Start > Körkortsforum > Akut hjälp inför uppkörningen!…

Akut hjälp inför uppkörningen!!!

sampe 2023-09-27 23:29 ! Citera #
Hej

har en fundering över något som jag måste få svar på innan min uppkörning.

ifall jag tex måste byta fil till vänster för att ta mig ditt jag ska men märker att det är aldelles för många bilar på den filen och det finns ingen möjlighet att ta sig in. ska jag sakta ner , blinka och vänta tills någon släpper mig in samtidigt som jag har god koll på speglar eller ska jag bara fortsätta på höger och hitta någonstans att vända?
tack!!
Gäst 2023-09-28 09:15 ! Citera #
Hej!

Om du ser att det inte finns någon möjlig väg att få en lucka i den vänstra filen och när du ser i dina speglar att det inte är lämpligt att byta fil så ska du inte blinka alls. Så då är det nog bäst att ta till höger och hitta en annan väg. Det här är något jag också gjort fel tidigare att man blinkar och sen kollar speglarna och döda vinkeln sen byter fil. Men man ska tydligen kolla så det är fritt bakom dig och döda vinkeln och är det inte fritt i döda vinkeln ska du kolla en gång till och när det är fritt ska man blinka och byta fil.

Lycka till!
Björn He 2023-09-28 09:57 ! Citera #
När jag hade uppkörning så brukade väl jag då och då börja blinka innan titt i backspegel+döda vinkeln och sen byta körfält eller svänga om det var fritt bredvid bilen, men jag blev inte kuggad på såna grunder. Alltså mitt syfte med att ge tecken före uppsikt i backspegel och döda vinkeln var väl att försöka teckna åt andra trafikanter min avsikt att svänga eller byta körfält i så god tid som möjligt, då har väl andra trafikanter mer tid på sig att hinna uppmärksamma mina avsikter och anpassa sitt körsätt för att underlätta för mig; när en fordonsförare som färdas i ett annat körfält ger tecken om att lämna körfältet så måste faktiskt en annan fordonsförare anpassa sin hastighet och körning för att underlätta körfältsbytet.
ladyp 2023-09-28 11:08 ! Citera #
Kontrollera trafiken
Är det rusningstrafik kan det vara svårt att hitta en lucka att utnyttja för svängen. Säkrast är då att inte svänga, utan att köra rakt fram och vända på lämpligt ställe och sedan komma tillbaka och göra en högersväng. Om trafiken är lugn, gå vidare till nästa steg.
sampe 2023-09-28 14:44 ! Citera #
Klarade provet idag!!!! tack för hjälpen
Nini 2023-09-28 17:00 ! Citera #
Var gjorde du uppkörningen?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor