Pappas kusin ”glömde uppmärksamma” en långtradare, blev påkörd och dog på fläcken.
Se er för.
Chansa inte.
Kör aldrig ut framför någon, du vet inte om den kommer att bromsa.
Övningskör mycket så ni känner er säkra innan ni kör upp.
Fortsätt öva även efter, man blir aldrig fulländad som förare.
När jag av misstag körde in på en landsväg i vägen för en lastbil som just närmade sig på länsväg 259, då var lastbilen faktiskt på sånt avstånd från korsningen att lastbilsföraren lyckligtvis hann uppmärksamma att jag kom inkörande i vägen för honom och bromsa precis i tid för att undvika påkörning/kollision med min bil. Såvitt jag minns så var faktiskt lastbilen som just närmade sig den där landsvägskorsningen i Lidköping på avstånd från korsningen, då hade jag faktiskt möjlighet att köra vidare från stopplikten; skulle jag utgöra ett eventuellt hinder för den där lastbilsföraren (som eventuellt kan ha kört 90 km/tim trots att han bara fick köra 80 där) så skulle väl han bara ha behövt bromsa/sänka sin hastighet för att undvika risk att köra på mig - men nu vägrade tydligen den där envisa inspektören att låta mig köra vidare samtidigt som en lastbil närmade sig, trots att lastbilen var på avstånd, för han ingrep genom att bromsa mig med dubbelkommandot, trots att sånt ingripande var rätt onödigt. Hade han ingripit sådär vid länsväg 259 utanför Haninge också?! I don’t think so, för det första var han inte med i bilen den gången och för det andra hade han inte haft möjlighet att ingripa genom att stoppa mig eftersom han då inte hade haft tillgång till dubbelkommando.
Varför ingrep inte inspektören i Lidköping när jag gjorde ett nytt försök att köra vidare, trots att en annan bilist just då närmade sig i 70-80 km/tim? Tyckte han inte det fanns skäl att ingripa då? Att jag ”råkade” hindra en bilist vid infart på landsväg så att bilisten fick bromsa in kraftigt var dock ingen allvarlig katastrof, för den bilisten var väl tillräckligt uppmärksam på att jag kom inkörande på landsvägen och tillräckligt beredd att sänka sin hastighet för att undvika risk att köra på mig. Har inte uppkörningsinspektörerna kunskap om att man är skyldig att sänka sin hastighet eller t.o.m. stanna om det behövs för att undvika kollision med ett hindrande fordon, med hänsyn till det som står i paragraf 1 i Trafikförordningen?!
Om vi vänder på det, alltså om jag hade kört på en landsväg eller liknande huvudled, och hindrats av en bilist som hade kört in på huvudleden i vägen för mig, hade inte uppkörningsinspektören i så fall ingripit genom att bromsa mig med dubbelkommandot om jag nu inte hade bromsat själv utan fortsatt att köra utan att ens vara beredd att bromsa, trots att det hade inneburit risk för att kollidera med den hindrande bilisten?! Såvitt jag vet så måste ju jag som fordonsförare se till att stanna upp (i god tid), om det krävs för att undvika risk för påkörning/kollision med ett fordon som utgör ett hinder, exempelvis genom att köra in i vägen för mig, oavsett om den bilisten anses ha brutit mot trafikregler om väjningsplikt.
Att andra trafikanter inte följer regler innebär inte att du som fordonsförare har en rättighet att kollidera med dem, utan du har tvärtom en skyldighet att iaktta den omsorg och varsamhet som är erforderlig för att undvika trafikolyckor (enligt paragraf 1 i Trafikförordningen; det gäller även i en trafiksituation där en medtrafikant har väjningsplikt). Du har dessutom inte rätt att passera före en trafikant som har väjningsplikt, om nu inte den ger dig företräde (trots att den måste ge dig företräde innan den själv färdas vidare).
Förresten behöver det inte ha varit något fel på mig bara för att jag blev kuggad i Lidköping, utan det är fel på uppkörningsinspektörerna som ofta behandlar sina körelever inte helt rättvist. Dessutom är det fel på den där landsvägen i Lidköping, eftersom det inte byggts någon rondell i den där jävla landsvägskorsningen, man tänkte tydligen inte på att hellre bygga en cirkulationsplats där istället för en normal vägkorsning; jag upplevde själv att såna normala landsvägskorsningar är livsfarliga, eftersom de flesta bilister på landsvägen bara susar förbi korsningen i 70-80 km/tim.
Jag hade förresten inte behövt köra upp i Lidköping, om jag hade fått slippa kuggning på första försöket. Hade det funnits möjlighet att komplettera kuggat körprov istället för att göra ett helt nytt körprov så hade jag kunnat nöja mig med att gå till en trafikskola antingen hemma i Stockholm eller i Västerås (där jag hade uppkörning), för att ”köra upp” de brister jag bedömdes uppvisa på körprovet; det var ändå inga jättestora brister, som dessutom helst inte ens skulle ha lett till kuggning, och jag hade enkelt klarat av att ”köra upp” de bristerna hos en körskola, om det nu hade funnits möjlighet till komplettering, och sen fått första uppkörningen i Västerås anmäld som ”godkänd efter komplettering”.