Start > Körkortsforum > Redo för att köra upp

Redo för att köra upp

Gäst 2023-09-17 16:14 ! Citera #
Har övningskört privat i 6 månader. Under sommaren körde jag runt 3-5 gånger varje vecka. Skulle säga att jag fått in minst 2 timmar bakom ratten varje vecka det senaste halvåret.

Känner mig rätt så redo, har bokat uppkörningen och ska göra den om en vecka. Är redan rätt så nervös över hur det kommer att gå. Det stora problemet är att jag ofta blir stressad över små misstag som kan leda till ytterligare misstag när jag är ute och kör.

Ett exempel är:

Om jag får motorstopp en gång tänker jag direkt på att jag inte är redo för uppkörningen, trots att jag körde felfritt dagen innan. Detta hände idag, motorstopp en gång men jag var lugn och starta bilen och fortsatt. Närmar mig en rondell, försöker ta en lucka ganska snabbt då det var många bilar. Kryper fram, ger lite grundgas men det råkar bli för mycket istället så bilen låter lite grann. Inget särskilt farligt men återigen så börjar jag tro att jag inte är redo.

Känns som att jag gör mer dumma misstag nu när uppkörningen börjar närma sig. Innan jag hittat och bokat tid hade jag mer självförtroende i min körning. Men efter jag bokade tiden tänker jag att varje misstag är en kuggad uppkörning.

Skulle uppskatta om någon kom med tips på hur man kan hålla sig lugn och inte lägga så mycket energi på eventuella
små misstag som uppstår både när man övningskör och under uppkörningen.
Gäst 2023-09-17 22:31 ! Citera #
Inte för att sänka dig, men är du verkligen redo om du 1 gör små misstag och 2 blir så nervös att du gör ännu fler?

Är man redo sätter man sig i bilen och fixar det utan problem!

:)
Gäst 2023-09-17 23:06 ! Citera #
Gäst 2023-09-17
Inte för att sänka dig, men är du verkligen redo om du 1 gör små misstag och 2 blir så nervös att du gör ännu fler?

Är man redo sätter man sig i bilen och fixar det utan problem!

:)
Detta har dock bara börjat hända nu veckan innan uppkörningen. Jag vet att för att klara uppkörningen så får jag inte grubbla på små misstag utan bara köra. Tänker man på annat gör man mer fel, och det är just det jag har svårt med nu veckan innan.
Björn He 2023-09-17 23:21 ! Citera #
Motorstopp är nog generellt sett inget allvarligt att behöva bry sig om när man väl är tillräckligt körvan. När jag hade uppkörning och blev godkänd så fick jag motorstopp då jag var tvungen att stanna för att iaktta väjningsplikt vid infart på en mindre landsväg, det var olyckligtvis en liten uppförsbacke vid väjningsplikten, men det var ingen katastrof, jag kunde lugnt försöka att starta om bilen och sedan göra ett nytt försök att köra vidare från väjningsplikten och det gick bra.

Något märkligt var dock att jag blev ombedd av inspektören att köra in på en fastighetsparkering under momentet ”Parkera”, och sedan backa in på en tom förhyrd parkeringsplats mellan två andra parkerade bilar. Det gick utmärkt för min del, men jag gick för säkerhets skull ut ur bilen för att titta noggrannare om bilen verkligen stod helt inom parkeringsrutan - och då måste man naturligtvis tänka på att ta bilnyckeln med sig ut, eftersom det är strikt förbjudet att lämna nyckeln inne i fordonet, med tanke på risken för fordonet att av misstag användas av någon annan, och jag tänkte naturligtvis på det - för tänk om trafikinspektören vore en helt okänd främmande gästpassagerare, vad skulle då kunna hända om nyckeln hade lämnats kvar inne i fordonet?

Egentligen bör jag dock inte ha haft rätt att prov-parkera på den där fastighetsparkeringen, eftersom det var förhyrda parkeringsplatser, men jag trodde att jag skulle parkera där under momentet ”Parkering” eftersom jag blev ombedd av inspektören att parkera där. Trots att jag parkerade otillåtet på förhyrd parkering så blev jag inte kuggad för det, kanske för att vi bara hade provmomentet ”Parkering” och då kanske inspektören låtsades som att det var en allmän parkering eller att vi var boende som skulle parkera. Men jag körde ändå snabbt ifrån den där fastighetsparkeringen efter att ha blivit testad på momentet ”Parkering”, jag behövde liksom bara kliva ur bilen för att kolla om bilen stod perfekt i P-rutan, och ta nyckeln med mig ut ur bilen förstås, sen var det bara att starta bilen igen och köra vidare.
Gäst 2023-09-18 10:28 ! Citera #
Ja glömska leder naturligtvis (generellt sett) till kuggning. När jag parkerar så är ju jag ansvarig för att se till att hindra fordonet från att av misstag användas av någon annan, så Björn gjorde ju helt rätt som tog med sig nyckeln ut ur bilen, och inte glömde kvar nyckeln inne i bilen, då han gick ut för att kontrollera att bilen stod perfekt parkerad, det skulle naturligtvis jag också göra.

Likadant vid exempelvis säkerhetskontroll: När jag kontrollerar om fordonsbelysningen är i funktion så är jag ansvarig för att se till att återställa halvljuset innan jag börjar köra. Man får INTE glömma att tända halvljuset, så att man kör iväg med parkeringsljus; det är förbjudet enligt lag att köra med endast parkeringsljus tänt, och gör man det på ett körprov så blir man kuggad. Även om det är en mänsklig faktor att glömma ibland så kan man inte alltid ta hänsyn till mänskliga faktorn.
Gäst 2023-09-18 11:44 ! Citera #
Björn He 2023-09-17
Motorstopp är nog generellt sett inget allvarligt att behöva bry sig om när man väl är tillräckligt körvan. När jag hade uppkörning och blev godkänd så fick jag motorstopp då jag var tvungen att stanna för att iaktta väjningsplikt vid infart på en mindre landsväg, det var olyckligtvis en liten uppförsbacke vid väjningsplikten, men det var ingen katastrof, jag kunde lugnt försöka att starta om bilen och sedan göra ett nytt försök att köra vidare från väjningsplikten och det gick bra.

Något märkligt var dock att jag blev ombedd av inspektören att köra in på en fastighetsparkering under momentet ”Parkera”, och sedan backa in på en tom förhyrd parkeringsplats mellan två andra parkerade bilar. Det gick utmärkt för min del, men jag gick för säkerhets skull ut ur bilen för att titta noggrannare om bilen verkligen stod helt inom parkeringsrutan - och då måste man naturligtvis tänka på att ta bilnyckeln med sig ut, eftersom det är strikt förbjudet att lämna nyckeln inne i fordonet, med tanke på risken för fordonet att av misstag användas av någon annan, och jag tänkte naturligtvis på det - för tänk om trafikinspektören vore en helt okänd främmande gästpassagerare, vad skulle då kunna hända om nyckeln hade lämnats kvar inne i fordonet?

Egentligen bör jag dock inte ha haft rätt att prov-parkera på den där fastighetsparkeringen, eftersom det var förhyrda parkeringsplatser, men jag trodde att jag skulle parkera där under momentet ”Parkering” eftersom jag blev ombedd av inspektören att parkera där. Trots att jag parkerade otillåtet på förhyrd parkering så blev jag inte kuggad för det, kanske för att vi bara hade provmomentet ”Parkering” och då kanske inspektören låtsades som att det var en allmän parkering eller att vi var boende som skulle parkera. Men jag körde ändå snabbt ifrån den där fastighetsparkeringen efter att ha blivit testad på momentet ”Parkering”, jag behövde liksom bara kliva ur bilen för att kolla om bilen stod perfekt i P-rutan, och ta nyckeln med mig ut ur bilen förstås, sen var det bara att starta bilen igen och köra vidare.
Någon uppkörningselev berättade här att han eller hon blev kuggad på uppkörningen bara för att ha ”råkat” parkera på en handikapparkering under momentet ”Parkering”. Eleven uppmärksammade tydligen inte vägmärket för handikapparkering innan bilen hade parkerats på parkeringsplatsen, och det var tydligen ouppmärksamt.
Oftast är det inte jättesvårt att se skillnaden mellan normal parkeringsplats och handikapparkering, för en parkering reserverad för rörelsehindrade är i de flesta fall bredare, kanske för att underlätta stigning in i eller ut ur bilen genom att ge dörrarna större öppningsutrymme.

Det förekommer kanske att folk parkerar på handikapparkering men det är inte tillåtet enligt lag och felparkeringsavgifterna för såna parkeringsöverträdelser är relativt höga, omkring 1500 kronor eller kanske till och med 2000.
Enligt generella parkeringsregler är det endast tillåtet för fordonsförare med särskilt parkeringstillstånd för rörelsehindrade att parkera på en handikapparkering; för övriga fordonsförare är det däremot bara tillåtet att tillfälligt stanna för att låta passagerare stiga på eller av, om det kan ske utan hinder för någon rörelsehindrad.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:00
2
I går 13:05
3
I går 09:11
8
2024-07-25 12:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov