Start > Körkortsforum > Har ett automat körkort

Har ett automat körkort

Erica 2023-09-15 14:53 ! Citera #
Hej har ett ett automat körkort för B körkort och skule vilja uppgradera till ett manuellt körkort. hur gör man?
Gäst 2023-09-15 16:53 ! Citera #
Hej! Jag vet inte om det men min kompis hen sa om du har automat körkort då du får ingen tar manuell, om du har manuell körkort då du får tar automat båda.
Gäst 2023-09-15 22:53 ! Citera #
Körkortstillstånd, teoriprov, uppkörning - klart
Gäst 2023-09-15 22:57 ! Citera #
Det räcker med en uppkörning med manuell bil.
Lulehockey 2023-09-16 07:27 ! Citera #
Enbart uppkörning. Har själv automat men inte ett smack intresserad av manuell, då dem flesta bilarna idag har automat, och i framtiden kommer det enbart vara automat.
Björn He 2023-09-16 22:44 ! Citera #
Det bästa vore om du hade tagit normalt körkort redan från början. Du hade ju kunnat övningsköra med automatväxlad bil till att börja med, och sedan försökt vänja dig vid att manövrera en manuellt växlad bil, och sen på uppkörningen bokat normalt körprov som görs med manuellt växlad bil. Nu har du dock redan tagit körkort med villkor ”endast automatväxlad bil”, då måste du såvitt jag förstår göra körprov med manuellt växlad bil för att kunna få normalt körkort, och det låter ju dubbelt så dyrt eftersom du då har tvingats göra två olika körprov.

Annars kan du ju nöja dig med automatkörkort och att köra automatväxlad bil. Det är väl ändå miljövänligare att köra automatväxlat med tanke på att hybridbilar eller rena elbilar normalt är automatväxlade, till skillnad från de flesta bilar drivna av fossilt bränsle (bensin eller diesel).

Det kan dock vara billigare att vara bilägare med normalt körkort, med tanke på att begagnade bilar är billigast och de flesta äldre bilar (tillverkade omkring åren 1995 till 2005 och värda högst omkring tiotusen kr) är såvitt jag vet manuellt växlade.

Jag körde i princip enbart manuellt växlad bil då jag övningskörde och hade uppkörning, utom i ett undantagsfall under halkbaneutbildningen, då jag fick halkköra med halkbanans Volkswagen Polo som var automatväxlad. Jag fick då lära mig att man ska hålla bromspedalen nere och ändra läge med styrspaken (vid parkering skall läge P väljas; vid körning läge D som i ”Drive”; vid stopp vid rött ljus läge N) men den där halkbaneläraren var ganska fånig; jag trampade på bromspedalen med vänsterfoten, eftersom man trampar på kopplingen med vänster fot för att kunna växla, och han sa då ”Appappapp vilken fot bromsar man med Björn? Alltid bromsa med höger fot, Björn!”.
Alltså, på en automatväxlad bil är det faktiskt okej att trampa på bromsen med vänster fot, om det görs för att växla läge. I övrigt är det faktiskt trafiksäkrare att bromsa med vänster fot, om man nu är tillräckligt van att släppa gasen med höger fot och samtidigt bromsa med vänster fot, istället för att snabbt flytta höger fot från gas till broms; kritiker som är positiva till bromsning med vänster fot hävdar att det skulle kunna förhindra olyckor som hänt p.g.a. att fordonsförare ”råkat” gasa istället för att bromsa då föraren råkat förväxla bromspedalen med gaspedalen, för även en erfaren förare kan av misstag trampa fel, och såna olyckor skulle inte ha hänt om föraren hellre hade släppt gasen med höger fot och samtidigt trampat på bromsen med vänster fot, istället för att försöka flytta höger fot från gas till broms.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
7
I dag 09:10
24
I dag 02:39
6
I dag 02:17
1
I går 22:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest