta Uppkörning (2 ggr)

Farsta Uppkörning (2 ggr)

winniebrah 2023-10-05 15:53 ! Citera #
OBS. Jag kommer inte ihåg vart EXAKT vi åkte, men på ett ungefär. Kommer dock förklara i detalj hur jag agerade i olika situationer. Jag berättade inte om min uppkörning till NÅGON. Inte ens päronen eller pojkvännen. Päronen tror fortfarande att min uppkörning är 27 okt. xD

Första uppkörningen:
12:10. Klart och soligt väder. Kvinnlig inspektör, lite irriterad att hon inte stängde av sina notiser på mobilen då jag hörde Snapchat-ljudet ett par gånger under uppkörningen. Körställningen klar. Säkerhetskontrollen var att testa signalhornet (tutan) och främre vindrutetorkare. Klar. Backa ut försiktigt. Ha koll på omgivningen då 10 andra aspiranter ska ta sig ut samtidigt som dig.

40-väg direkt. Tog första vänster och sedan höger. (Här är minnet luddigt). Jag fick anvisningar mot Tyresö, tog avfarten och inspektören bad mig att parkera mellan två bilar hur jag än ville. Fortsatte sedan mot Skarpnäck. Körfältet (höger) in till Skarpnäck var avstängd pga. vägarbete. Var på vänster filen enbart avsedd för att åka fram/vänster (misstag). Jag skulle höger. Åkte rakt fram i korsningen sedan vänster och hon bad mig att parkera och vända runt ett hörn. Åkte tillbaka till samma korsning och tog vänster in till Skarpnäck. Sedan höger och hade väjningsplikt och kollade lite för länge åt båda hållen så att bilen bakom mig tutade. Enligt inspektören hindrade jag trafiken. Vid det läget kändes det inte bra. Missade hastighetsskyltar, saktade ned vid ett övergångsställe där barn lekte och hon bad mig att köra snabbare direkt efter. ”Gasa till 40, det finns en bil bakom dig.”

Åkte samma väg tillbaka till Trafikverket genom motorvägen och svängde in till TV. Inspektören berättade att jag vart kuggad på grund av manövrering. Att om jag kunde hantera bilen bättre så skulle jag ha hittat Skarpnäck och inte vänta vid väjningsplikt i onödan. Suck. Hela den uppkörningen gick inte bra och det visste jag. Tog några körlektioner till och övningskörde till Norrland.

Uppkörning 2:
10:50. Klart och soligt väder. Hade en kvinnlig inspektör och en manlig inspektör i utbildning. Kvinnan gav direkt ”cool vibes”. Kände mig trygg.

Körställningen var ok, glömde backspegeln men fixade till den på vägen. Skippade säkerhetskontrollen. Backa ut som vanligt. 40-väg och tog första svängen till höger. Följde anvisningar till Nynäsvägen (vänster vid trafiksignalen). Åker på en påfart som fortsätter vara ett eget körfält.

Lastbilen framför mig kör 80 på 100. Inspektören hintar med ”Vi kommer stanna på motorvägen ett tag..” Jag fattar hinten och förbereder en omkörning. Gör en fullständig omkörning förbi lastbilen. Åker ett tag till på högra filen och ser en annan bil köra 76 på 100. Har inte fått några anvisningar än att vi ska vara på motorvägen, därför planerar jag en till omkörning. Kollar backspegeln, vänstra sidospegeln, döda vinkeln -men vänta- en bil är där ju. Avvaktar med omkörningen. Låter skåpbilen till vänster passera. Jag påbörjar omkörningen bakom skåpbilen. Otur som jag har väljer skåpbilen inte att flytta till höger fil och håller 87 på mitten filen. Inspektören ber mig att ta första avfarten. Jag inser att jag inte hinner köra om högra bilen och därför släpper gasen för att sedan byta tillbaka till höger bakom bilen. Avfarten var till Vega/Norby.

Fick anvisningar till Söderby. Back parkerade bredvid en bil som stod snett och med främre vänster hjul utanför linjen. Jag frågar om jag får kolla om det ser bra ut och hon säger självklart. Rättar till parkeringen och förklarar för henne att bilen till höger om oss har parkerat fel och att jag är tvungen att hamna lite snett. Hon säger ”Jag tänkte samma sak som dig, det stämmer för att bilen bredvid har parkerat snett. Jag godkänner det.” Åker ut ur de förhyrda parkeringsplatserna. Tar mig tillbaka till motorvägen mot Haninge C. Avfart Haninge C, vänster vid första rondellen. Gjorde inget mer än att ta en rondell och åkte tillbaka in på motorvägen mot Stockholm. Avfart Farsta, följer vägen till Larsboda. Får anvisningar hela vägen till Trafikverket och jag nosparkerar. Godkänt, inga anmärkningar.

Dock så sa hon att om jag vill bli en mer säkrare förare behöver jag kolla en extra gång in på rondeller, att jag ska agera, göra något. Är någon där, är någon inte där? Bromsa eller kör! Ta ett beslut, Ta inte onödiga risker! Inte åka in i rondell som om det var dans på rosor. Men eftersom att det inte egentligen påverkade säkerheten i min körning så var det inget större fel.

Förklarade för henne att jag har svårt att hitta ”the common ground”. Att både körläraren och förra inspektören sa att jag var för feg när jag har väjningsplikt. Antingen är jag för långsam in eller är jag för snabb… Som sagt vet inte päronen om att jag har körkort och jag har en plan att överraska dem! :D Under den tiden ska jag och pappa fortsätta att ”övningsköra” hehe. Då blir det fokus på rondeller och flyt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo