Vad består halkbanan av?
Jag ska snart göra halkbanan, men är lite nervös över vad jag ska göra? Själv tänker jag mig att de ska sätta mig i en hockey-rank där jag får glida runt, men är ganska säker på att det inte går till så.. Vad får man egentligen göra på halkbanan?
www.storaholm.se/sv/mediabank/filmrum.php
Jag ska snart göra halkbanan, men är lite nervös över vad jag ska göra? Själv tänker jag mig att de ska sätta mig i en hockey-rank där jag får glida runt, men är ganska säker på att det inte går till så.. Vad får man egentligen göra på halkbanan?
Hej.
Jag ska själv också göra det snart. Men jag har hört att du nästan inte kan bli underkänd på halkbanan, det enda du ska tänka på så är det att hålla hastigheten och göra som dom säger. Halkbanan är mest att prova på hur det känns att köra på ett halkigt underlag.
Lycka till!
Vissa halkbanor har ett obligatoriskt manöverprov och detta kan ju nog vara lite klurigt om man gör hlkan på en sådan bana.
Vissa halkbanor har ett obligatoriskt manöverprov och detta kan ju nog vara lite klurigt om man gör hlkan på en sådan bana.
Jag ska köra halkbanan i falun imorgon.. och där får 1/4 av de som är där göra manöverprovet. Men jag övade lite på det med min körlärare idag så förhoppningsvis ska det nog gå bra. Men lite nervös är jag om jag ska vara ärlig.. ska dock bli riktigt intressant att testa på
Låter skönt att man inte kan bli underkänd
Enligt mig är halkkörningen en väldigt bra och lärorik sak att göra. Man får verkligen känna på hur det är att köra under olika former av halka.
Du kommer få köra under ”vanliga” förhållande, sen kan dem ställa in olika nivåer av halka, så kommer du får prova på hur det är att få sladd i kurvor, och hur lite som egentligen behövs för att få sladd! Ingenting att vara nervös för, väldigt roligt!
När jag gjorde halkbanan på Gillinge så hade de satt ihop två banor, vilket innebär att förutom att bromsa i sommar respektive vinterväglag i olika hastigheter så fick vi även pröva på undanmanöver och sväng i hal kurva. Självklart var man lite nervös innan, men man fick hela tiden instruktioner via en radio, och jag hade turen att hamna i samma bil som en jättetrevlig tjej som hjälpte mig att kolla hastighetsmätaren. Det är väldigt svårt att bli underkänd, och det allra svåraste var inte att manövrera, utan att komma upp i 70 km/h innan man skulle bromsa.
Var också nervös inför halkbanan och tänkte ”är jag redo för det här?”, men halkbanan var verkligen jättekul och man lärde sig otroligt mycket! Vilken respekt man fick för körning på dåligt väglag och hur viktigt det är att inte köra för fort. Alla som har prövat att bromsa på dåligt väglag och insett att det kan ta upp till 100 meter tills bilen står helt stilla förstår nog vad jag menar.
En halkbana är som en vanlig väg, de är själva bilen som är monterad med en speciell ställning som gör att de blir så tt man kör på is typ, jag tyckte det var vidrigt
hehe
en halkbana är som en vanlig väg, de är själva bilen som är monterad med en speciell ställning som gör att de blir så tt man kör på is typ, jag tyckte det var vidrigt
hehe
Det är olika olika halkbanor. Ute på Storaholm här i göteborg så har man inte special ställningen utan det är en ”riktig” halkbana, alltså med en massa vatten på vägen.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget