Start > Körkortsforum > Vad består halkbanan av?

Vad består halkbanan av?

Gäst 2010-08-22 19:30 ! Citera #
Jag ska snart göra halkbanan, men är lite nervös över vad jag ska göra? Själv tänker jag mig att de ska sätta mig i en hockey-rank där jag får glida runt, men är ganska säker på att det inte går till så.. Vad får man egentligen göra på halkbanan?
Gäst 2010-08-23 19:59 ! Citera #
www.storaholm.se/sv/mediabank/filmrum.php
idinficka 2010-08-28 02:37 ! Citera #
Smr
Jag ska snart göra halkbanan, men är lite nervös över vad jag ska göra? Själv tänker jag mig att de ska sätta mig i en hockey-rank där jag får glida runt, men är ganska säker på att det inte går till så.. Vad får man egentligen göra på halkbanan?

Hej.
Jag ska själv också göra det snart. Men jag har hört att du nästan inte kan bli underkänd på halkbanan, det enda du ska tänka på så är det att hålla hastigheten och göra som dom säger. Halkbanan är mest att prova på hur det känns att köra på ett halkigt underlag.
Lycka till!
Gäst 2010-08-28 13:20 ! Citera #
Vissa halkbanor har ett obligatoriskt manöverprov och detta kan ju nog vara lite klurigt om man gör hlkan på en sådan bana.
Malinn 2010-08-30 14:18 ! Citera #
heande
Vissa halkbanor har ett obligatoriskt manöverprov och detta kan ju nog vara lite klurigt om man gör hlkan på en sådan bana.


Jag ska köra halkbanan i falun imorgon.. och där får 1/4 av de som är där göra manöverprovet. Men jag övade lite på det med min körlärare idag så förhoppningsvis ska det nog gå bra. Men lite nervös är jag om jag ska vara ärlig.. ska dock bli riktigt intressant att testa på :D Låter skönt att man inte kan bli underkänd ;)
Gäst 2010-09-05 17:11 ! Citera #
Enligt mig är halkkörningen en väldigt bra och lärorik sak att göra. Man får verkligen känna på hur det är att köra under olika former av halka.
Du kommer få köra under ”vanliga” förhållande, sen kan dem ställa in olika nivåer av halka, så kommer du får prova på hur det är att få sladd i kurvor, och hur lite som egentligen behövs för att få sladd! Ingenting att vara nervös för, väldigt roligt!
ziwei 2010-09-10 16:39 ! Citera #
När jag gjorde halkbanan på Gillinge så hade de satt ihop två banor, vilket innebär att förutom att bromsa i sommar respektive vinterväglag i olika hastigheter så fick vi även pröva på undanmanöver och sväng i hal kurva. Självklart var man lite nervös innan, men man fick hela tiden instruktioner via en radio, och jag hade turen att hamna i samma bil som en jättetrevlig tjej som hjälpte mig att kolla hastighetsmätaren. Det är väldigt svårt att bli underkänd, och det allra svåraste var inte att manövrera, utan att komma upp i 70 km/h innan man skulle bromsa.
robbo 2010-09-27 19:13 ! Citera #
Var också nervös inför halkbanan och tänkte ”är jag redo för det här?”, men halkbanan var verkligen jättekul och man lärde sig otroligt mycket! Vilken respekt man fick för körning på dåligt väglag och hur viktigt det är att inte köra för fort. Alla som har prövat att bromsa på dåligt väglag och insett att det kan ta upp till 100 meter tills bilen står helt stilla förstår nog vad jag menar. :)
sandra k 2010-10-02 15:31 ! Citera #
En halkbana är som en vanlig väg, de är själva bilen som är monterad med en speciell ställning som gör att de blir så tt man kör på is typ, jag tyckte det var vidrigt :o hehe
Gäst 2010-10-03 21:48 ! Citera #
sandra k
en halkbana är som en vanlig väg, de är själva bilen som är monterad med en speciell ställning som gör att de blir så tt man kör på is typ, jag tyckte det var vidrigt :o hehe


Det är olika olika halkbanor. Ute på Storaholm här i göteborg så har man inte special ställningen utan det är en ”riktig” halkbana, alltså med en massa vatten på vägen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I dag 22:20
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor